Nyt dansk spilforlag født ud af kærligheden til spil
af Leon Castro Lagunas d. 6. June 2021
Få måneder efter købet af Spilcompagniet.dk og Nordiskspil.dk, etablerer de nye ejere et nyt spilforlag i Danmark: ‘We Love Games’.
Det er mindre end et halvt år siden, at Thomas Juul Nielsen fik idéen til at gå ind i spilbranchen. Et jobskifte var på vej, og endnu et projektlederjob stod og ventede i horisonten, men lysten til lønmodtagerjobbet og en otte-til-fire-hverdag var væk.Thomas havde lyst til at prøve noget andet, så sammen med sin universitetskammerat, Rikki Kivin Tholstrup Jørgensen, gik han i gang med at undersøge mulighederne for at starte noget op selv. Da Spilcompagniet.dk og Nordiskspil.dk stod til salg i februar, slog de til og inkluderede dem begge i deres nystiftede virksomhed.
Fra webshop til spilforlag
Allerede inden overtagelsen af Spilcompagniet.dk og Nordiskspil.dk talte de nye ejere om, at de to webshops skulle udvides med et spilforlag. Rikkis mangeårige erfaring med bogbranchen skulle udnyttes sammen med de to kammeraters mangeårige interesse for brætspil.
Med overtagelsen af de to fungerende webshops måtte Thomas og Rikki sætte sig ind i alle de eksisterende processer, og samtidig opretholde virksomhedens daglige drift, lagerbeholdning og gode kundeservice. De første spadestik skulle tages hurtigt, men de forventede dog først at være klar til at kigge på nye spil engang i slutningen af 2021.
“Det skulle ikke være sket allerede nu”, fortæller Thomas, der er direktør i det nystartede forlag ‘We Love Games’. Men pludseligt dumpede Biotopia ned i skødet på os, og så måtte vi rykke hurtigt”.
Biotopia – et familiespil med sommerfugle
”Vi fortalte Michael, hvad vi kunne og hvad vi ikke kunne. Vi valgte at være helt ærlige og fortælle, at han ville blive behandlet som en konge, men at vi praktisk talt skulle føle os frem på alle parametre. Til gengæld ville han få en lidt anden kontraktform end et andet forlag ville kunne tilbyde ham,” fortæller Thomas.
Michael Løhde Andersen skrev kontrakt med Thomas og Rikki og det spilforlag, der på kontrakttidspunktet ikke havde noget navn, logo eller andet på plads.
Utraditionel satsning på dansk crowdfunding platform
De første småting kom hurtigt på plads. Standardkontrakter, kontakt til producenter, forhandling med boghandlere og oprettelse af en crowdfunding-kampagne til spillet. Her valgte ‘We Love Games’ helt utraditionelt at satse på den danske platform Booomerang.dk.
”Vi ville gerne gøre alt så dansk som muligt. Spillet handler om biodiversitet i en dansk have, og derfor var det vigtigt, at lave spillet så grønt som muligt. Historien i udviklingen af spillet er vigtig for os. Vi satte barren lavt på fundingen og nåede den faktisk på tre dage,” fortæller Thomas, der nu håber på, at det planlagte oplag kan opjusteres på baggrund af de penge, der kommer ind fra Booomerang.
”Biotopia er et fedt spil, og det har virkelig et stort potentiale, men vi kommer ikke til at tjene penge på spillet, medmindre det stikker helt af. Vi satser hele vores potentielle overskud på at bygge på og lære. Michael tog en chance ved at skrive under med os, og nu skal vi virkelig bevise, at vi kan noget helt ekstraordinært.”
Spilforlag uden visioner
En af de ting, som ‘We Love Games’ er blevet spurgt om fra første gang, navnet kom ud til spildesignere er, hvad visionen bag virksomheden er. Hvilke kategorier af spil, vil virksomheden producere? Thomas fortæller, at ‘We Love Games’ er afklaret med, at de skal finde deres ståsted og først derefter, meldes der noget konkret ud.
”Selv er vi store fans af entry-level games, og Biotopia er et perfekt eksempel på, hvor vi gerne vil lægge stilen. Familiespil med så meget kant, at det også kan bruges af seriøse brætspillere. Vi tror ikke, at vi kommer til at udgive ekstremt komplekse og strategiske spil, men indtil vi har undersøgt vores egne kompetencer og har fået en større viden, så vil vi ikke melde ud, hvad vi leder efter. Vi vil først lede efter nye spil, når vi har fulgt Biotopia til dørs.”
Så spildesignere skal derfor ikke forvente, at der åbnes op for modtagelse af idéer før tidligst sidst i 2021.
”Vi arbejder på at få en hjemmeside på plads inden længe, ligesom vi kontinuerligt arbejder på at få lagt en strategi for det fremtidige indtag af spil. Vi er langt foran vores egne planer på godt og ondt. Det betyder desværre, at mange får den tanke, at vi ikke er seriøse med spilforlaget, fordi der ikke er lagt et solidt fundament for forlaget inden udgivelsen af Biotopia. Det kan vi godt forstå, men det har været en kalkuleret risiko, som vi er sikre på at vi kan overvinde, når først vi viser, hvad vi kan sammen med Michael,” slutter Thomas af.
Kærlighed er navn for tusinde følelser, der spænder fra en mere overfladisk og kortvarig sympati til den dybeste og mest varige behovsopfyldelse et menneske kan opleve. Den giver os følelsen af at leve, og knytter mennesker sammen, fuldstændig som brætspil gør det.
Det bliver interessant at se, hvordan det kommer til at gå ‘We Love Games’ og deres første spil ‘Biotopia’. Se de flotte illustrationer på instagram , og støt udgivelsen på Boomerang.dk