Tash-Kalar: Arena of Legends
af Emil Nygaard d. 8. December 2016
Vlaada Chvatil er designeren bag en perlerække af varierede titler med alt fra opdrætning af monstre i Dungeon Petz, til levering af varer i rummet i Galaxy Trucker. Det er passende, at det er netop ham der er sprunget ud i en abstrakt duel mellem troldmænd, mønstre og levende statuer! I Tash-Kalar kæmper to spillere i en arena, men i stedet for at slå hinanden i hovedet er det en duel i mønstre og kontrol. Spillet har flere varianter, men her vil vi gennemgå hovedvarianten: High Form.
Sådan sættes Tash-Kalar op:
Hver spiller vælger en af de fire faktioner af monstre og andet skidtfolk. Til første spil anbefales det at tage Northern Empire og Southern Empire, da disse to bunker af kort er ens. Tag de dertilhørende brikker. Bland alle flare kortene og sæt dem på midten af bordet, og gør det samme med de legendariske monstre. Bland opgavekortene og læg tre frem så begge spillere kan se dem. Fold brættet ud og læg det i midten. Hver spiller trækker tre kort fra deres egen bunke, et flare kort samt to legendariske monstre, og så er I klar til at spille.
Sådan spilles Tash-Kalar
Spillerne skiftes til at tage to handlinger (startspilleren tager kun én i første tur). De to hovedhandlinger der kan tages er:
- Placer en brik på brættet
- Hidkald et kort fra hånden ved hjælp af de allerede placerede brikker
En spiller kan sætte en brik, hvor som helst der er ledigt på brættet, så første handling er simpel. Den anden handling er mere spændende, og en spiller kan spille et kort fra hånden hvis han eller hun har et matchende mønster på brættet. Vis kortet du vil spille, gør kortets effekt, kassér det og træk et nyt kort.
Kort kan gøre alverdens ting, fra at give spillere flere handlinger, ødelægge modstanderens brikker, gøre brikker stærkere og meget mere. Ud over ens egne kort har man adgang til legendariske monstre. Disse uddeles på tværs af faktioner, og er meget sværere at hidkalde end almindelige figurer. Udover at kunne ændre spillets gang markant, giver de også et point at have hidkaldt, så de er en god strategi for mere erfarne spillere.
Spiller man mod ovenstående, eller kommer man bagud generelt, har man adgang til sine flare kort, som også er trukket fra en fælles bunke. Disse koster ikke en handling at spille, men de kan kun spilles hvis man enten er bagud på normale eller elite brikker på brættet. De giver spilleren der er bagud en fordel, og gør at man aldrig føler sig helt fortabt, på trods af at man bliver trynet.
Spillets afslutning
Målet i Tash-Kalar er ikke at ødelægge modstanderens brikker (selv om det forpurrer hans planer), men at opnå formationer på brættet der matcher dem der ses på mål-kortene. Er et eller flere mål opfyldt ved slutningen af ens tur, kan man tage et af dem (kun et per runde). Hvert mål-kort har en værdi mellem et og tre. Spillet slutter når enten en af spillernes bunker er tomme, eller en af spillerne har nået seks point. Vinderen er den der har flest point (mål-kort og legendariske monstre).
Vurdering af Tash-Kalar: Arena of Legends
Jeg elsker denne abstrakte troldmandsduel. Man sidder og drejer sig på hovedet og spejlvender brættet for at se hvad man kan udføre af fede kombinationer. Man skaber sine egne planer, men i lige så stor stil forsøger man at forpurre sin modstanders, for man har begge de samme mål.
Spillet er let at gå til, og der er masser af mulighed for at blive dygtig i takt med at man lærer de forskellige faktioner at kende. Det er som Vlaada Chvatils andre spil, svært at sætte i bås, og det er måske en af de ting der gør det så fedt.
Spillet kan spilles med op til fire personer, men jeg vil anbefale at holde det til high form varianten med to spillere.