Gunslinger
af Bo Jørgensen d. 17. May 2010
Gunslinger er et brætspil fra en svunden tid. Spillet blev produceret af Avalon Hill i 1982 og indeholder ikke smarte plastik figurer eller moderne terninger. Spillet indeholder for så vidt ikke engang tykt pap eller flotte illustrationer.
Her er tale om et slow-motion western-brætspil, hvor du minutiøst planlægger handlingerne for din helt .. sekund of sekund.
Setup
Spillet indeholder 20 scenarier som i vid udstrækning baserer sig på historiske begivenheder. Hvert scenarie indeholder information om hvilke personer der er tilstede, hvad der er sket umiddelbart op til spil-start og hvor personerne befinder sig .. og ikke mindst hvilke våben de bærer.
Runderne
Hver spiller har en antal spillekort der udgør det for hans/hendes handlinger. Hver handling har angivet hvor lang tid den tager at udføre. Hver runde representerer få sekunder i den virkelige verden og spillerne planlægger i skjul handlinger for de kommende 5 tids-segmenter.
Alle afslører deres handlinger lagt i en kronologisk stak .. og herefter gennemgår man hvad der så egentligt sker.
Intet sker automatisk i det vilde west, så du skal selv spille handlingerne for selv de mindste ting. f.eks. at trække din colt45 fra bæltet til din skyde-hånd .. få hanen spændt .. tage sigte .. og trykke på aftrækkeren.
Delay points
Det værste man kan komme ud for i det vilde westen er delay-point. De skubber til dine planlagte handlinger og alle der kommer over 5.segment kommer ikke til handling.
Skal der skydes
For at skyde en modstander trækker man et resultatkort og sammenligner afstanden med antallet af dine aim-points. Med mindre du står ekstremt tæt på dit mål skal du have 6-8 aim-points.
Reglerne er mange og skrevet af Avalon Hill, men regelhæftet er delt ind så man kan spille de første 4 scenarier efter få siders regler .. og derefter bygges reglerne på i takt med at scenarierne gør brug af dem. Klogt lavet.
Gode ord at kunne huske.
Gunslinger er lavet for mange år tilbage og måden reglerne blev struktureret på er helt enormt old school set med moderne briller. Reglerne er fulde af lange tabeller med korte bogstav forkortelser som først giver mening efter man har spillet et par scenarier.
Reglerne indeholder specifikke håndteringer af alt fra Line of Sight, oversavede shotguns, kaste med stole i et barslagsmål og springe ned fra et hustag og kaste med dynamit. Det er helt umuligt at lave en gennemgang af de regler spillet byder på, men vi har lavet et kort opslag her over nogle af de mere brugte begreber i spillet.
HIT LOCATIONS
“—” is a miss
“LEG” hits either leg
“GUN” hits the gun arm
“ARM” hits the other arm
“SIDE” is a flesh wound
“BODY” is a non-vital body hit
“CRIT” hits near a vital area
“VITAL” hits a vital area
“HEAD” grazes the side of the head
“BE” is a bullseye – du vælger selv hvad du vil ramme
DELAY
Når runden er slut fjerner du halv-delen af dine dealys (rundet op)
Hvis delay skubber handlinger over 5. segment udføres de ikke i denne runde og er dermed tabt.
AFSTAND
To personer kan godt stå i samme HEX = range 0
GENLADE
Hvis du skal reloade skal du først have pistolen over i BOTH HANDS boksen .. med et DRAW kort. Ellers kan LOAD
handlingen ikke udføres.
Gunslinger grundlæggende regler på dansk (PDF)
Vinderen
Scenarierne er typisk delt ind i side-A mod side-B, så der er ikke nødvendigvis en kamp til last-man-standing, men kollektivt til den side som klarer scenariets success-kriterier. Eksempelvis at bevogte banken under et røveri.
Vurdering
Gunslinger er blevet kaldt “slowmotion Roborally med våben plus saks papir sten”, og det er ikke skudt helt ved siden af. Spillet har kultstatus fordi det ikke er blevet genoptrykt siden de tidlige 80’ere og fordi der faktisk ikke har været mange spil der udnyttede den farverige western verden.
Spillet er ikke godt rent designmæssigt – det er langsomt og der er langt mellem højdepunkterne. Men det er sjovt fordi man kommer til at få et forhold til sin stakkels cowboy.