2 - 6 spillere
60+ min
14+ år
  • krigsspil
  • temaspil
  • The Great Khan Game

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 12. June 2010

    Spillet blev i 1988 udsendt sammen med et Dragon Magasine, som en december-gave til deres læsere. Der er tale om et kombineret kort/krigsspil, hvor en række nationer kæmper mod hinanden og spillerne kæmper om at kontrollere nationerne. Af uforklarlige årsager er spillet udgivet under “AD&D Forgotten Realms” navnet – men det har ikke nogen genlyd fra AD&D’s high-fantasy.

    Tom Wham har tegnet motiverne fra kortene og de er knald-herlige og meget lidt seriøse.

    Setup

    Spillerne trækker kort som er personer, udstyr, våben eller enheder fra nationernes hære. På hvert kort kan man se hvilke andre kort enheden vil følges med. Dit mål er at få samlet nok kort fra sammen land (som vil acceptere den samme politiske leder) og så melde nationen. Dvs. offentligtgøre den og få kortene fra hånden ned på bordet.

    Nøglen til The Great Khan Game er at balancere militær og politisk magt med prisen i guld for at holde det hele kørende.

    Runderne

    En runde gennemgår følgende faser for hver spiller:

    1. Indsamle guld – 2 for hvert land du har meldt, 3 for hver guldmine og kun 1 guld hvis du ikke har nogen nationer.
    2. Betale for evt. ekstra kort koster 2, 4, 8, 16 pr. stk. så du køber ikke så mange.
    3. Trække kort – enten trækker du to kort fra stakken eller tager kun top-kortet fra smid-ud-stakken.
    4. Eventkort skal spilles med det samme
    5. Melde nationer – det er her du lægger kortene fra din hånd ned på bordet foran dig og nu kontrollerer den nation, med mindre en anden spiller tidl. har meldt det pågældende land .. så er der tale om et kup.
    6. Kup – hvis du har en alternativ regering til en allerede meldt nation kan forsøge at udføre et politisk kup. Det kræver du har flere flag på dine kort end der allerede ligger på bordet for nationen. Modspilleren får chance for at spille kort fra hånden for at styrke sin reagering. Kuppet skal slutteligt have flest flag for at lykkes.
    7. Gå i krig – du kan tage alle dine meldte skibe og sværd og bekrige andre lande. Du kan bruge alle dine kontrollerede nationer til at bekrige et land. Forsvaret kan dog kun komme fra det land som angribes.
    8. Omtstrukturering – hvis du kommer hjem fra en krig kan har du her en chance for at melde en nation.
    9. Smid et kort ud (hvis du da har nogen på hånden) – kortet havner med motivet opad og kan nu trækkes af næste spiller.

    Krig i The Great Khan game.

    Det skal bestemt ikke lyde som om spillet kun handler om at trække kort og melde lande. For at indtage andre lande (og overtage kortene) kan dine hære drage i krig.

    For at gå i krig skal du:

    1. sikre at dine hære kan nå frem til destinationen (pr. skib eller marchere evt. gennem alierede nationer)
    2. Land kamp foregår med sværd-ikonerne
    3. Sø-slag foregår med skibs-ikonerne.
    4. Politiske kort deltager altså ikke i slaget.
    5. De anbribende kort tages til side og lægges på en linje overfor de forsvarende kort

    Kampens faser

    For hvert sværd / skib du har med ind i slaget ruller du en d6 terning. Der skal et rul på 5 el. 6 til at ramme. Angrebene rammer hele kort.

    1. Angriberen ruller sine terninger (antal skibe eller sværd)
    2. Forsvaren vælger selv hvilke kort der tager imod angriberens hits. For hvert ramt kort må forsvaren slå et “redeslag” (eng.: saving throws) for at se om kortet bliver dræbt i kampen.
    3. Forsvaren fjerner de kort ikke klarede deres redeslag (som nu er døde)
    4. Forsvaren ruller modangreb (hits på 5 og 6)
    5. Angriberen laver nu redeslag for sine ramte kort.
    6. Angriberen fjerner de korte som ikke klarede deres redeslag
    7. Angriberen afgør herefter om han ønsker at trække sig tilbage
    8. Hvis ikke så kører kampen endnu en runde (tilbage til pkt.1)

    Spillets afslutning

    The Great Khan Game sluttes når kortet “the Historian” trækkes. Spillet kan altså være kort. Vinderen er simpelthen den spiller med mest værdi (guld og lande). Hvert land tæller 30 guld.






    Kommentarer til The Great Khan Game