2 - 4 spillere
45+ min
14+ år
  • krigsspil
  • Kortspil
  • Fantasy
  • Wildlands

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 3. August 2019

    Martin Wallace er bedst kendt for en anden type spil end Wildlands, så derfor var jeg noget spændt, da jeg hørte om Wildlands. Via Nebula, kickStarteren AuZtralia, Discworld spil og A Study in Emerald, bare for at nævne nogle.

    Martin Wallace har noget kørende med tog, og i mange af hans spil har der været tog eller transport mekanikker direkte repræsenteret. Men ikke i Wildlands, som er et to til fire-spillere figurkrigsspil, for du styrer en gruppe eventyrer med forskellige evner, der skal samle krystaller og slå fjenderne ud på et kort på bordet.

    Hold med unikke evner

    Hvert team er, som et godt Harry Potter hold, sammensat af forskellige typer, som kan forskellige ting – nogle kan skyde, nogle kan flyve og nogle er hurtige til at flytte sig. Man starter med at få 10 kort, som alle har tal – svarende til felterne på kortet. Du lægger et kort ved hver af dine figurer, og det angiver, hvilket felt de vil dukke op på, når du sender dem ind i arenaen.

    Den ene side af kortet i Wildlands. Den anden side er en borgruin med lidt højdeforskelle

    Det betyder, at du allerede fra første færd er i gang med at finde ud af, hvilke figurer du ønsker tæt på hinanden, og hvem der måske bedre kan klare sig selv mere isoleret. De kort. du ikke bruger. sender du over til din sidemand (m/k) til venstre, og de felter kommer hans eller hendes krystaller til at starte på, så du ved også i din figuropstilling, hvor din modstander nok gerne vil hen.

    Det kunne blive et baghold eller en fordel?

    Hurtigt spil

    Når det er din tur, spiller du kort fra hånden, som har ikoner, der siger, hvilke af dine figurer, som må lave hvilken handling. Det tager 10 min at forklare reglerne, og det er altså helt unikt. Når du slår nogle, kan de sidde med et kort (til den rigtige figur), der parerer angrebet. Normale angreb giver en i skade, og hver figur kan tåle en forskellig mængde skade. Hvis din figur slår en anden figur i gulvet (ud af spillet) – så tager du den som et point.

    Krystaller giver også et point og først til fem vinder.

    Er der regler for Line of Sight.

    Ja, det er der. Men det er meget simpelt og nogle få regler om at stå på toppen af en bakke og kunne angribe ned af, men ikke opad. Reglerne er hurtigt at overskue, og I spiller helt sikker to spil på jeres første aften.

    Udvidelser

    Der er kommet et par udvidelser til Wildlands, som alle lige introducerer et nyt tvist på reglerne. The Unquiet Dead gør, at alle dine undead figurer aktiverer samtidigt, og det må give en ny frygt på brættet. Udvidelsen har vi ikke spillet med dog, men nu ved du, de findes.

    Næsten malede figurer.

    Figurerne er flotte og kommer, som det man kalder pre-shadede. Det vil sige, de er ikke malede, men de er heller ikke tarveligt gråt plastik. De har sorte skygger, som fremhæver deres karakteristika, og man er ikke i tvivl om, hvem der er hvem. Hvis man har lyst og evner, ville man sagtens kunne male figurerne helt, så det hele stod fremstår flottere, men det er ikke et krav.

    Vurdering af Wildlands

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Dette er et super-godt spil om et lille antal mystiske eventyrer i en mørk fantasyverden, der går i flæsket på hinanden for at erobre den værdifulde krystaller. Det kan spilles hurtigt, og der er ikke en masse konfigurering af holdene og opbygning af brættet, inden spillet starter. Der bliver delt tæv ud, og figurer kan komme ind fra sidelinjen og lave utrolige helteagtige manøvre, hvis du har de rigtige kort.

    Jeg kan lide det.






    Kommentarer til Wildlands