Cartagena 2 - The Pirate's Nest
af Peter Brichs d. 15. September 2012
Dig, Kaptajn Rødøje og alle de andre pirater er stukket af fra fængslet. Men at komme ud af fængslet var ikke nok: I skal også stikke af fra øen, som fængslet ligger på. Velkommen til øen Cartagena.
Cartagena 2 er et hyggeligt, lille piratspil, der – som navnet antyder – er efterfølgeren til spillet Cartagena. Langt hen af vejen er det samme spil, men der er enkelte småregler, der er anderledes. I Cartagena 2 er vinderen den spiller, der hurtigst muligt får alle sine pirater til Pirate’s Nest og hejser Jolly Roger.
Opsætning af Cartagena 2
- Tag alle landbrikkerne. Du skal lave to øer. Første ø består af to landbrikker, og den anden ø af tre landbrikker. Slut med brikken Pirate’s Nest.
- Læg båden mellem de to øer.
- Tag alle piratfigurene i en farve, og læg dem til venstre for den lille ø.
- Bland kortene, og giv 7 til hver spiller. Læg resten af kortene i en bunke, hvor alle kan nå dem.
- Vælg en startspiller.
Sådan spilles Cartagena 2
I hver runde skal du lave en handling, men må lave op til to ekstra – altså, tre i alt. Men du er tvunget til at lave én handling. Der er tre mulige handlinger, du kan vælge, og du må blande dem lige så tosset du vil. Du må altså gerne lave den samme handling tre gange i træk, hvis du har lyst.
1. Spil et kort
Den første mulighed er at spille et kort fra din hånd med billedsiden opad i skraldebunken. Hvert kort har et symbol på kortet, og du tager en af dine pirater og flytter til først ledige felt på vejen, der har et symbol, som matcher det på kortet. Det vil sige, at du kan komme rigtig langt, hvis dine modspillere har placeret deres pirater oven på alle felterne med skattekisterne eksempelvis.
Hvis du er på første ø, og du spiller et kort, hvor symbolet på dit kort ikke fremgår af stien på øen, må du rykke din pirat hen på båden – hvis den er ud for øen. Der må aldrig være mere end tre pirater af samme farve om bord på båden.
Hvis du er på den anden ø, og du spiller et kort, hvor symbolet på dit kort ikke fremgår af stien på øen, må du rykke din pirat hen i Pirate’s Nest, hvor flasker af rom venter på ham.
2. Træk et kort
Du kan også vælge at trække et kort. For at trække et kort, skal du dog rykke en af dine modstanderes pirater. Du vælger en brik, og rykker den frem til nærmeste felt, hvorpå der står en eller to pirater i forvejen. Hvis der står én pirat, trækker du ét kort, hvis der står to pirater, trækker du to kort. Hvis du rykker en modspillers pirat om bord på båden, trækker du også to kort.
En pirat må aldrig have mere end 7 kort på hånden. Pirater er dog kendte for ikke at følge reglerne og er derfor ligeglade med denne regel. Når du spiller et kort med gyldent kant, skal alle spillerne tælle, hvor mange kort de har. Hvis nogen har mere end 7 kort, skal de smide de overskydende i skraldebunken.
3. Flyt båden
Du kan også vælge at flytte båden. Du skal have en pirat om bord på båden, før du kan flytte den til den anden ø. Hvis du gerne vil flytte den tilbage til den første ø, skal du have en pirat på den første ø.
Hvis du har flest pirater om bord på båden – eller hvis I er to, som har lige mange – er det gratis at flytte båden til den anden ø.
Spillet slutter
Cartagena 2 slutter, når en spiller har alle sine pirater stående på det sidste felt – Pirate’s Nest – og bruger en handling på at hejse Jolly Roger. Du kan alså godt komme ud for, at du ikke har en handling tilbage, når alle dine pirater er kommet til Pirate’s Nest.
Vurdering af Cartagena 2 - The Pirate's Nest
Cartagena 2 – The Pirate’s Nest er et hyggeligt familiespil. Der findes spil, der handler mere om pirater end Cartagena 2, så hvis det er den tunge piratstemning med flasker af rom og kanonild, du er på jagt efter, vil jeg anbefale at kigge på Merchants & Marauders.
Hvis man ser bort fra det, og i stedet kun ser på spillet, er det altså en hyggelig sag, man nemt kan samles omkring familiens spisebord en eftermiddag og tage et par spil af. Det tager ikke så lang tid, og strategierne er mange – er det smartest at sende alle sine pirater af sted med nogenlunde samme tempo, eller skal jeg få en af dem så langt frem, jeg overhovedet kan, før jeg sender næste af sted?