Pillars of the Earth
af Johnn Esbensen d. 29. July 2010
Brætspillet Pillars of the Earth er baseret på Ken Follets succes roman af samme navn, og foregår i 1300-tallets England i byen Kingsbridge, hvor Prior Philip, Tom Bygmester og byens borgere sammen kæmper for, at bygge Englands smukkeste katedral.
Spillerne indtager rollen som Bygmester, der sammen med andre Bygmestre kæmper om, at opnå mest ære og berømmelse (Victory Points) ved opførelsen af byens nye katedral.
Sådan starter i Pillars of the Earth
- Læg spillepladen midt på bordet
- Hver spiller vælger en farve og tager de tilhørende 3 master builder brikker, 7 små arbejdere meeples, 1 stor arbejder meeple, 2 score disks, 3 craftman kort og et reference kort. Kom alle master builder brikkerne i den sorte stofpose. De øvrige brikker og kort placeres foran spilleren
- Placér de 6 katedral “byggeklodser” ved siden af spillepladen. Startspilleren (den der senest har været i en katedral) tager den første “byggeklods”
- Placér en af score diskene på “2” på Victory Point (VP) track langs kanten af spillepladen
- Den startende spiller placerer sin anden score disk på “20” på Gold track i bunden af spillepladen. Spilleren til venstre placerer sin disk på 21, den næste på 22 osv.
- Sortér Craftman kortene (dem med hammer og mejsel) således, at alle “1” ligger sammen, alle “2” ligger sammen osv. Bland herefter de enkelte bunker og læg bunkerne ovenpå hinanden således “1” ligger øverst. Bunken placeres ved siden af spillepladen
- Bland de 9 ressource kort (dem med sand, sten og træ)
- Find de 2 slut runde kort
- Bland de 10 event kort og fjern herefter 4 kort. (dem med skriftrullen) Placer resten i øverste højre hjørne på spillepladen
- Placér ressource brikkerne på spillepladen. Sten (grå) placeres i stenbruddet, træ (brun) placeres i skoven og sand (hvid) placeres i grusgraven.
- Placér 4 sand, 4 træ og 4 sten i ressourcemarkedet, således sand ligger nederst, træ i midten og sten øverst.
- Placér en metal ressource (blå) på det gule telt i King’s Court
- Placér de 4 grå arbejder meeples på Shiring Castle
- Placér den sorte arbejder meeple ved siden af spillepladen. Den kommer kun i spil ved brug af et særligt privilege kort.
Placér til slut den sorte pris markør på “7” på cost track nederst midt på spillepladen.
Så er vi klar til at spille. Brætspillet strækker sig over 6 runder, som hver repræsenterer en ca. ti årig periode. Spillet er slut efter 6. runde, hvor katedralen står færdig.
Runderne
Runderne foregår på samme måde i alle 6 runder. Hver runde starter med: I køb af ressource og / eller craftman kort, II placering af master builders og til sidst III action på spillepladen. I faserne I og II skal der træffes en del vigtige beslutninger mens fase III blot er afvikling af de valg truffet i de forrige faser.
Hver runde starter med at startspilleren afslører de 2 øverste privilege kort (dem med bogen) og placerer dem med billedsiden op på Kingsbridge feltet på spillepladen. Herefter tages de 2 øverste kort i craftman bunken (dem med hammer og mejsel) og placeres på feltet Shiring på spillepladen. De sidste 2 craftman kort placeres på bordet nedenfor spillepladen Vigtigt: craftmen kortet skal passe til den aktuelle runde. Tallet bagpå viser hvilken runde de passer til. Træk herefter de øverste 7 ressource kort (dem med sand, sten og træ) og placer dem sammen med craftman kortene på bordet nedenfor spillepladen. Disse 9 kort er kort puljen for den aktuelle runde
Fase I: Køb af ressource og / eller craftmen kort
Startspilleren vælger nu et ressource eller craftman kort. De øvrige spillere vælger herefter et kort, efter tur. Dette fortsætter indtil alle kort er valgt eller alle spillere har meldt pas. Hvis en spiller melder pas, kan han ikke længere vælge kort i denne runde.
Ressource kortene er inddelt i sand, træ og sten. Der findes 3 ressource kort for hver ressource. Kortene repræsenterer henholdsvis 2, 3 eller 4 ressource enheder. Dette er trykt nederst på kortet. I øverste venstre hjørne, er der trykt antallet af arbejdere, der skal bruges for at udvinde nævnte antal ressource enheder.
Når en spiller vælger et ressource kort, placerer han dette foran sig på bordet, og stiller samtidig det aktuelle antal arbejder meeples i ressource området på spillepladen – henholdsvis stenbruddet, skoven eller grusgraven.
Arbejdere der ikke er blevet brugt til at udvinde ressourcer, kan i stedet placeres i the Woll Mill, hvor de kan tjene penge.
Craftmen kortene er inddelt i forskellige professioner, såsom murer, stenhugger, mørtelblander osv. Disse craftmen kan omdanne ressourcer til enten gold eller VP. Nederst på kortet er trykt antallet af nødvendige ressourcer, antallet af gange denne craftman kan bruges hver runde samt antallet af gold eller VP ressourcerne omdannes til. Prisen for craftman kortet er trykt i øverste venstre hjørne.
Hver spiller har kun 5 hytter og kan derfor maksimalt have 5 craftmen.
Fase II: Placering af master builders
Hver spiller har 3 master builders. Disse skak agtige brikker bruges til at vælge actions på spillepladen. Rækkefølgen bestemmes ved en kombination af lodtrækning og auktion. (Se nedenfor)
Master builders kan placeres på følgende felter på spillepladen:
- Archbishop’s Office – opnå beskyttelse mod aktuel event eller tag en ressource brik fra markedet
- Kingsbridge – tag et privilege kort
- Kingesbridge Priory – opnå VP
- King’s Court – undgå skat (+ første spiller får metal ressource)
- Shiring – ny craftman (gratis)
- Shiring Castle – to ekstra arbejdere til næste runde
- Kingsbridge Resource Market – køb / sælg ressourcer
- Cathedral – bliv start spiller i næste runde
Som nævnt foregår placeringen af master builders ved hjælp af en snedig kombination af lodtrækning og udbud/efterspørgsel. Til dette bruges en pose med alle master builders samt cost tracket nederst på spillepladen.
Startspilleren trækker, uden at kigge, en master builder brik af gangen. Brikken placeres på cost trackets felt “7”. Spilleren der ejer brikken, kan nu vælge at betale 7 gold, og dermed få lov til at placere sin master builder på et af ovennævnte felter, eller vælge at melde pas. I begge tilfælde rykker prisen et tak ned. Hvis spilleren melder pas, lader han sin master builder stå på cost tracket ud for den aktuelle pris. Når prisen når “0” er det gratis at placere de sidste master builders.
Det er således lodtrækning der bestemmer, hvem der kan placere sin master builder først – hvis man ellers kan eller vil betale.
Fase III: Action på spillepladen
Nu er tiden kommet til at skulle udføre de handlinger, spillerne bl.a. har valgt med deres master builders. Områderne på spillepladen er forsynet med numre og handlingerne udføres derfor i rækkefølge fra 1 til 14.
Følgende handlinger gennemgås inden næste runde starter:
- Afslør næste event kort. Events kan være gode eller dårlige, men påvirker typisk alle spillere
- Archbishop’s Office – opnå beskyttelse mod aktuel event eller tag en ressource brik fra markedet
- Woll Mill – spillerne modtager 1 gold pr. arbejder de har placeret her
- Kingsbridge – tag et privilege kort. Nye privilege kort hver runde
- Kingesbridge Priory – opnå VP. Første spiller får 2 VP – næste spiller 1 VP
- Forrest – spillerne modtager det antal træ, de er berettiget til i forhold til antallet arbejdere
- Quarry – spillerne modtager det antal sten, de er berettiget til i forhold til antallet arbejdere
- Gravel Pit – spillerne modtager det antal sand, de er berettiget til i forhold til antallet arbejdere
- King’s Court – undgå skat (+ første spiller får én metal ressource). Samtidig rulles en terning som angiver skatten i denne runde (2-5 gold)
- Shiring – ny craftman (gratis). Nye craftmen hver runde
- Shiring Castle – to ekstra arbejdere (grå) til næste runde
- Kingsbridge Resource Market – køb / sælg ressourcer. I den rækkefølge som spillerne har placeret deres master builders, her køber og sælger spillerne ressourcer. Sand koster 2 gold, træ 3 gold og sten 3 gold. Metal kan sælges for 5 gold, men kan IKKE købes her. Har en spiller meldt pas, kan han ikke handle mere denne runde.
- Cathedral – modtag VP og gold. Spillerne modtager nu VP og gold i forhold til hvor mange ressourcer deres craftmen laver om til VP eller gold. Til slut placerer start spilleren en Cathedral brik på spillepladen
- Cathedral – bliv start spiller i næste runde. Hvis en spiller har placeret en master builder her, er han start spiller i næste runde. Han tager den næste Cathedral brik og placerer den foran sig
Inden næste runde
- Genopfyld markedet med ressourcer
- Placer én metal ressource i King’s Court (hvis der mangler)
- Retuner grå arbejdere til Shiring Castle
- Stil pris makøren på “7” i cost tracket
- Træk to nye privilege kort og placer dem i Kingsbridge
- Find de craftmen kort der passer til runden og placer 2 i Shiring og 2 i kort puljen nedenfor spillepladen
- Bland og træk 7 ressource kort. Placer ligeledes disse i kort puljen nedenfor spillepladen.
Så er alt klar til en ny runde.
Spillets afslutning
Spillet slutter når runde 6 er spillet færdig. Vinderen af spillet er den spiller med flest VP. Hvis en eller flere spillere er lige, vinder den spiller med mest guld tilbage. Ellers ender spillet med flere vindere.
Vurdering af Pillars of the Earth
Spillet befinder sig i den lettere ende af strategi spillene, men har mange spændende spilmekanikker, der gør spillet sjovt og varieret. Spillet kan nemt bruges til at introducere brætspil for kommende brætspillere, særligt for folk, der har læst Ken Follets fantastiske bog.
Spillet kan spilles med 2 – 4 spillere, men bør spilles med 3-4 spillere, da det med kun 2 spillere hurtigt kommer til at virke ensformigt og forudsigeligt.