Tobago
af Kristian List d. 4. August 2012
I Tobago gælder det om at læse terrænet rigtigt og kunne deducere sig frem til den næste skat.
Skatteøen samles
Selve øen består af tre store felter med tryk på begge sider samt tre samle-stykker. Øen kan altså samles på 32 forskellige måder, så spillet ikke ligner sig selv hver gang.
Placer de fire hytter, tre palmer og tre statuer på øen.
- Et felt kan kun indeholde én af tingene
- Hver slags skal placeres med mindst fire felters afstand til hinanden
- Statuerne må ikke stå helt ude ved kysten, og de skal kigge direkte på et de tilstødende felter
Bland kortene med mønter (selve skatten) og bland de to Curse-kort ind i stakken. Sørg dog for, at de to ikke havner i de øverste 12 kort i den endelige stak. I skal nemlig have en chance for at skaffe jer nogle amuletter, før de væmmelige Curse-kort dukker op.
Hver spiller vælger en jeep og placerer den på kortet. Det kan godt være ude midt i en sø, for det er virkelig terrængående køretøjer, det her!
Hver spiller tager 15 kompasroser i deres farve.
Ved siden af brættet gøres plads til fire områder til skattekortene, grå, brun, sort og hvid. Her placeres de tilhørende markører i hver deres stak.
Hver spiller trækker nu et Clue-kort og lægger ved en af de fire stakke. Et Clue-kort er en del af det samlede skattekort, som i sidste ende viser, hvor skatten i den farve er. Hver spiller placerer en af sine kompasroser på sit Clue-kort, så I senere kan se, hvor stor en andel af skatten, I hver især kan gøre krav på.
Stil nu markørerne ud på øen i henhold til det, Clue-kortene viser – forklares senere.
Bland de resterende Clue-kort og del fire ud til hver spiller (seks kort, hvis I kun er to spillere).
Sådan spiller I Tobago
I hver runde har en spiller to muligheder: Flyt jeepen eller læg et Clue-kort.
Flyt jeepen
I en runde kan man flytte jeepen tre strækninger. Enhver distance inden for samme terræntype tæller som én strækning. At flytte jeepen fra en terræntype til en anden tæller som én strækning.
Læg et Clue-kort
Læg et Clue-kort fra hånden ned til én af de fire skattekort, og placer en af kompasroserne ovenpå.
Clue-kort fortæller noget om, hvor i terrænet, skatten er gemt. Når man lægger et kort, skal det minimere antallet af mulige steder. Gør det ikke det, må man gøre noget andet.
Et Clue-kort refererer til de 10 forskellige landskabstyper og pejlemærker på øen: Krat, jungle, flod, bjerge, sø, strand, hav, hytte, palme og statue.
Hvis det første kort fortæller, at skatten er et sted i den største bjergregion, placeres markørerne i den pågældende farve på alle felterne i den region. Hvis det næste kort fortæller, at skatten er på et felt, der støder op til en palme, fjernes nu alle de markører, der ikke ligger ved siden af en palme.
Her snævres mulighederne ind til ét felt:
Afslut med at tage et nyt Clue-kort op på hånden fra stakken.
Statuerne afslører amuletter
I slutningen af hver runde drejer de tre statuerne en tak i urets retning. Følg statuens øjne i lige linje, og der hvor blikket møder kysten, dukker der en amulet op (med mindre der allerede ligger en).
En amulet samles op ved at køre hen over den.
Skatten er fundet
På et tidspunkt har I lagt så mange Clue-kort ved en af de fire skatte, at der kun er én markør tilbage på kortet. Så gælder det om at være den første, der får sin jeep derhen.
Den spiller, som når til skatten først, lægger nu en af sine kompasroser for enden af rækken med Clue-kort. Derpå trækker hver spiller i smug et mønt-kort for hver kompasrose, han eller hun har i rækken af Clue-kort (inklusiv den sidste for en af rækken). Mønterne studeres og skubbes i skjul tilbage til den spiller, der fandt skatten.
Denne spiller skal nu distribuere skatten og begynder med at tage ét ekstra mønt-kort fra stakken og blande sammen med de øvrige. Herpå vendes det øverste kort, og spillerne må nu efter tur sige ja eller nej til at tage kortet. Rækkefølgen starter nedefra, det vil sige med den spiller, der fandt skatten og placerede den sidste kompasrose for enden.
Hvis en spiller siger nej tak til et mønt-kort, går kortet videre til næste spiller i rækken og så fremdeles. Hvis ingen vil have kortet, kasseres det. Når en spiller siger ja tak og tager kortet, fjernes den pågældende kompasrose fra rækken. Fortsæt indtil alle mønt-kort er delt ud.
Forbandede skat!
Guldet kommer ikke uden en vis risiko. De to Curse-kort, som blev blandet sammen med mønt-kortene i begyndelsen, dukker op på et tidspunkt.
Så snart et af Curse-kortene vendes i distribueringen af en skat, er hele skatten forbandet. De resterende mønt-kort i skatten kasseres, og hver spiller, der har haft en anpart i skatten, må kassere deres mest værdifulde mønt-kort.
Med mindre…
Her kommer amuletterne ind i billedet, for har man sådan en, kan man aflevere den for at undgå at blive ramt af forbandelsen.
Amuletterne har også andre egenskaber. Du kan bruge en amulet til at:
- fjerne en markør på øen (dog ikke den sidste)
- flytte din jeep yderligere tre strækninger
- bytte dine Clue-kort ud med nye fra stakken
Eventyret på Tobago slutter
Spillet slutter så snart det sidste mønt-kort er delt ud. Den spiller med mest guld har vundet.