2 - 4 spillere
20+ min
5+ år
  • børnespil
  • Regler på dansk

    Super Farmer & Grævling

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 29. March 2018

    Som navnet på spillet antyder, er målet i Super Farmer & Grævling at blive den bedste landmand. Målet opnås, ved at du får dine dyr til at yngle. Du vinder, når du har fået anskaffet et af hvert dyr (kanin, får, gris, ko og hest). Omstrejfende ulve og ræve forsøger dog samtidig at rydde ud i din besætning, men heldigvis er menneskets bedste ven – hunden – klar til at hjælpe. Og er ulykken sket, og du mister din bestand, er grævlingen klar til at hjælpe.

    I brættets hjørner kan man se, hvad bytteraten er.

    Setup

    • Hver spiller får et bræt, der repræsenterer deres gård.
    • Alle dyrebrikker og hundefigurer placeres et sted, hvor alle spillerne kan nå dem. Denne bunke kaldes den store flok.

    Runder i Super Farmer & Grævling

    Spillerne skiftes til at have turen (i urets retning). I sin tur må en spiller gøre følgende – i nævnte rækkefølge:

    1. Bytte dyr
    2. Rulle terningerne

    1. Byt dyr

    Man må bytte dyr med den store flok eller andre spillere, der har lyst til at bytte. Bytteforhold ligger helt fast og kan ikke ændres:
    Et får = Seks kaniner
    En gris = To får
    En ko = Tre grise
    En hest = To køer
    Et får = En lille hund
    En ko = En stor hund
    Man kan bytte på to måder:

    • Flere dyr byttes for et dyr. Det vil sige, at du kan veksle seks kaniner til et får, men du må ikke veksle 12 kaniner til to får.
    • Et dyr byttes for flere dyr (ved at bruge ovenstående tabel). Du laver en kæde, hvor du ender med at få alle dine byttehandler til at ende ud i et dyr. For eksempel ved at bytte to får til en gris, bytte tre grise til en ko og endelig bytte to køer til en hest.

    2. Rul terningerne

    Når en spiller har turen, ruller vedkommende begge terninger. Det kan resultere i følgende scenarier:
    • Terninger viser begge det samme dyr: Spilleren modtager en dyrebrik med dette dyr.
    • Terninger viser to forskellige dyr: Hvis spilleren allerede har et eller flere dyr på gården, der matcher et dyr på terningen, modtager spilleren et antal dyrebrikker svarende til antallet af dyrepar, han har af denne art (inklusiv dyret på terningen).
    • Spilleren slår en ræv: Spilleren mister alle sine kaniner. Har han en lille hund, får han lov til at beholde sine kaniner, men mister sin lille hund.
    • Spilleren slår en ulv: Spilleren mister alle sine dyr. Har han en stor hund, får han lov til at beholde alle dyrene, men mister sin store hund.
      Hvis en spiller skal have flere dyr, end der er i den store flok, er det bare trist for spilleren. Han får så mange dyr, som det er muligt, og må undvære resten.

    Grævlingen

    En spiller, der mister dyr til ræven eller ulven, får grævlingefiguren. Hvis han stadig har figuren i begyndelsen af sin næste tur, kan grævlingen bruges som joker, der gør det ud for et hvilken som helst andet dyr.

    Sådan vinder du spillet

    Den spiller, der først får en besætning bestående af mindst en hest, en ko, en gris, et får og en kanin, vinder spillet.

    En hurtigere variant

    Ønsker man et hurtigere spil, kan man spille med følgende regelændringer:

    • Alle spillere har en kanin, når spillet begynder.
    • Når en spiller slår en ulv, og vedkommende ikke har den store hund, mister spilleren alle dyr, med undtagelse af heste og kaniner.

    Vurdering af Super Farmer & Grævling

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Super Farmer & Grævling er et gammelt spil. Den første version er fra 1943, og det ses ikke mindst i, at det er ekstremt heldbaseret. Hvis terningerne er imod dig, så taber du spillet, uanset hvad du gør.
    Når det er sagt, er det faktisk taktiske overvejelser, man skal gøre sig undervejs. Skal man prøve hurtigst muligt at få beskyttelse mod ulven og ræven, eller skal man hurtigst muligt få skaffet sig et af hvert dyr, så de kan avle ved hjælp af terningen, så man får en hurtigt sejr. Man kan også forsøge at få monopol på en bestemt slags dyr, så de andre ikke kan få fingre i dem.
    Omdrejningspunktet i spillet er de to 12-sidede terninger, der har følgende symboler.
    Blå: seks kaniner, tre får, en ko, en gris og en ulv.
    Orange: seks kaniner, to får, to grise, en hest og en ræv.






    Kommentarer til Super Farmer & Grævling