Hjemsøgte huse på spillepladen
af Morten Greis d. 19. May 2015
Hjemsøgte huse er en klassiker inden for gysergenren, og den er også repræsenteret inden for brætspillene, hvor der særligt til børn er blevet udgivet spil, der omhandler hjemsøgte huse.
Ofte er de båret af en gimmick med selvlysende brikker og kulisser med bevægelige dele. Drei Magier Spiele har dog udgivet en række for børn interessante spøgelsesspil (Spøgelsestrappen, Buuuh! m.fl.), men her skal det handle om hjemsøgte huse i brætspilsverdenen for de voksne, og vægten er lagt på spil, hvor man bevæger sig rundt i et gods eller palæ, og gerne et hus med spøgelser eller klassiske gysermonstre.
Mansions of Madness
Mansions of Madness er interessant, fordi hvert spil er et specifikt scenarie med særlige udfordringer. det går i et mindre omfang ud over genspilsværdien, hvis man kan huske scenarierne, men der er heldigvis en god håndfuld, og derved mange timers spil forude. Spillet styrkes desuden af de mange flotte komponenter, der gør Mansions of Madness til en visuel flot oplevelse.
Betrayal at House on the Hill
“Betrayal at House on the Hill”/braetspil/betrayal-at-the-house-on-the-hill har siden det udkom i 2004 været en klassiker, når det gjaldt hjemsøgte huse. Hvert spil er en ny og anderledes oplevelse, da man konstruerer huset i takt med, at man udforsker det, og hvilket af de omtrent 50 forskellige scenarier, der hver især er inspireret af klassiske gysere, man aktiverer undervejs i spillet vides aldrig på forhånd. Bedst som man har fundet den skumle dukke i vinterhaven eller er stødt på den mystiske ravn i køkkenet viser det sig, at en ens sidemand i virkeligheden er en gal videnskabsmand, der har inviteret jer ind i hans forladte gods for at gøre jer til en del af hans eksperimenter. Betrayal at House er et sjovt og charmerende spil, men man ikke spiller for den taktiske oplevelse, men for de historier og oplevelser, der opstår, når man er samlet rundt om bordet.The Haunting House
The Haunting House, der udkom samme år som Betrayal at House on the Hill, handler om en gruppe folk fanget i et hjemsøgt hus, som de forsøger at undslippe, men gangene i huset ændrer sig hele tiden. The Haunting House har taget et element fra mange gyserfilm og lavet et labyrintspil ud af det, og kernen i spillet minder derfor en del om de labyrintspil, hvor man skal bygge en rute gennem gangene på brættet ved at flytte rundt på de brikker, der udgør labyrintens gange. Det er et enkelt spil, der næsten bliver for enkelt, og en lille stak udvidelser er med til at skabe noget mere indhold i spillet, men til trods for fornøjelsen ved at prøve at manipulere banen og finde vej gennem gangene, kommer spillet sjældent rigtigt op og fænge.
Fearsome Floors
Fearsome Floors fra 2003 udspiller sig mere i et hjemsøgt slot end i et hjemsøgt hus, men det har de klassiske filmmonstre, og det handler om at undgå de flygtelige monstre, mens man flygter gennem slottets haller og sale. Straks man ser æsken, genkender man designeren, Friedeman Frise, hvis spil har en markant grøn farve mindende om hans eget grønne hår, alliterative titler anvendende bogstavet F, og ofte en rektangular, stor spilæske. Power Grid (Funkenschlag) er nok hans mest kendte titel. Fearsome Floors er et charmerende, enkelt spil, der på humoristisk vis referer til 50’ernes og 60’ernes gyserfilm, om end det dog ikke afspejler handlingen i de film.The Possession, Mysterium og Dark Darker Darkest
Blandt de nyeste titler er Dark, Darker, Darkest og Mysterium (Tajemnizce Domostwo / Il Senso Sesto), der udkom i 2013, samt The Possession fra 2014.
Dark Darker Darkest
The Possession
The Possession er ikke første spil til at lave en homage til Evil Dead. Zombies!!! 4: The End (som er en selvstændig variant af Zombies!!!) har en dæmonisk plaget hytte i en skov, hvor man skal samle sider i en tryllebog for at standse ondskaben, og MidEvil, der også er er baseret på Zombies!!!, er en slags hyldest til Evil Dead: Army of Darkness.
Mysterium
Mysterium kan nærmest beskrives som en kombination af Dixit og Cluedo, hvor alle spillerne arbejder sammen om at løse mysteriet. Historien i Mysterium handler om et gammelt hus, der hjemsøges af et spøgelse, og til huset er ankommet en gruppe synske folk, der skal afsløre hvem, der i sin tid dræbte personen, der nu hjemsøger huset. Det gøres ved at man sammensætter en række kort, der sammen udgør person, sted og genstand, og ved at sende drømme – i form af kort med smukke og fantasifulde illustrationer – skal spøgelset nu få de synske til at gennemskue hvem, hvor og hvordan. Det er en spændende og anderledes udfordring, da spøgelset kun må kommunikere med kortene, mens de synske må snakke frit med hinanden.
Rædslernes hus
Til sidst skal også kort nævnes Rædslernes hus fra Sværd & trolddom serien, der måske ikke helt er et brætspil, men som fortjener at blive nævnt. Rædslernes hus eller House of Hell (Fighting Fantasy) udspiller sig i nutiden og tager også spilleren til et hjemsøgt hus, hvor der er spøgelser, kultister, monstre og dæmoner, og det er en fin udfordring at finde vej gennem det plagede hus og dets vanvittige beboere. Rædslernes hus er nok nu omstunder lettest at finde antikvarisk eller ved at hente app-udgaven, House of Hell, hvor man kan genopleve det det stemningsfulde spil/bog/rollespil.Afsluttende bemærkninger
Gysergenren inden for brætspil er en svær udfordring. Der er masser af titler, der forsøger, og der vrimler for tiden med zombie-spil og spil inspireret af H.P. Lovecrafts Cthulhu Mythos, men der er langt mellem spillene, der forsøger at ramme gyset eller at basere sig andre dele af gysergenren, end de to førnævnte.
Af de ovenstående titler gør nogle et godt forsøg, nogle fejler, og flere af dem er oplevelsen og udfordringen værd at spille. Gå ikke glip af de oplevelser, der f.eks. er at vente i Mysterium og Betrayal at House on the Hill, og tag et kig på nogle af de andre, hvis ideen om at udforske et hjemsøgt hus er tiltalende. At spille gyserspil handler ofte mere om at opleve og udforske spillet end at spille det hardcore taktisk for at vinde det.