Wild West Express
af Helle Perrier d. 26. June 2012
Skru op for dampen og kast dig ud i et jernbaneeventyr i Det Vilde Vesten.
Wild West Express er, som titlen antyder, et spil hvor man konkurrerer om at være den mest succesfulde jernbanebaron i bedste cowboystil.
Dine konkurrenter kan sende alverdens ulykker efter dig, så det handler om en god portion planlægning, held og taktisk snilde, hvis du vil løbe af med sejren.
Start på Wild West Express
Spillepladen, der i øvrigt er kæmpestor, forestiller den amerikanske vestkyst.
- Telegramkortene placeres på pladen med bagsiden op.
- Pengene placeres i en bunke – dette er banken.
- Spillerne slår med en terning for at afgøre hvem der starter.
- Startspilleren vælger en station og placerer sit flag og sine to tog dér.
- Når alle har valgt en startstation lastes togene med henholdsvis den billigste og den næstbilligste vare, der sælges i byen.
- Hver spiller får en desperadobrik og 450$
Så er spillet ellers i gang.
Runderne i Wild West Express
Man flytter sine tog ved slå med terninger. Det gælder om at komme frem til de stationer, hvor man kan sælge sit gods til den højeste pris. Når man skal flytte sit tog, slår man med tre terninger, og flytter det antal, der angives af de to højeste tal. Får man senere et af de store tog, flytter det alle tre terningeslag.
Til sidst flyttes desperadobrikken (mere om den senere). Den skal også flytte sig hele vejen, men da desperadoen er til hest, flytter han sig kun det antal felter, tallet på den højeste terning viser.
Lander man på et felt market med et T, kommer der et telegram. Der er to typer af telegrammer:
- Hemmelige telegrammer er markeret med en konduktør, der er stille. Her er indholdet personligt og kan bruges med det samme eller gemmes til næste tur.
- På
Tjen dollars og vind
Man vinder Wild West Express ved at være den, der får skrabet flest point til sig. Antallet af point en sejr kræver, afhænger af hvor mange spillere der er.
- Lille tog giver 1 point
- Stort tog giver 2 point
- Station giver 1 point
- 1200$ giver 2 point
Der findes to slags tog:
- Små tog, der kan medbringe én slags gods. De koster 500$ men kan også opgraderes til et stort tog for 600$, og kun hvis man står på en station, man selv ejer.
- Store tog, der kan flytte længere og medbringe dobbelt så meget gods. Et stort tog koster 1100$.
En spiller kan eje op til seks tog.
Altså gælder det om at tjene så mange penge som muligt, så man kan købe tog og stationer, inden man begynder at lægge penge til side.
Man tjener penge ved at:
- Købe gods og sælge det med fortjeneste. Ved hver station er det angivet hvad gods koster at købe og sælge.
- Ved at eje en station – øvrige spillere skal i bedste matadorstil betale for at få fyldt vand og kul på toget ved din station. En station koster 400$.
- Man kan også køre med passagerer. Jo flere tidszoner man transporterer sine passagerer, jo højere hyre får man.
- Stjæle de andre spilleres gods.
Desperadoer og dynamit
Man kunne næppe have et spil, der foregik i det vilde vesten uden at der også kom gang i seksløberne. En stor del af Wild West Express går ud på at sabotere hinanden. Her er der tre muligheder:
Desperados
Hver spiller råder over én desperado. Målet er naturligvis at frarøve de andre spillere deres gods. Det sker i praksis ved at togene passerer eller lander på et felt, hvor der står en desperadobrik. De to spillere slår med en terning, og det højeste tal vinder. Vinder toget duellen, kører det uhindret videre. Vinder desperadoen, frarøves al togets gods eller passagerernes penge. Bagmanden indkasserer 100$ i profit. Toget vinder ved uafgjort.
Dynamit
Dynamit koster 20$ og kan placeres ved siden af sporene. Der må højst ligge tre dynamitbrikker ved siden af hinanden. Dynamitten sprænger, når et tog lander på feltet. Toget må vente en omgang på at blive repareret. Gods forbliver intakt, men passagerer forlader toget.
Sheriffer
Der er to sheriffer med i spillet. Lander et tog på et felt med en stjerne må spilleren placere eller flytte sherifbrikken til et hvilket som helst felt. Sherifferne er det eneste værn mod desperadoer, da en desperadobrik ikke kan passere en sherif, men må vende om og ride den anden vej.
Vurdering af Wild West Express
Selv om det hører til i den lette ende kan spilletiden dog være lang. Man kommer nemt op på tre timer, og det er der ikke helt indhold nok i spillet til at bære. Det kan anbefales, at spille de første spil på tid og så tælle point sammen, da det ellers kan blive en langtrukken affære.