Tyrants of the Underdark
af Rasmus Skat Andersen d. 13. October 2016
… the drow are the rulers of this unruled world, the deadliest of the deadly, and all other races take cautious note of their passing. Beauty itself pales at the end of a dark elf's sword. The drow are the survivors, and this is the Underdark, the valley of death – the land of nameless nightmares.
R.A. Salvatore, Homeland.
I Tyrants of the Underdark befinder vi os dybt nede i jorden i Dungeon & Dragons verdenen Forgotten Realms. Underverdenens svøbe, de mørke elvere kendt som drows, har gang i blodige intriger i deres dekadente samfund. Hver spiller kontrollerer et drow-hus og kæmper fra hule til hule mod de øvrige spillere. Man begynder med de samme kort, men spillerne opbygger i løbet af spillet deres helt egen unikke kortbunker, som bruges til at indsætte tropper på brættet og bekrige de andre spillere. Til slut vinder spilleren, der har scoret flest victory point (VP), og der er adskillige måder, hvorpå du kan nå det mål.
Setup
- Placer spillebrættet midt på bordet. Hvis I er to spillere, skal I kun bruge midten af brættet (inden for de stiplede lilla linjer). Hvis I er tre spillere, bruges midten og en af siderne. Fire spillere bruger selvfølgelig hele brættet.
- Vælg to af markeds-kortbunkerne, bland dem sammen og placer bunken med bagsiden opad på markeds-kortfeltet på spillebrættet. Hvis I bruger Demon-markedskortene, placeres Insane Outcast-kortene på deres felt på spillebrættet.
- Placer Priestess of Lolth- og House Guard-kortene på deres felt på spillebrættet.
- Træk seks kort fra markedkortbunken og læg dem med forsiden op ad på de seks felter ved siden af markedkortbunken.
- Placer hvide – neutrale – tropper på alle felter markeret med to krydsede sværd på spillebrættet.
- Placer site control-markøren på deres respektive felter på spillebrættet. ‘Total control’-siden skal vende op ad.
- Placer Victory Point (VP) brikker på feltet Victory Point på spillebrættet.
- Afgør, hvem der skal være startspiller, og giv vedkommende startspiller-markøren.
- Hver spiller får syv noble-kort og tre soldier-kort, der blandes. De udgør spillernes startbunker. Spillerne trækker hver fem kort, som udgør deres starthænder.
- Startspilleren placere nu en trop på en af startlokationerne – firkanter med sort baggrund – på brættet. På tur i urets retning skiftes de øvrige spillere til at gøre det samme.
Værd at vide, inden I spiller
Hvis en spiller har flere tropper i en af de syv særlige lokationer end andre spillere, har vedkommende control over stedet og må tage site control markøren. Bemærk, at spilleren ikke skal flere tropper end de øvrige spillere tilsammen. Blot han kan slå dem individuelt, har han kontrol over lokationen. Hvis en spiller har besat alle felter i en lokation, og der ikke er fjentlige spioner til stede, har spilleren total kontrol over lokationen.
Hver kort i dit deck repræsenterer en karakter eller monster, som tjener dit drow-hus. Oftest vil de give dig power (bruges på selve spillebrættet) eller influence (bruges til at købe nye kort til dit deck). Karakterne optræder dog kun i dit deck, ikke på selve spilbrættet. Her har du kun to typer enheder til rådighed:
- Tropper der bruges til at skaffe dig kontrol over lokationerne i the Underdark.
- Spioner der hjælper dig med udforske ukendte dele af the Underdark.
Begge de to typer enheder hjælper dig med at vinde. En trop på et felt sikrer, at du har tilstedeværelse (presence), og derved kan angribe de felter, som støder op til feltet. Er din trop i en lokation, kan du angribe alle de felter, der støder op til lokationen.
En spion derimod står ikke på de almindelige felter, men placeres i hjørnet af den lokation, hvor den sættes ind. Du kan nu sætte tropper ind og bruge korteffekter i denne lokation. Med andre ord, en spions ankomst varsler et forestående blodbad.
Runder i Tyrants of the Underdark
Spillet foregår i runderne, hvor hver spiller får en tur. Startspilleren begynder, hvorefter turen går på skift med uret.
En spiller må tage følgende handlinger i sin tur. Hver handling må gerne tages flere gange, og rækkefølgen er ligegyldig.
- Spille et kort fra hånden
- Snigmyrde en trop
- Sætte en trop i spil
- Købe et kort
- Sende en spion hjem
Snigmyrde en trop: Brug tre power fra din ressource-pool til at dræbe en trop, som dine enheder har kontakt med (presence). Dræbte tropper placeres i din trofæhal på dit drow hus-spilleplade.
Sætte en trop i spil: Brug en power til at indsætte en trop på kortet. Den skal have kontakt med dine øvrige enheder.
Købe et kort: Ved at betale et korts pris i influence, kan du købe et kort fra markedet. Det placeres straks i din skraldebunke.
Sende en spion hjem: Brug tre power til at sende en fjendtlig spion hjem. Den skal have kontakt med dine tropper.
Når en spiller er helt færdig med sine handlinger, skal følgende fire trin gåes igennem i nævnte rækkefølge.
- Forfrem kort
- Indkasser VP for site control-markører
- Ryd kort op
- Træk en ny hånd
Forfrem kort: Kan kun udføres, hvis du i din tur spillede et kort, der tillod at forfremme et kort. Du må flytte et af de kort, du brugte i din tur, over i din inner circle. Kortet indgår nu ikke længere i dit deck, men giver dig flere VP ved spillets slutning.
Ryd kort op: Har du kort tilbage på hånden, smides de i din skraldebunke. De kort, du har spillet i din tur, lægges ligeledes i skraldebunken.
Træk en ny hånd: Træk fem nye kort til din hånd. Er der ikke flere kort i din stak, tager du din skraldebunke og blander den. Den er nu din nye kortbunke.
Sådan slutter spillet
Slutspillet kan aktiveres på to måder:
- En spiller indsætter sin sidste trop, eller
- Markedkortbunken løber tør for kort.
I begge tilfælde spilles nu videre, indtil spilleren til højre for startspilleren har taget sin tur (med andre ord, indtil samtlige spillere har haft lige mange ture hele spillet igennem). Dernæst slutter spillet, og alle går i gang med at tælle VP efter
- Hver lokation, man kontrollerer, udløser VP som angivet på lokationen.
- Hver lokation, man har under total kontrol, udløser to VP.
- Hver trop i ens trofæhal – altså hver trop man har dræbt – giver en VP.
- Hvert kort i ens deck, i ens skraldebunken og på ens hånd giver kortets deck VP.
- Hvert kort i ens inner circle giver kortets inner circle VP.
Endelig lægger man de VP, man har scoret i løbet af spillet, til resultatet. Spilleren med flest VP vinder spillet. I tilfælde af pointlighed deles sejren.
Vurdering af Tyrants of the Underdark
Tyrants of the Underdark er et særdeles vellykket miks af deckbuilding, som man kender det fra Dominion, og områdekontrol som i El Grande. Hvor du I Dominion mere spiller for dig selv, og kun sjældent kan påvirke de andre spilleres deck, går Tyrants of the Underdark anderledes fysisk til værk. Du påvirker stadig kun sjældent modstanderes deck, men dit deck kan sprede død og ødelæggelse hos modstanderen på brættet.
Ideen med de fire forskelige marketsdeck fungerer rigtig godt, og sikrer variation i spillet – og åbner op for fremtidige udvidelser til spillet. Samtidig er spillepladen opbygget så snedigt, at spillet fungerer glimrende, hvad enten I er to, tre eller fire spillere.
Regelbogen indholder en detaljeret gennemgang af de lokationer, som I kæmper om. Det har ingen praktisk betydning i spillet, men er spændende læsning, ikke mindst hvis du kender R.A. Salvatores fantasybøger om Drizzt Do’Urden.