Hjemsøgte huse på spillepladen

Morten Greis af Morten Greis d. 19. May 2015

Hjemsøgte huse er en klassiker inden for gysergenren, og den er også repræsenteret inden for brætspillene, hvor der særligt til børn er blevet udgivet spil, der omhandler hjemsøgte huse.

Ofte er de båret af en gimmick med selvlysende brikker og kulisser med bevægelige dele. Drei Magier Spiele har dog udgivet en række for børn interessante spøgelsesspil (Spøgelsestrappen, Buuuh! m.fl.), men her skal det handle om hjemsøgte huse i brætspilsverdenen for de voksne, og vægten er lagt på spil, hvor man bevæger sig rundt i et gods eller palæ, og gerne et hus med spøgelser eller klassiske gysermonstre.

Mansions of Madness

Manions of Madness er fra Fantasy Flights Arkham Horror spilserie, og det er adskiller sig noget fra de andre Arkham-spil idet, der ikke er tale om et rent samarbejdsspil. I rollerne som investigators er spillerne draget til et hjemsøgt hus, men hvilket scenarie man spiller, er afhængigt af hvad den sidste spiller, modspilleren, har valgt. Spillerne skal bevæge sig gennem huset, løse gåder, bekæmpe kultister og monstre, mens de forsøger at standse ondskaben. På mange måder er Mansions of Madness brætspilsversionen af rollespillet Call of Cthulhu ligesom Descent er brætspilsversionen af rollespillet Dungeons & Dragons.

Mansions of Madness er interessant, fordi hvert spil er et specifikt scenarie med særlige udfordringer. det går i et mindre omfang ud over genspilsværdien, hvis man kan huske scenarierne, men der er heldigvis en god håndfuld, og derved mange timers spil forude. Spillet styrkes desuden af de mange flotte komponenter, der gør Mansions of Madness til en visuel flot oplevelse.

Betrayal at House on the Hill

Betrayal at House on the Hill”/braetspil/betrayal-at-the-house-on-the-hill har siden det udkom i 2004 været en klassiker, når det gjaldt hjemsøgte huse. Hvert spil er en ny og anderledes oplevelse, da man konstruerer huset i takt med, at man udforsker det, og hvilket af de omtrent 50 forskellige scenarier, der hver især er inspireret af klassiske gysere, man aktiverer undervejs i spillet vides aldrig på forhånd. Bedst som man har fundet den skumle dukke i vinterhaven eller er stødt på den mystiske ravn i køkkenet viser det sig, at en ens sidemand i virkeligheden er en gal videnskabsmand, der har inviteret jer ind i hans forladte gods for at gøre jer til en del af hans eksperimenter. Betrayal at House er et sjovt og charmerende spil, men man ikke spiller for den taktiske oplevelse, men for de historier og oplevelser, der opstår, når man er samlet rundt om bordet.

The Haunting House

The Haunting House, der udkom samme år som Betrayal at House on the Hill, handler om en gruppe folk fanget i et hjemsøgt hus, som de forsøger at undslippe, men gangene i huset ændrer sig hele tiden. The Haunting House har taget et element fra mange gyserfilm og lavet et labyrintspil ud af det, og kernen i spillet minder derfor en del om de labyrintspil, hvor man skal bygge en rute gennem gangene på brættet ved at flytte rundt på de brikker, der udgør labyrintens gange. Det er et enkelt spil, der næsten bliver for enkelt, og en lille stak udvidelser er med til at skabe noget mere indhold i spillet, men til trods for fornøjelsen ved at prøve at manipulere banen og finde vej gennem gangene, kommer spillet sjældent rigtigt op og fænge.

Fearsome Floors

Fearsome Floors
Fearsome Floors fra 2003 udspiller sig mere i et hjemsøgt slot end i et hjemsøgt hus, men det har de klassiske filmmonstre, og det handler om at undgå de flygtelige monstre, mens man flygter gennem slottets haller og sale. Straks man ser æsken, genkender man designeren, Friedeman Frise, hvis spil har en markant grøn farve mindende om hans eget grønne hår, alliterative titler anvendende bogstavet F, og ofte en rektangular, stor spilæske. Power Grid (Funkenschlag) er nok hans mest kendte titel. Fearsome Floors er et charmerende, enkelt spil, der på humoristisk vis referer til 50’ernes og 60’ernes gyserfilm, om end det dog ikke afspejler handlingen i de film.

The Possession, Mysterium og Dark Darker Darkest

Blandt de nyeste titler er Dark, Darker, Darkest og Mysterium (Tajemnizce Domostwo / Il Senso Sesto), der udkom i 2013, samt The Possession fra 2014.

Dark Darker Darkest

Det udspiller sig i et gammelt, faldefærdigt hus, men det er hjemsøgt ikke af spøgelser men af en gal videnskabsmand og hans zombier, så Dark Darker Darkest er på grænsen af hjemsøgt hus-kategorien, men fordi det udspiller i et gammelt faldefærdigt hus og trods zombierne har en del ligheder med genren, kommer spillet med i oversigten. Dark Darker Darkest er et samarbejdsspil, hvor hver spiller har en karakter, der sammen med resten af holdet skal finde vej gennem huset til laboratoriet og standse den gale videnskabsmand, men undervejs er der låste døre, zombier, overvågningskameraer, monstre og andre hindringer – og spillet lægger vægt på, om gruppen deler sig op eller om de forbliver samlet, hvilket er en fin henvisning til et klassisk genreelement i gysere, hvor hovedpersonerne har en uvane med at dele sig op hele tiden. Den største udfordring ved Dark Darker Darkest, udgivet af Queen Games via kickstarter er, at spillet i sin udgivne form fungerer dårligt, og man er nødt til at downloade de reviderede regler for at få spillet ordentligt op at køre.

The Possession

The Possession er lettest at beskrive som brætspilsversionen af Evil Dead filmene (Army of Darkness undtaget). En gruppe unge folk (modelleret over designeren og hans venner, der har et mindre italiensk spilforlag) er strandet i en forfalden hytte i skoven, da en dæmonisk kraft vågner og forsøger at besætte dem. De skal samle siderne i en tryllebog og gennemføre et ritual for at overleve. Charmen i The Possession – hvis engelsk regler uhyggeligt knudret skrevet – er den loyale genskabelse af filmene. I løbet af spillet bliver spillerne på skift besat og ikke besat, og i den besatte tilstand kan man miste kropsdele, der nu kravler rundt i hytten på jagten efter de overlevende. Et særegent element i spillet er vinderkriteriet, da de besatte og ikke-besatte har hver deres måde at vinde på, og da man kan gå fra den ene tilstand til den anden og tilbage igen, vil man gennem spillet veksle mellem om man prøver at vinde på den ene eller den anden måde.

The Possession er ikke første spil til at lave en homage til Evil Dead. Zombies!!! 4: The End (som er en selvstændig variant af Zombies!!!) har en dæmonisk plaget hytte i en skov, hvor man skal samle sider i en tryllebog for at standse ondskaben, og MidEvil, der også er er baseret på Zombies!!!, er en slags hyldest til Evil Dead: Army of Darkness.

Mysterium

Mysterium er et spil oprindeligt fra Ukraine, der i skrivende stund er udgivet på polsk (Tajemnizce Domostwo) og italiensk (Il sesto senso), og til trods for de – fra dansk synspunkt – “smalle” sprog spillet er blevet udgivet på, har det opnået en betydelig succes – og da der ikke er nogen væsentlig tekst i spillet, kan man hente en engelsk udgave af reglerne på nettet og spille Mysterium uanset om det er den polske eller italienske udgave.

Mysterium kan nærmest beskrives som en kombination af Dixit og Cluedo, hvor alle spillerne arbejder sammen om at løse mysteriet. Historien i Mysterium handler om et gammelt hus, der hjemsøges af et spøgelse, og til huset er ankommet en gruppe synske folk, der skal afsløre hvem, der i sin tid dræbte personen, der nu hjemsøger huset. Det gøres ved at man sammensætter en række kort, der sammen udgør person, sted og genstand, og ved at sende drømme – i form af kort med smukke og fantasifulde illustrationer – skal spøgelset nu få de synske til at gennemskue hvem, hvor og hvordan. Det er en spændende og anderledes udfordring, da spøgelset kun må kommunikere med kortene, mens de synske må snakke frit med hinanden.

Rædslernes hus

Til sidst skal også kort nævnes Rædslernes hus fra Sværd & trolddom serien, der måske ikke helt er et brætspil, men som fortjener at blive nævnt. Rædslernes hus eller House of Hell (Fighting Fantasy) udspiller sig i nutiden og tager også spilleren til et hjemsøgt hus, hvor der er spøgelser, kultister, monstre og dæmoner, og det er en fin udfordring at finde vej gennem det plagede hus og dets vanvittige beboere. Rædslernes hus er nok nu omstunder lettest at finde antikvarisk eller ved at hente app-udgaven, House of Hell, hvor man kan genopleve det det stemningsfulde spil/bog/rollespil.

Afsluttende bemærkninger

Gysergenren inden for brætspil er en svær udfordring. Der er masser af titler, der forsøger, og der vrimler for tiden med zombie-spil og spil inspireret af H.P. Lovecrafts Cthulhu Mythos, men der er langt mellem spillene, der forsøger at ramme gyset eller at basere sig andre dele af gysergenren, end de to førnævnte.

Af de ovenstående titler gør nogle et godt forsøg, nogle fejler, og flere af dem er oplevelsen og udfordringen værd at spille. Gå ikke glip af de oplevelser, der f.eks. er at vente i Mysterium og Betrayal at House on the Hill, og tag et kig på nogle af de andre, hvis ideen om at udforske et hjemsøgt hus er tiltalende. At spille gyserspil handler ofte mere om at opleve og udforske spillet end at spille det hardcore taktisk for at vinde det.