Agricola
af Johnn Esbensen d. 23. April 2010
Brætspillet Agricola handler om en bondefamilie – bondemand og -kone, der bor i en lille hytte. Igennem spillet kæmper bondefamilien for at forbedre deres hus, deres marker og avle på deres dyr. Ved at vælge den rette sammensætning af afgrøder og dyr samt huset størrelse og materialer scores der sidst i spillet Victory Point – Victory Point der afgør, om man vinder eller taber.
Brætspillet kan spilles i flere forskellige sværhedsgrader – familie, normal, interaktiv og kompleks.
Setup
- Hver spiller starter med en farmyard, to familiemedlemmer, en træhytte med to rum, syv occupation kort, syv minor improvement kort og tre food. (to food hvis du starter spillet)
- Rundekortene inddeles i seks etaper (stages) og første kort placeres på spillepladerne
- Ressourcerne fordeles på spillepladen (food, wood, clay, stone, reed, grain, vegetable, sheep, boar og cattle)
- De 10 major improvement kort placeres på spillepladen
Runde
Hver runde starter med, at der trækkes et nyt rundekort, som placeres på spillepladen. Rundekortene udvider antallet af mulige actions, spillerne kan vælge.
Herefter fyldes spillepladen med nye ressourcer. Nogle ressourcer kan akkumulere, mens andre kun fyldes op, hvis de er blevet brugt.
Hver spiller skal efter tur placere sine familiemedlemmer på spillepladen og derved vælge den action, familiemedlemmer skal lave i den runde. For eksempel samle ressourcer, pløje og/eller så en mark, bygge (hus, stald, indhegning), lave forbedringer (major eller minor), forøge antallet af familiemedlemmer eller bruge et occupation kort.
Når alle spillere har placeret alle deres familiemedlemmer på spillepladerne, returnere de til “gården” og en ny runde starter.
Uden mad og drikke….
Efter fjerde runde begynder høstfaserne. Høstfaserne falder herefter med jævne mellemrum.
I høstfasen starter hver spiller med at høster de afgrøder, der er sået på markerne.
Herefter skal familiemedlemmerne have mad – hvert familiemedlem spiser to food. Til dette kan spilleren bruge optjent food, eller han kan konvertere afgrøder eller dyr til mad ved hjælp af major/minor improvements. Hvis spilleren ikke kan brødføde alle sine familiemedlemmer, får han et Begging kort. Hvert Begging kort giver minus tre Victory Points ved spillets afslutning.
Efter familiemedlemmerne er blevet spist af, formere spillerens dyr sig. Dette kan selvfølgelig kun ske, hvis spilleren har mindst to dyr af samme art i samme indhegning, og hvis indhegningen er stor nok til at rumme flere dyr.
Afslutning
Efter runde 14 er spillet slut.
Nu skal der regnes og tælles sammen. Efter en særlig udregningsmodel omregnes antallet af afgrøder, familiemedlemmer, marker, husdyr og så videre til Victory Points. Vinderen er den med flest VP.
Vurdering af Agricola
Agricola er et fantastisk sjovt og underholdende spil, der giver en masse mulighed, valg og nye udfordringer.
Spillet kan i familieudgaven sagtens spilles med familien, og efterhånden som spillerne bliver dus med reglerne, er der rig mulighed for at variere spillene med de mere komplekse regler, der ligeledes følger med grundspillet.
Der er mange forskellige måde at spille og vinde på i Agricola, og derfor er to spil aldrig ens.