Zombie Terror
af Rasmus Skat Andersen d. 26. April 2018
Verden, som vi kender den, er fortid i brætspillet Zombie Terror. En mystisk infektion fik de døde til at genopstå, og på under 72 timer kollapsede civilisationen. De få overlevende mennesker kæmper nu for overlevelse i små grupper.
I Zombie Terror styrer en spiller de overlevende mennesker, mens den anden spiller har kontrol med de hjernedøde zombier. Første spiller har selvfølgelig som mål at holde menneskerne i live, mens den anden har som mål at … ja, det kan du nok selv regne ud. Ellers sæt dig ned, og se et par zombiefilm, så lurer du ret hurtigt zombiernes mål.
Zombie Terror kan spilles på to måder, den almindelige og en avanceret. Forskellen er, at i de almindelige regler er banen, man spiller på, på forhånd fastlagt, mens spilleren selv opbygger banen med de avancerede regler. Nedenfor gennemgås reglerne for den almindelige udgave.
Setup
- Afgør, hvem der styrer zombierne, og hvem der styrer menneskerne.
- Spillebrættet placeres på bordet med A-siden opad.
- Zombie-spilleren tager de 20 zombie-brikker (special zombie-brikken skal ikke bruges). Halvdelen af dem beholder han foran sig. Resten placeres på spillebrættet med den samme side vendende opad. Selve spillebrættet er opdelt i to lige store halvdele – de to trafikkegler i siderne viser skillelinjen. Fem zombier placeres på den ene halvdel, fem på den anden halvdel. Zombier må ikke stå ved siden af hinanden eller mennesker ved spilles start.
- Menneskespilleren tager de seks menneske-brikker. De placeres med den raske side opad på den sidste kolonne med felter på spillebrættet (ved supermarkedet). Spilleren bestemmer selv, hvilke felter de placeres på.
- Hver spiller tager de seks specialkort, der tilhører henholdsvis zombier og mennesker. Hver spiller blander sine kort og trækker fire op på hånden. De øvrige lægges tilbage i spilæsken, uden at man se, hvad de viser.
- Hver spiller tager sin fraktions referencekort. Terrormarkøren placeres foran zombie-spilleren.
- Endelig placerer menneskespilleren fire ammunitions-brikker og en taske/bilnøgle-brik foran sig. På sidstnævnte skal taske-siden vende opad.
Runder i Zombie Terror
Hver runde i spillet er opdelt i to faser: Menneske-fasen og zombie-fasen. Menneske-fasen er altid først.
Menneske-fasen
I sin tur har spilleren, der styrer menneskerne, tre action point (AP), der kan bruges på at flytte, skubbe eller udføre en personlig handling. Når der aktiveres en figur på brættet, skal dennes handling udføres til ende, inden næste figur aktiveres. Spilleren behøver ikke at bruge alle tre action point, men ubrugte action point kan ikke overføres til næste runde. De mulige handlinger er:
- Move: Handlingen koster et AP. Spilleren må flytte en menneskefigur et felt (vandret eller lodret) til et ledigt felt.
- Push: Handlingen koster et AP. Spilleren må flytte en menneskefigur et felt (vandret eller lodret) til et felt, hvor der står en zombie. Denne skubbes nu et felt i den retning, som mennesket bevægede sig. Det felt skal også være tomt for at handlingen kan udføres.
- Personal action: Hver menneskefigurerne har unikke evner, der kan hjælpe dem undervejs. Nogle er gratis, andre koster et AP. For eksempel kan sygeplejersken Miranda Bailey helbrede et sår, mens Lucy O’Conner en gang i runden kan flytte diagonalt.
Menneskespillerens mål er lade figurer med fem eller flere Victory Point (VP) undslippe. Bemærk, at de forskellige mennesker har forskellige VP, der også varierer, alt efter om personen er rask eller såret. Det er vist med stjerner på menneskebrikkerne. Menneskerne undslipper, hvis de når frem til de grønne felter på brættet. De kan også undslippe via kloakken, hvis de har ‘sewer’-special kortet.
Zombie-fasen
Zombiefasen består indledningsvis af tre faser. Senere i spillet kan der komme en fjerde fase, Zombie Terror-fasen.
- Zombie Terror-fasen
- 1. Movement-fasen
- 2. Spawning-fasen
- 3. Clean-up-fasen
Zombiespilleren er handicappet af, at zombier hungrer efter frisk kød, og derfor vil de altid angribe et menneske, hvis de har mulighed for det, uanset at det åbenlyst er en fælde. I spiltermer betyder det, at:
- En zombie altid vil bide et menneske, så snart den har mulighed for det.
- En zombie altid vil bevæge sig hen mod et menneske, som den kan se. En zombie kan se et menneske, hvis det vender mod mennesket, og der ikke er forhindringer, der spærrer udsynet, for eksempel en anden zombie eller en bil. Zombiers syn er begrænset, og de kan kun se fire felter frem. De kan ikke se diagonalt, så mennesket skal stå i lige linje enten vandret eller lodret.
Ovenstående kaldes forced movement og skal altid udføres som det første i en spillers tur, uanset at spilleren hellere ville flytte en anden zombie først.
- 1. Movement-fasen: Zombiespilleren må aktivere x+1 zombier, hvor x er antallet af mennesker, som menneskespilleren aktiverede i sin tur. Når en zombie aktiveres, skal den udføre sin handling, inden næste zombie kan aktiveres. Hver zombie har to action point (AP), den kan bruge på følgende handlinger. Bemærk at en zombie SKAL forsøge at bruge alle sine AP.
Move: Handlingen koster et AP. Spilleren må flytte zombien et felt i den retning, som den kigger. Bemærk, at det er muligt, at man ved at flytte en zombie, aktiverer forced movement.
Turn: Handlingen koster et AP. Spilleren må dreje zombien 90 grader. Den må kun udføre denne handling én gang i sin tur.
Bite: Handlingen koster 0 AP. Handlingen kan udføres, hvis zombier står på et felt, der støder op til et felt med et menneske, og zombien kigger direkte på menneskefiguren. Zombiens tur afsluttes øjeblikkeligt, efter den har bidt. Et menneske, der bides første gang, vendes om, så unhealthy-siden vender opad. Et menneske, der bides, mens det har unhealthy-siden opad vil blive forvandlet til en zombie ved rundens afslutning.
- 2. Spawning-fasen: I denne fase kommer der nye zombier i spil. Det kan ske på følgende vis:
- Der kommer en ny zombie på hver halvdel af brættet, hvis der er et menneske på den del af brættet.
- Hvis menneskespilleren har dræbt zombier ved hjælp af betjentens særlige evne eller ved hjælp af kortet ‘sawed-off shotgun’.
Nye zombier må placeres på felter markeret med en rød ring.
- 3. Clean-up-fasen: Først bliver mennesker omdannet til zombier. Mennesker, der er blevet bidt og forvandlet til en zombie, fjernes fra brættet. I stedet placeres en zombie-markør i stedet.
Dernæst tjekket zombie-spilleren, at alle zombie-markører vender den samme side op ad.
- Zombie Terror-fasen: Når den sidste zombie-markør fra zombie-poolen placeres på brættet, bliver den fase tilføjet zombie-spillerens faser. Zombie-spilleren placerer terror-markøren på feltet med nummeret fem på terror-tracket. Fremover flytter han altid markøren et felt nedad i begyndelsen af sin tur.
Special cards
I sin tur må en spiller spille lige så mange specialkort, som han ønsker. Det kan ske samtidig med, at en karakter er aktiveret. Brugte kort fjernes, da de kun kan bruges en gang i hvert spil.
Sådan vinder du spillet
Menneskespilleren vinder, hvis mennesker til en værdi af fem VP undslipper.
Zombie-spilleren vinder, hvis menneskespilleren ikke har mulighed for at undslippe med mennesker til en værdi af fem VP, eller markøren på terror-tracket står på det sidste felt, og skal flyttes.
Varianter
Der følger to scenarier med spillet, Defend the Barricades og Return to the Market Z. I regelbogen skriver udgiveren, at der er flere scenarier på http://galakta.pl/zombie-terror. I skrivende stund – marts 2018 – ligger der to ekstra scenarier på polsk. Et af dem er ligger dog også i en engelsk version, så hold øjet med sitet, hvis du ønsker flere scenarier.
Spillet rummer desuden mange ekstra brikker, der kan bruges til at bygge dine egne scenarier.
Vurdering af Zombie Terror
I modsætning til zombiespil som Zombies!!!, Zombicide eller Dead of Winter er Zombie Terror meget forudsigeligt. Det rummer ingen terninger, og det eneste, du ikke ved på forhånd i din tur, er hvilke specialkort, som modstanderen eventuelt kan finde på at spille. Men eftersom man kun har fire af dem, er det meget sjældent, at de vil blive brugt. Spillet minder med andre ord om et spil meget avanceret skak. Det gælder om at tænke flere træk frem og ofre nogen brikker for at opnå en fordel.
Det er klart sværest at spille menneskesiden, da hvert menneske er unikt, og det derfor kræver en del planlægtning at bruge dem effektivt, så man vinder. Zombie-spilleren er meget begrænset i sine valg, da zombierne ofte handler helt automatisk, uden at man kan forhindre det. En vigtig del af ens strategi er selvfølgelig at undgå at blive indfanget af de fælder, som mennesket sætter op.