2 - 5 spillere
45+ min
8+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Terningspil
  • Fantasy
  • Small World: River World

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 5. April 2018

    Floderne er omdrejningspunktet i Small World: River World. Udvidelsen indeholder fire nye spilleplader (til henholdsvis to, tre, fire og fem spillere), der alle er gennemskåret af floder. For at kunne spille spillet kræver det, at du har selve grundspillet Small World .
    Bemærk, at spillet anbefaler, at du fjerner evnen ‘flying’, når du bruger Small World: River World. Herudover står det dig frit for at bruge racer og evner fra grundspillet og samtlige udvidelser.

    Ud over at floderne splitter brættet mere op, så indeholder de nye kort også specielle lokationer (havne, skibsværf og Seerens tempel), som spillerne har en klar interesse i at erobre.

    Setup

    Grundspillets normale regler følges, dog med følgende tilføjelser:

    • Efter at have placeret de forsvundne stammer (lost tribes), placeres en piratskib-brik på hvert af de felter, der har et piratskib-symbol.
    • Bland event-brikker. Antallet af brikker, der skal bruges, afhænger af antallet af spillere. Otte brikker, hvis I er fem spillere, ni brikker, hvis I er fire spillere, og ti brikker, hvis I er to eller tre spillere. De placeres i en række med bagsiden opad ved siden af brættet. Derpå vendes den første brik i rækken. Brikken viser, hvilken hændelse der sker i spillets første runde. I starten af hver runde vendes en ny brik.

    Nye regioner og symboler

    Når man kigger på de nye kort, er der fire nye ting at forholde sig til:

    • Floder: En flod region koster kun en trop at indtage. Felterne skal dog forlades, når du re-positionere dine tropper i slutningen af din tur. Så medmindre du besidder en særlig evne, kan du altså ikke lade dine tropper forblive her.
    • Havne: De giver dig victory points (VP). Første havn giver dit et VP, anden havn giver dig to VP, tredje havn giver dig tre VP, etc. Så hvis du for eksempel har tre havne, scorer du seks VP (en + to + tre VP).
    • Skibsværft: En spiller, der har besat skibsværftet, må placere karavel-brikken på et hvilket som helst flodfelt (også felter besat af andre spillere) og bruge det som udgangspunkt for at erobre nye regioner. Karavel-brikken fjernes i slutningen af spillerens tur.
    • Seerens tempel: Spilleren, der har besat Seerens tempel, må i løbet af sin tur kigge på næste rundes event-brik. Vedkommende må ikke vise den til de andre spillere, men må dog gerne sige, hvad den viser (eller lyve om det).

    Event-brikker

    Som tidligere nævnt kommer der en ny eventbrik hver runde, der påvirker spillet. Der er fire forskellige slags.

    • Storm: Flod-regioner bliver meget sværere at erobre og koster nu tre tropper i stedet for en.
    • Smult vand: Alt er stille og roligt.
    • Hård vinter: Floderne fryser til, og dermed opfører flod-regionerne som normale regioner. De koster to tropper at erobre, og man kan efterlade tropper i regionen, når du re-positionerer tropper. De giver dig et VP.
    • Pirater: Placer et piratskib i hver tom flod region. Regioner, der støder op til en region med et piratskib, giver et VP mindre. Piratskibe kan erobres lige som alle andre regioner. Et piratskib tæller som en trop.

    Vurdering af Small World: River World

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    I Small World: Underground introducerede man for første gang flodreglerne, så det er en gammel kending, der lanceres her. Men kædet sammen med event-kortene, herunder piraterne, bliver resultatet et spil med nye udfordringer, der puster nyt liv i den gamle traver, som Small World efterhånden er.
    Der følger ikke nogle nye racer og evner med spillet, hvilket er lidt skuffende. Flod-inspirerede racer og evner lå ellers lige til højrebenet.






    Kommentarer til Small World: River World