RoboRally
af Rasmus Skat Andersen d. 24. July 2010
Hvad laver supercomputere egentlig om natten? Det spørgsmålet stillede Richard Garfield sig selv i midten af 80’erne, før han udviklede århundredes største salgssucces, Magic the Gathering. Svaret på spørgsmålet var: De laver robotkapløb imellem alle fabrikkens dødsensfarlige maskiner.
I Roborally skal du programmere din robot, så den kommer hurtigst muligt frem til målet og samtidig forsøge at beskadige de andre robotter undervejs. Simpelt, men fantastisk underholdende.
Setup
Hver spiller vælger sin robot, og man enes om, hvilke baner man skal spille på, samt hvor stor banen skal være. De enkelte baner kan nemlig sættes sammen til større baner. Endelig placerer man seks checkpoints med numrene fra et til seks rundt om på banen, som man nu har lyst til. Ved siden af spilbrættet placereres programmeringskortene.
Spillet
Alle begynder på checkpoint et og skal bevæge sig fra et til to til tre … Den, der først til checkpoint seks, har vundet.
Spilleplanen (fabrikshallen) er opdelt i firkanter. De fleste felter er ufarlige gangarealer, hvoraf nogen er spærret af mure. Andre udgøres af samlebånd, skakter og alt for få reparationsfelter. Endelig kan man også bliver udsat for laserstråler og andet, der ødelægger ens robot.
Spillet foregår i runder, der indeholder fire elementer.
- træk programmerkort
- programmer din robot
- udfør programmet
- afslut runden
Spillerne trækker fra start hver ni programmerkort. Kortene giver robotten ordre om, hvordan den skal bevæge sig. Det kan for eksempel være ‘drej 90 til højre’, ‘gå to felter frem’ eller ‘gå et felt bagud’.
Man skal bruge fem af kortene til at lægge et program, som holdes skjult for de øvrige spillere. Det kan for eksempel lyde:
- ordre 1: ‘Gå to felter frem’
- ordre 2: ‘Drej 90 grader til venstre’
- ordre 3: ‘Gå et felt frem’
- ordre 4: ‘Drej 90 grader til højre’
- ordre 5: ‘Gå to felter frem’
Alle programmerkort er udstyret med et tal, og den spiller, der har det højeste tal på første ordre, begynder, og lader sin robot udfører første ordre. Dernæst er det spilleren med det næsthøjeste tal, der lader sin robot udfører sin robot. Når alle spillere har udført deres første ordre, starter spilleren med højeste tal på ordre to med at lade sin robot udføre sin ordre og så fremdeles.
Umiddelbart meget simpelt, men det besværliggøres af, at verden ikke står stille. Når alle robotter har udført deres første ordre, reagerer alle fabrikselementer. Hvis man for eksempel står på et transportbånd, vil ens robot så bliver kørt af sted. Står man i en laserstråle, modtager ens robot skade.
Det gentager sig efter alle fem ordre.
Samtidig kan man blive skubbet og skadet af de andre robotter. Hvis en robot får ordre om at gå to felter frem, og der står en andet robot i vejen, bliver sidstnævnte skubbet et tilsvarende antal felter frem.
Skader
Hver gang man modtager skade, bliver ens robot sværere at programmere. Har man fået en skade, får man otte programmeringskort. Har man fået to skader, får man syv programmeringskort. Når man får sin femte skade, låser ens femte ordre sig fast, så man fremover altid skal skal udføre den ordre, mens man har fire kort til at fordele til de fire øvrige ordre.
Det siger sig selv, at jo mere skade man får, desto sværere bliver det at bevæge sig hen til de felter, hvor man kan blive repareret.
Selvmord
Er man låst fast i en nærmest totalskadet robot, kan det oftest bedst betale sig at forsøge at begå selvmord ved at køre mod en skakt eller ud af brættet. Robotten starter så op igen – uden skader – ved det sidste checkpoint/reparationsfelt, den var ved.
Vurdering af RoboRally
Roborally er bedst med så mange spillere som muligt. Man bør opbygge banerne, så robotterne passerer hinanden så ofte som muligt, da det gør spillet sjovere, og samtidig forhindrer en spiller i at komme for meget foran.
Grundspillet er sjovt, men bliver dog endnu bedre med udvidelserne, hvor man for ekstraudstyr til robotterne (både forsvars- og angrebsvåben) og nye baner.
En god stressfaktor for erfarne spillere er, at sætte en tidsgrænse for, hvor langt tid man må være om at programmere sin robot, for eksempel et minut. Spillets store øjeblikke er, når det går op for en spiller, at han har lavet en fejl i programmering, og hans robot nu er på vej mod en skakt eller laserstråler.
En anden god regelvariant er, at give alle robotter lasere. Robotter giver hermed en skade, hvis de efter en ordre har front mod en anden robot.
Første udgave af Roborally udkom i 1994, og der kom hurtigt flere udgivelser til spillet. Den anmeldte udgave er tysk og fra 1999.