Agricola: All Creatures Big and Small
af Johnn Esbensen d. 26. June 2014
Dette spil tager udgangspunkt i Uwe Rosenbergs populære brætspil Agricola, men er designet til kun to spillere. Spillet fokuserer desuden kun på at opdrætte dyr og ikke på at pløje og dyrke marker, som i originalspillet.
I Agricola: All Creatures Big and Small gælder det altså om at avle heste, grise, køer og får. Den der til sidst har flest dyr, vinder spillet. Det er i hvert fald spillet i hovedtræk. Resten kan du læse nedenfor.
Sådan starter I
Agricola: All Creatures Big and Small er forholdsvis hurtigt at komme i gang med. Det, der tager længst tid, er faktisk at sortere de lækre små dyre-træfigurer.
- Placér spillepladen midt på bordet.
- Giv herefter hver spiller en bondegårdsplade samt tre arbejdere (blå eller røde trædisks).
- Læg de fire specielle bygninger (Half-Timbered House, Open Stables, Shelter og Storage Building) samt de fire Stalls ved siden af spillepladen.
- De fire udvidelser til bondegårdspladerne, de 10 fodretrug (gule træhuse), alle heste, grise, køer, får, træ, sten og strå lægges i bunker ved siden af spillepladen.
- Hver spiller tager ni indhegninger (gule træpinde). De resterende otte indhegninger lægges ved siden af “Expand”-feltet på spillepladen. Disse indhegninger er dem der holder styr på antal runder i spillet.
Så er I klar til at spille.
Runder i Agricola: All Creatures Big and Small
Spillet kører over otte runder og hver runde består af fire faser:
- Genopfyldningsfasen
- Arbejderfasen
- Hjemfasen
- Avlsfasen
Genfyldningsfasen
Inden spillet
Husk at lægge en ny indhegning på “Expand” feltet i hver runde, da de er med til at holde styr på antallet af runder, der er tilbage.
Arbejderfasen
Når I har valgt, hvem der skal starte, skiftes I til at placere jeres arbejdere på spillepladen. Spillepladen indeholder forskellige felter, der hver giver mulighed for en særlig handling. Når en spiller har placeret sin arbejder på et felt på spillepladen, udføres handlingen med det samme. Arbejderen bliver dog stående på feltet, idet et felt kun kan bruges én gang i hver runde. Alle bygningsressourcer lægges ved siden af spillerens bondegårdsplade,mens alle dyr skal placeres i en indhegning eller i en bygning. Hvis der ikke er plads til flere dyr, løber de væk.
Hjemfasen
Når hver spiller har placeret sine tre arbejdere og udført de relaterede handlinger, trækkes alle arbejderne hjem igen.
Avlsfasen
I slutningen
Husk at der skal være plads til den nyfødte dyr – ellers løber de væk med det samme.
Sådan vinder du spillet
Efter 8. runde slutter spillet, og pointene gøres op. Hvert dyr giver et point, men du får minuspoint, hvis du har mindre end tre af en slags dyr. Der gives også bonuspoint, jo flere dyr du har af hver slags. Nogle af bygningerne giver ligeledes point, ligesom der er bonuspoint, hvis du har bygget på alle felterne på en udvidelse til din bondegård.
Spilleren med flest point vinder spillet.
Vurdering af Agricola: All Creatures Big and Small
Jeg er i forvejen vild med Agricola og var derfor også spændt på, om “lillesøsteren” Agricola: All Creatures Big and Small havde noget at byde på. Jeg blev i den grad positivt overrasket. De få regler, det ret stramme gameplay og den korte spilletid gør det til et godt alternativ til den noget tungere og væsentlig længere storebror Agricola.
Som skrevet er spillet designet til to spillere, og er i min optik et af de bedste to-spillere spil på markedet. Spillet er i super lækker kvalitet, og de fantastiske trædyr føles helt rigtigt i hånden.