Talisman 3. udgave
af Bo Jørgensen d. 12. May 2010
Games Workshop spil som er udsendt i 4 editions i skrivende stund. Reglerne her er beskrevet ud fra 3rd edition fra 1994, og en 4th edition er på gaden.
Målet
Målet med spillet er at finde sig en talisman og komme fra kortets yder-ring, igennem den indre ring og ind til tårnet i brættets midtte. Her skal du gennemføre 5 prøver som kræver både styrke og craft (mental kamp) for at vinde spillet.
Setup
Spillerne trækker en karakter og tokens bruges til at vise hvor meget den har i styrke, craft, liv og guld. Karakterne har alle særlige evner som kan læses individuelt – det kan f.eks. være imunitet på givne felter, rulle ekstra terninger i kamp osv.
Din karakter kan max bære 4 genstande – dvs. kort som rustning, skjold, ringe.
Runderne
Turen går rundt om bordet hvor du flytter din karakter efter et rul med en 6-sidet terning. Du skal bevæge dig en en retning, så du er nødt til at rulle det præcise tal du skal bruge for at ramme et felt.
Når du lander på et felt skal du rette dig efter hvad der står på kortet. I starten er alle felterne blanke og det er typisk et spørgsmål om at “draw one adventure card”. Kortene kan være objekter du må beholde, monstre du skal bekæmpe eller events som enten kasseres efter brug eller bliver liggende på spillepladen.
Hvis du kommer til et felt hvor der allerede ligger et adventure-kort skal det kort håndteres inden du kan gå til feltets effekt.
Kamp
Når du render ind i et monster skal det have klø. Kampen kan være fysisk (STR) eller mental (Craft), det bestemmes af monstret. Grundlæggende ruller du en terning (d6) og monsteret ruller en d6 og lægger enten styrke eller craft til.
Hvis din samlede styrke (din STR + followers + terning) overstiger monsterets slår du det ihjel og modtager XP svarende til værdien. Typisk tager du bare monsteret over ved siden af dit karakterark.
7 XP kan efterfølgende konverteres til at gå 1 op i styrke eller craft.
På den måde stiger din karakters evner i kamp og det skal bygges op før du kan begive dig ind mod tårnet i midten.
Hvis monsteret vinder mister du et liv-token og bliver stående på feltet (og flytter almindeligvis derfra runden efter)
Kamp mellem spillere
Hvis dit terning-rul bringer dig til et felt hvor en anden karakter står kan du vælge at hakke din modspiller i tuden. Angriberen vælger om kampen er Styrke eller Craft. Den spiller som vinder kampen kan vælge at tage en follower, tage et liv eller stjæle et objekt.
Hvis man dør
Hvis man dør beholder man sine followers, penge og genstande. Men de ekstra Craft og Styrke man har optjent via XP forsvinder, da du trækker en ny karakter.