2 - 8 spillere
60+ min
10+ år
  • partyspil
  • Wilderness

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 7. October 2012

    Du er blevet røvet. Efterladt alene uden tøj eller udstyr skal du nu prøve at overleve naturens mange luner og forsøge at nå civilisationen, inden du dør af tørst, sult, sygdom… eller måske af at møde en vred bjørn ude i skoven.

    Wilderness er et strategispil om overlevelse i den vilde natur, og om kampen om at komme først frem til sikkerheden i civilisationen. Undervejs i spillet vil I stikke af fra dyr, stikke kæppe i hjulene på hinandens bedste planer, finde mad og vand, og forsøge på ikke at dø af udmattelse i kampen for overlevelse.

    Opsætning af spillet

    • Start med at vælge, om I vil spille det almindelige eller det fulde spil. Hvis I spiller det almindelige spil, tager I fire tilfældigt udvalgte plader. Hvis I vælger det fulde spil, bruger I alle otte plader.
    • Læg pladerne mellem de to endeplader, som på billedet her. Bagsiden skal vende opad på alle pladerne, pånær den længst til venstre. Hvis der er et billede af et dyr på en af pladerne, skal I placere den tilsvarende figur på det felt.
    • Læg landsbyen i det nederste, højre hjørne af pladen.
    • Vælg hver især en figur-brik og en spillerplade, der matcher. Placer figurbrikken i øverste, venstre hjørne af det kort, I har bygget.
    • Placer en lille tælle-brik på spillepladen på de felter, som har en rød stjerne.
    • Bland de tre bunker med kort, og placer dem på bordet. Vend det øverste kort i Weather bunken, og placer en tidstæller-brik på det første, tomme felt.
    • Tag tre Event-kort til hver spiller.

    Sådan spiller du Wilderness

    Spillet Wilderness kommer til at foregå over flere runder, hvor hver spiller får sin tur i hver runde. Målet med spillet er at slutte en runde inde i landsbyen, der er i det nederste højre hjørne af brættet. Hver spiller tager sin tur én af gangen, og når alle spillerne har taget deres tur, får spillet lov til at tage en natur-tur.

    På din spillerplade er der tre rækker. Den øverste indikerer hvor tørstig du er, den midterste hvor sulten du er, og den nederste hvor udmattet du er – og samtidig hvor meget energi du har. Oven over de små felter er der nogle større inddelinger, hvor du altså kan se, hvor meget energi du har.

    Hver handling i Wilderness kræver en vis portion energi at udføre. Der er flere forskellige handlinger i spillet.

    At bevæge sig fra et felt til et andet.

    Hver

    type terræn koster et forskelligt antal energipoint at bevæge sig ind i. Eksempelvis koster det fire energipoint at gå ind i en bjergzone, hvor det kun koster tre point at gå i skoven. Nogle typer terræn har andre effekter – eksempelvis bliver man tørstig af at gå igennem ørkenen i dagtimerne, og man bliver syg af at gå i sumpen. Du kan se en oversigt over alle de forskellige landskabstyper, og hvor mange point det koster at gå igennem dem, samt eventuelle ekstraregler på oversigtspladen længst til venstre på spillepladen.

    Hvis du rykker til et felt, der grænser mod en landskabsbrik, der endnu ikke er afsløret, skal du afsløre den. Det koster ingen point at afsløre en landskabsbrik. Du kan gå ind på felter, der kræver at du afslører de to næste landskabsbrikker. Når du afslører en landskabsbrik, skal du kigge efter, om der er et billede af et dyr på pladen – hvis der er, skal den tilsvarende dyrebrik placeres på det felt.

    At lede efter mad

    Hvis du befinder dig i en skov, et græsområde eller i en sump, kan du bruge fire energipoint på at lede efter mad. Du ruller de to terninger, hvilket giver én af to mulige resultater.

    1. Hvis du ruller bare én etter, farer du vild. Når du farer vild, mister du resten af din tur, og får ikke lov til at bruge flere af dine energipoint. Du skal dreje på nålen på kompasset i højre side af spillepladen, og skal rykke din figur den retning, som nålen peger på. Hvis du på denne måde skal rykke af spillepladen, bliver du blot stående på det felt, du allerede er i.
    2. Hvis ikke du ruller en etter, finder du mad. Du lægger tallene på de to terninger sammen, og rykker brikken, der måler din sult, så mange felter mod venstre.

    Drikke vand

    Hvis du er i et område, der grænser op mod en å eller en flod, kan du drikke. Det koster ingen energipoint at drikke, og du rykker brikken, der tæller din tørst, ud i feltet længst til venstre.

    Slappe af og sove

    Hvis din karakter er for udmattet, kan du enten slappe af eller du kan sove. Det koster to energipoint at slappe af, og når du gør det, rykker du brikken, der tæller din udmattelse, et felt mod venstre.

    Du kan også bruge alle dine energipoint på at sove. Når du sover, rykker du brikken, der tæller din udmattelse, fire felter mod venstre. At sove skal være det første i din tur – du kan altså ikke tage andre handlinger, hvis du vælger at sove. Den eneste anden handling, du kan gøre, er at drikke vand, da det er en gratis handling.

    Event kort

    Hver spiller starter med tre event kort. På disse kort står der, hvornår de kan spilles. De fleste af dem kan spilles når som helst – også i en anden spillers tur – og koster ingen energipoint. Der er på hvert event kort to mulige handlinger: Den øverste er altid positiv for dig selv, og den nederste er negativ for en eller flere af de andre spillere.

    Naturens tur

    Når alle spillerne har haft en tur, er det naturens tur. Naturens tur er hovedsagelig bogføring.

    Udmattelsen sætter ind

    Det

    første du gør, er at rykke brikkerne, der tæller tørst og sult, et felt mod højre. På hvert felt på spillerpladerne er der et lille tal i øverste højre hjørne. Tag tallene fra både tørst og sult, og læg dem sammen. Læg nu én oveni – så mange felter skal du flytte brikken, der tæller din udmattelse, mod højre. Tallene bruges ikke til andet.

    Hvis du på noget tidspunkt skal rykke din brik ned på kraniet, er du død. Læg din brik ned – du er nu ude resten af spillet.

    Dyrene bevæger sig

    Hvis der er en dyrebrik på brættet, skal dyrene nu bevæge sig. Der er tre muligheder her.

    1. Hvis dyret står i et felt, hvor der allerede er en spiller, bliver den stående og angriber.
    2. Hvis dyret står i et felt, der er ved siden af et felt, hvor der står en spiller, rykker dyret hen til spilleren og angriber.
    3. Hvis dyret ikke står ved siden af eller i samme felt som en anden spiller, skal du dreje nålen på kompasset. Dyret bevæger sig i den retning, som kompasnålen peger.

    Når et dyr angriber, ruller en anden spiller to terninger, og spilleren, der bliver angrebet, ruller én terning.

    • Hvis en af dyrets terninger har en højere værdi end spillerens terning, rykker den angrebne spiller brikken, der tæller hvor udmattet han er, så mange felter mod højre, som forskellen på de to terningeslag.
    • Hvis terningerne har samme værdi, sker der ingenting.
    • Hvis spillerens terning har en værdi, som er større end dyrets terninger, dør dyret. Fjern brikken fra spillepladen, og ryk din brik, der tæller hvor sulten du er, helt ud til venstre.

    Tiden går

    Det sidste der sker er, at brikken, der ligger på Weather-kortet, skal rykkes et felt til højre, for at symbolisere at tiden går.

    Hvis den rykker ind i et af de to mørkeblå felter, er det nat. Om natten er der to små krøller på reglerne: Du må ikke søge efter mad, og hver gang du gerne vil rykke fra et felt til et andet, skal du slå med en terning. Hvis du ruller højere end tre, går du videre som om intet var hændt. Hvis du ruller under tre, farer du vild, og skal dreje på kompasnålen for at se, hvilken vej du reelt bevæger dig.

    Hvis brikken på vejrkortet allerede står på sidste felt på kortet, skal der trækkes et nyt vejrkort. Læs vejrkortet, for at lære de nye regler for denne dag at kende, og gør som der står på kortet.

    Afslutning på Wilderness

    Wilderness kan slutte på to måder.

    1. Hvis en spiller står i landsbyen når hans tur er slut, har han vundet spillet.
    2. Hvis alle spillere pånær én er døde, har den overlevende vundet spillet.

    Vurdering af Wilderness

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Reglerne til Wilderness kan godt virke lidt uoverskuelige, når man sidder med de 11 sider tætskrevne regler, men man skal ikke lade sig afskrække – spillet er faktisk dejlig let at gå til, og hvis man bliver i tvivl om, hvad man har af muligheder i sin tur, er der en rigtig god oversigt på spillepladen.

    Når man læser beskrivelsen af Wilderness, er det let at komme til at tænke på Bear Grylls og lignende tv-værter fra Discovery, der lever af at overleve i den vilde natur. Spillet smager lidt af den gås, men i virkeligheden er det mere en kamp om at komme først, end det er en kamp om at overleve.

    Der er rigtig mange gode ideer i Wilderness, og den relativt korte spilletid (i hvert fald i den korte udgave af spillet) gør, at det er let at gå til, uden at det skal tage en hel aften. Spillet er et strategispil i den lette ende, med et forfriskende tema, som ikke er et, vi ser hver dag.






    Kommentarer til Wilderness