Warhammer Invasion
af Bo Jørgensen d. 31. October 2011
Et relativt hurtigt kortspil for 2 personer. Det grundlæggende setup er, at du trækker ressourcer, spiller kort fra din hånd ned i spillet, ved at betale med ressourcerne og angriber din fjende. Flere kort i spil giver flere ressourcer, og spillet stopper, når du har givet nok skade på to af fjendens tre by-sektioner, til at brænde dem ned.
Du skal bare lige huske, at han prøver at gøre det samme ved din hovedstad.
Sådan starter du Warhammer Invasion
- Vælg de to racer, I vil spille med. Find alle de kort, som hører sammen. Der er 25 forskellige kort til hver race, men nogle kort optræder flere gange. Din stak er på 40 kort.
- Bland 10 neutrale kort ind i hver jeres deck.
- Tag hovedstaden der passer til din fraktion (Empiret, Kaos, Dværge eller Orker)
- Træk 7 start kort på hånden – husk at der er mulighed for “jernhånd” en gang. Hvis kortene slet ikke duer til noget, kan du smide de 7 kort tilbage og trække nye. Men så skal du spille med de nye 7.
Hvem der starter første runde, afgør I selv.
Spillet har en “first-player-penalty”, hvilket betyder, at spilleren som starter kun udfører Kingdom fasen og Capital fasen.
Lige kort om racerne i Warhammers gamle verden
Warhammers verden er gammel og meget stereotyp. Hvis du har spillet Warhammer Fantasy table-top spillet, læst White Dwarf eller spillet andre bræspil som Talisman, Hero Quest, Chaos Marauders, Chaos of the Old World, eller flere andre spil fra Games Workshop, kender du allerede verdenen.
- Dværgene – er små, bredskuldrede og har fletninger i deres lange skæg. Hårdføre, øksebærende og med masser af hitpoints.
- Empiret – Ordentlige, flotte i uniformerne og styrke i store troppemængder med de rette ledere. Bevægelige, beredne, flyvende og på det rette sted til den rette tid.
- Orkerne – Ret langt fra Tolkiens orker er disse fyre overmuskuløse, tilfældige, tossede og fartsyge. Orkerne sværmer ud og dræber alt – og om der falder nogen fra egne rækker i den proces, er ikke så vigtigt.
- Kaos – Djævle og dæmoner holdt sammen af mutanter og slim. Denne skæve familie er ude på at ødelægge alt, hvad der står og vende allierede mod hinanden.
Læs det med småt !
Kort sagt er der er en masse detaljer, som skal læses på kortene. Ordlyden er meget velovervejet, og hele spillet ligger i, hvad der står på kortene. Hvis du allerede kender TCG-spil som Magic, wow-tcg, eller f.eks. Lord of the Rings – Living Card Game, så ved du, der er tale om komplekse kort.
Overblik over hvad der findes på et kort
Nedenfor ses et kort, som er en dværgkriger – han har 2 i styrke (power) og han har 2 hitpoints. Prisen for at spille ham ned på bordet er 3 ressourcer. Det er de første felter, man skimmer på kortet. Kostprisen på 3 siger, at han er en okay-god enhed.
- Kortets titel
- Prisen for at spille kortet
- Racens symbol
- Hvem enheden er loyal overfor
- Power-ikoner .. hvor meget skade giver han fjenden
- Kort typen (unit, support eller taktik)
- Antal hit-point .. hvor meget skade kan han tåle
- Nøgleord som Helt, Kriger, Magi osv. som andre kort kan have som betingelser
- Kortets evner – altså kan han noget specielt og hvordan virker det
- Lille symbol til at angive, hvilken udgivelse kortet kommer fra
Nu kommer turen så til at læse det med småt .. klik på kortet ovenfor .. for så kan man læse, at Durgnar the Bold altså stiger 2 power, så snart du har en by-sektion i brand. Der står også, at Durgnar er en helt, og der kun kan spilles én helt i hver sektion (zone).
Runderne
Runder gennemlever denne cyklus:
- Kingdom phase
- Quest phase
- Capital phase
- Battle phase
Kingdom fasen
Du smider dine ressourcer ud (hvis du har nogen liggende fra sidste runde).
Trækker nye ressourcer svarende til dine power-ikoner i kingdom-sektionen.
Gør eventuelt kort klar, som ligger “korrupte” – korrupt er en tilstand et kort kan komme i, som gør, at det ikke kan anvendes til forsvar eller angreb. Altså en slags syg-og-sat-ud-af-kampen.
Specielt Kaos racen har nogle evner til at gøre kort korrupte.
Quest fasen
Trækker kort svarende til din power i Quest-sektionen.
Husk at du er død i det øjeblik, din kort-stak er tømt.
Capital fasen
Denne fase fylder klart mest – da det er her, du spiller kort fra hånden. Nye units der skal fra hånden og ind i spillet, nye supply-kort, quests osv. Rigtigt meget af det, skal du have gjort i din capital-fase.
Præcis som andre kortspil er reglerne lige ud af regelhæftet meget enkelte, men det sjove sker, når kortene skal til at arbejde sammen.
Runderne er typisk et spørgsmål om du kan få et, to eller måske endda tre kort ned fra din hånd. Skal du have lidt forsvar ned, skal du have tropper, der kan angribe eller skal du udbygge byens bygninger?
Du kan også undlade at bruge alle dine “penge” på at spille kort ned, men at holde dem i reserve til at kunne spille kort ned i modstanderens tur. Undervejs i spillet er der mulighed for at man kan spillet kort ned, så det er ikke kun i din capital-fase, at du skal være vågen.
Kampen i Warhammer Invasion
Kampen er ret simpel i sin grundform – men som så mange andre kortspil er kortenes præcise ordlyd essentiel. Læg specielt mærke til ord som f.eks. “EACH PLAYER” .. det inkluderer nemlig også dig selv.
Du kan angribe med de kort af typen UNIT, der ligger din battlefield-sektion. Hvis du angriber en sektion hos fjenden, der har units stående, kan de forsvare – så det typiske er, at man i starten angriber de åbne dele af byen.
Man kan typisk ikke nå at få forsvar op på alle tre bysektioner, så det er ret normalt at du slår og bliver slået. Når du således synes, at du har fået overstået de indledende runder, er der allerede gået lidt skade igennem til selve byen.
Sådan køres en kamp
- Du siger hvilken sektor på fjendens by, du vil angribe
- Peger på hvilke units/enheder, du vil gøre det med
- Modstanderen udpeger hvilke enheder, han ønsker skal forsvare
- Du spiller action-kort (typisk)
- og sammentæller styrken du angriber med
- Du tildeler skaden – først på forsvarende fjender og dernæst på den sektor, du angreb
- Modstanderen finder den skade, dine angribende styrker skal modtage
- og I siger pænt av, og lægger skade på der, hvor den er trådt i kraft
Enheder med skade svarende til deres hit-points fjernes.
Vinderen
Du vinder Warhammer Invasion ved at få to sektioner i modstanderens by til at brænde. En sektion brænder, når den har fået 8 i skade. Der er ikke nogen kompliceret point-optælling – og lige præcis den del er meget nem at afgøre.
Bliver det så kedeligt i længden?
Det korte svar er nej. I Warhammer Invasion kan hver spiller tilpasse sit deck inden kampen. Dvs. du stiller med dit deck mod modstanderens deck.
I grundspillet er jeres angreb og forsvar givet ud af start-kassen, men her er det spillet ikke stopper, for der er udgivet et stort antal udvidelser.
Det betyder, at du kan forstærke din by eller tweake dit angreb eller forsvar ved at fjerne kort og erstatte med nye kort. Du kan altså samle helt bestemte kort, som arbejder specielt godt sammen og ved at konstruere dit deck rundt om de kort, har du pludseligt en taktik i spillet. Din måde at angribe på, din egen plan for lægge fælder eller din måde at være særligt mobil på.
Udvidelserne til Warhammer Invasion indeholder 60 kort, som udvider alle racerne med en 10-15 kort til hver. I skrivende stund er der udgivet 26 udvidelser til Warhammer Invasion.
Vurdering af Warhammer Invasion
Et supergodt kortspil af den nye skole. For at få maksimal glæde af dette spil, skal du skal kende til Warhammer Fantasys Old World univers: Dværgenes forhold til Orkerne, Kaos’ mystiske handlemåder og Empires polerede men dødelige effektivitet.
Du får rigtigt meget spil ud af start-æsken, da alle racerne har fordele og ulemper, som udspiller sig forskelligt.
Artworket er i top og det er tydeligt, at der er trukket på erfaringerne fra mange af fortidens succeser.
Kort om Living Card Game
Warhammer Invasion er et såkaldt “Living Card Game” forkortet: LCG. Det betyder at spillet er lavet, så det kan udvides, og du kan derfor købe nye helte og opgraderinger til spillets fraktioner eller helt nye fraktioner.
I modsætning til Collectible Trading Card Games som Magic: the Gathering eller World of Warcraft, hvor du må købe booster-pack efter booster-pack for at samle de kort, du ønsker at stille op med, så er Living Card Game helt åbne i deres udgivelser. Du kan altså på forhånd vide, hvilke kort der er i en udvidelse og dermed gå specifikt efter udvidelser til dit arsenal. Du kan ikke købe et specifikt kort – men du ved, hvilken kort-pakke du skal købe, for at få hvilke kort.
Du kan læse mere om andre Living Card Games i papskubbers artikel om deck-building