Fury of Dracula
af Bo Jørgensen d. 26. October 2013
Fury of Dracula er et spil for to til fem spillere, der handler om at en af jer spiller selveste Dracula, men de andre i spillet styrer vampyr-jægerne, som forsøger at finde Dracula i tide og bekæmpe ham. Vampyr-jægerne arbejder sammen om at rejse rundt på et gammelt Europakort og finde ledetråde, mens de bliver stærkere og samler våben og hjælpere. Dracula prøver at holde sig skjult og få skabt seks vampyrer. Lad os se på det.
Sådan starter I Fury of Dracula
- Slå spillepladen ud på bordet og vær sikker på, I har plads nok. Hver spiller får brug for plads til sin karakter plus udstyr og forskellige kort.
- Find ud af hvem af jer, der vil spille Dracula. Det hjælper, hvis det er en person, der kender spillet.
- Sæt Dracula for bordenden, da han har brug for mere plads end de øvrige spillere.
Dracula skal nu have en del kort og brikker, som kun han skal kende til:
- Referencekortet over Europa
- Sort terning
- 70 Lokationskort (skal ikke blandes)
- Otte Dracula taktikkort
- Fem Taktik kort til Draculas agenter
- Draculas power kort
- 45 Encounter brikker smides i en pose eller kop
- 15 blodbrikker
- og en lille figur
- Dracula lægger blodbrikkerne på sit kort med liv
- Træk fem tilfældige Encounters fra koppen
- Vampyrjægerne fordeles, så alle jægerne er i spil – hvis I er fire jægere, har I en hver, eller I skal håndtere den/de overskydende mellem jer.
- Når jægerne har valgt, hvilke byer de vil starte i, vælger Dracula, hvilken by han befinder sig i og placerer lokations-kortet med byens navn i den venstre plads på Dracula’s trail enden af spillepladen.
Jægerne modtager
- En helse-brik
- En figur og
- Tre items med ordet Basic
Vigtigt I skal ikke blande Lokations-kortene – de ligger i alfabetisk rækkefølge, og det er for at Dracula nemmere kan finde det, han skal bruge.
Runder i Fury of Dracula
Dracula rykker kun på veje (må ikke benytte tog-strækningerne)
Dracula bestemmer i hemmelighed hvilken by han vil rejse til – og det skal være en by, der er forbundet med den by, han står i pt. Han skubber de gamle lokations-kort til siden og lægger kortet med den nye bys navn på den yderste plads. Herefter kan han lægge ubehagelige overraskelser i byen fra sin encounter-hånd (små firkantede brikker).
Jægerne tager tur efter talle på deres figur-ark, så Lord Godalming rykker først.
Togrejser og transport
Når en jæger vælger at benytte toget, ruller han med den røde terning i spillet.
Ruller han X, er der ballade omkring hans rejsepapirer, og hans tur stopper uden aciton-fase.
Ruller han 0, er der bare ingen afgange (denne runde), men han får stadig sin action-fase i byen.
Ruller han 1, må han rykke med togstrækningerne til en by væk.
Ruller han 2, er det sjovt nok to byer væk ad jernbane nettet.
Og ruller han 2/3, må han i øst-europa rykke to byer – men i vesteuropa rykke tre byer væk.
Øst og Vest Europa er farvemarkeret på kortet, så øst-europa er i en lettere trist-grå-farve.
Når man ruller 1,2 eller 2/3, skal man tage toget, man må altså ikke slå og derefter skifte mening.
Sørejser
Hav-felterne på kortet kan bruges til at komme hurtigere rundt i Europa eller for eksempel komme til England. En sørejse består af at sætte til søs, rejse og gå i land. Tre steps som normalt tager tre runder.
For at gå til havs kræver det, at den by du står i, har et lille skib på kortet, der symboliserer en havn.
Dracula kan godt benytte havet som transport – men det koster ham en blod-brik, hver gang han går på havet, så det er typisk ikke noget, han gør ofte i spillet. Derudover skal Dracula betale en blod-brik hvert andet felt han sejler – så længere sejlturer “trækker tænder ud”, som man siger.
Sørejser tillader ikke, at man vender tilbage til et hav-felt, man allerede har være i på den samme sørejse. Skibet skal flytte sig på havet, der er ikke noget med ikke at bevæge sin brik. Jægere har ingen action-fase, når de ender deres bevægelse i et hav-felt.
Kamp må der til i Fury of Dracula
Hvis spillerne render ind i en by, hvor Dracula står, skal de først forbi en eventuel encounter-brik, som han har lagt i byen. Derefter er der kamp mod fyrsten selv.
Kampe mod Draculas agenter foregår på samme måde, men Dracula spilleren har bedre kort på hånden end hans håndlangere, og der er kort, som Dracula kan bruge, hvis kampen sker i natte-timerne. Faktisk er Dracula enormt farlig om natten, og natte-kampe ender ofte med, at jægeren forsøger at flygte.
Runderne i en kamp
- Modifkationer
- Terning-rul
- Aflæs resultatet
Det er måske en tand mere advanceret en ovenstående – men der er nogle kort, som giver modifikationer på kamp-rullet, for eksempel hvis en jæger har en hund med sig. Dracula kan også opnå plusser på sit rul ved for eksempel at udkæmpe kampen mod en jæger, der tidligere er blevet bidt.
Hver spiller i kampen ruller en terning og lægger sine plusser til. Højeste tal vinder kampen, og hans kort får lov at blive udført. Kampe fortsætter runde for runde, indtil der har være enten tre “continue” resultater, eller man er nået til et “kampen slutter”.
Der giver egenligt sig selv – men det er værd at bemærke de små symboler, der er på kamp-kortene.
Man aflæser vinderens kort og finder modstanderens handling på kortet. Symbolet fortæller, hvad resultatet så er. Kampens runder påvirker hinanden, så hvis jægeren, der har vundet kamp-rullet, giver Dracula et ordentligt hug, kan der være kort, som Dracula ikke kan spille den efterfølgende runde.
Ingen i kampen må spille det samme kort to runder i træk.
Hvordan I kommer Dracula til livs
For det første er det vigtigt at samarbejde, også selv om Dracula-spilleren sidder med ved bordet og kan høre alt, hvad I siger. Dernæst skal I være forberedt. Ikke noget med at drøne hen og kæmpe med Dracula så hurtigt som muligt. I har brug for at samle udstyr og hændelser fra forskellige byer, så der er noget at stå imod med.
Våben som “stake” og “sacret bullets” og naturligvis hvidløg er gode at have ved hånden. Så er der kort som “Hypnosis”, hvor man udnytter Mina Harkers forbindelse til fyrsten. Et af de farligste våben er at bruge hypnose ud på morgenstunden, og derved tvinge Dracula-spilleren til at afsløre sin næste destination, hvorefter man prøver at få en Investigator (der er bevæbnet til tænderne!) derhen i en fart, mens det er dagslys. Dracula er meget farlig om natten, men aldeles sårbar om dagen.
Hver gang en ny dag gryer, få Investigator-siden en point Resolve. Disse point er få og værdifulde, og kan for eksempel skaffe en Investigator et hvilket som helst sted hen i Europa på et ryk. Gem Resolve til de virkelig er brug for det. Dracula er tvunget til at flytte sig hele tiden, og han skal stresses til at bruge sine særlige evner. Når han så er trængt op i et hjørne, og har brugt alle sine smarte tricks, så slår I til.
Der er også nødvendigt ikke kun at tænke på Dracula selv. I masser af tilfælde vil der ligge fælder eller håndlangere på lur, og de skal også bekæmpes.
Gode råd til mørkets fyrste
Det er helt klart sværere at spille Dracula end investigator. Der er bare så mange ting, der kan gå galt, og når det først er gået galt, er vejen til nederlag kort. Så hvordan skal man spille mørkets fyrste, hvis man vil vinde? Nøgleordet her er “mørkets”. Som Dracula skal du gemme dig mest muligt – så længe de andre spillere ikke ved, hvor du er, har du overtaget. Og når det endelig lykkedes dem at finde Dracula – for det gør det – så sørg for, at det sker om natten, og ikke ved højlys dag.
Du skal med andre ord ikke jage de andre spillere. Nej, Dracula skal blive i skyggerne og lægge fælder og udbrede sin ondskab i det skjulte. Så snart det bliver opdaget, hvor Dracula er, er fyrsten på hælene. Det eneste tidspunkt hvor det kan give mening ligefrem at angribe som Dracula, er midt om natten overfor en isoleret og hårdt såret Investigator. Men husk: så snart Dracula er i kamp, bliver han synlig for alle.
Tiden arbejder for Dracula, og hvis tiden bare går og går i spillet, så vinder Dracula automatisk. Det må dog ikke blive en sovepude. Husk på, at spillerne arbejder sammen, og tilsammen har fire runder, hver gang Dracula har en. Derfor skal der planlægges. Prøv hele tiden at have en smutvej åben, hvis noget skulle gå galt. Brug Draculas specielle evner på det rigtige tidspunkt. Lad være med at spille “Hide”, bare fordi du synes, det er sejt. Vent til Dracula er ved at blive fanget ind, og så spiller du “Hide”.
En anden klassisk Dracula-kombo er “Escape as a Bat”, efterfulgt af “Wolf Form” eller “Unearthly Swiftness”. Hvis den kan spilles på det rigtige tidspunkt, hvor spillerne er sikre på, de ved, hvor Dracula gemmer sig, så er han pludselig langt væk, og spekulationerne kan begynde forfra.
Dracula-spilleren vinder først og fremmest ved at plante nye vampyrer, og lade dem “mature”, ikke ved at kæmpe med Investigators.
Spillet slutter
Fury of Dracula sætter jægerne under tidspres. Der må ikke nå at blive skabt seks vampyrer i verden – for så taber de. Den eneste måde jægerne kan forhindre det på, er ved at finde Dracula og nedkæmpe ham.
Draucula kan få sin vampyr-track op på seks ved at dagene går, så det er altså ikke, om han har seks vampyrer liggende på kortet, der betyder noget – der er vampyr-track-tælleren, som ikke må nå seks.
Vurdering af Fury of Dracula
Spillet er ikke mere uhyggeligt, end man selv gør det til. Det meste af tiden bruges på, at spillerne (jægerne) føler, at de er lige i hælene på ham den onde, men at han på magisk vis lige er et skridt foran dem.
Pludseligt, og typisk når man ikke lige er helt klar til det, render man ind i Dracula … Og selv om det jo er godt, for så har man fundet ham, så plejer det at ende med, at jægeren kommer galt af sted. Men så er man lig’som i gang.
Atmosfæren i spillet er ramt helt perfekt. Fornemmelsen af tåge i gaderne, suspekte hjælpere, med rejser og rygter i et gammelt Europa er spot-on.
Spillet er genudgivet af Fantasy Flight Games i 2005, efter oprindeligt at være lavet af Games Workshop tilbage i 1983. Der er lavet mindre reparationer på spillet i genudgivelsen, men kun til det bedre.
Spillet minder i en virkemåde meget om brætspillet Scotland Yard som du kan læse mere om her.