Kickstarter – det gode, det onde og det grusomme
af Emil Nygaard d. 18. September 2015
De fleste der har spillet brætspil i løbet af de sidste mange år, har stiftet bekendtskab med firmaer som for eksempel Hasbro (Cluedo, Monopoly med flere) og Danspil (Vilde Vikinger, Klodsmajor m.fl.). I nyere tid er der kommet endnu flere udgivere på banen, hvor vi blandt de største finder Fantasy Flight Games (X-Wing, Netrunner m.fl.) og Days of Wonder (Small World , Ticket to Ride m.fl.). Flere designere vælger dog at udgive deres spil selv. Det giver en række friheder som udgivere ellers tager sig af, deriblandt distributionsmodel, grafik osv.
Den ubetinget største faktor i forbindelse med dette paradigmeskift er Kickstarter.
Hvad er Kickstarter?
Kickstarter er en ny måde at lave en offentlig indsamling til projekter. Projekterne er skabt af individer eller grupper, og kategorierne rangerer fra sko til luftballoner henover digitale spil og gadgets. Vigtigst af alt, hvis man har papskubberbriller på, findes der mange brætspil på Kickstarter, både gode og dårlige.
Kickstarter fungerer ved at et projekt oprettes med sin egen projektside. I brætspilskontekst står der som regel på denne hvordan spillet spilles, hvordan det ser ud, hvor meget det koster, hvornår det bliver sendt afsted og så videre. Brugere kan vælge at backe, det vil sige stille et beløb penge til rådighed for ejeren af Kickstarteren, som han eller hun får udleveret hvis det i forvejen bestemte beløb er nået. Dette kan variere bredt. Opnås målet ikke tilbageleveres pengene til brugeren.Hvad får jeg ud af det?
Når man backer et projekt, er der som regel forskellige niveauer. Det mest gængse er, at du får en kopi af spillet til en pris der er en smule lavere end i butikken. Tænk på det som en slags risikogevinst ved at være privat investor. Det er projektejeren, der sætter disse gevinster ved at backe, så man er nødt til at læse det med småt ved hvert eneste spil. Heldigvis er de fleste reelle, og brugerne er hurtige til at finde ud af lusk og få bragt det frem i lyset.
Forskellene på at backe et spil på Kickstarter og købe det i butikken når det er udgivet varierer også. Flere Kickstarterprojekter har såkaldte stretch goals, som f.eks. lækrere kvalitet pap, ekstra brikker til spillet, en udvidelse og så videre, som kun låses op for hvis projektet når en vis grænse af penge. Andre Kickstartere kan vælge at køre med Kickstarter exclusives, som er ting i spillet der kun vil være tilgængelige i den begrænsede Kickstarter version. Dette kan for eksempel være et par miniaturefigurer eller andet, som regel mindre, lir.
Andre fordele er, at man som regel får adgang til spillet tidligere end butikkerne, samt at man støtter en designer hvis succes muligvis hænger på den givne Kickstarter.
Hvad så med det onde og grusomme?
Det er som regel umuligt at vide om spillet reelt vil blive godt. Designere er begyndt at udgive print and play versioner man kan prøve inden man backer, eller giver muligheden for at læse den foreløbige regelbog i pdf-format, hvilket kan give en god idé om hvad spillet går ud på. Helt nyt er det, at designere bruger software til at lade potentielle backere prøve spillet online, for eksempel via Tabletop Simulator eller Tabletop Zen.
På trods af at designeren efterhånden har udgivet flere titler, sker det ofte at produktionen bliver forsinket. Dette er specielt tilfældet med projekter der har mange stretch goals, der tilføjer ekstra til spillet. Når man backer er det derfor vigtigt at vide, at selvom der står at spillet er klar på et givent tidspunkt, er det bedst at lægge et halvt år oveni. Værst er det, at spillet aldrig bliver udgivet, og at pengene er tabt, på trods af at Kickstarter kampagnen var en succes. Der er taget tiltag til at dette stoppes, og senest har man set en retssag hvori en designer er blevet idømt en større bøde ved at ”bryde Kickstarters termer”.
Brætspildesignere der vælger Kickstarter har været i den bedre ende af spektret når det kommer til at holde deres løfter, og som regel får man det man betaler for. Dog er det vigtigt at have in mente, at man er privat investor, og produktet kan opleve mindre transformationer undervejs man muligvis ikke har indflydelse på. Et godt trick for den almene forbruger er at vente med at backe til de sidste par dage i kampagnen. Det gør det muligt at vurdere om hvorvidt kampagnen overhovedet er en succes, samt hvor meget ekstra lir man får med som backer.
Hvordan kommer jeg i gang?
Hvis du har fået blod på tanden er det bare at komme afsted, det koster ikke noget at kigge. Opret en profil på Kickstarter og brugt evt. dette link for blot at se brætspilprojekterne.