1 - 4 spillere
120+ min
14+ år
  • strategispil
  • Relateret læsning


    Suburbia

    Mike Ditlevsen af Mike Ditlevsen d. 16. January 2014

    Suburbia er et spil, der handler om at bygge en velfungerende by, hvor både økonomi og popularitet går hånd i hånd. Hvis din by ikke er populær, kan du ikke tiltrække nye beboere, men fungerer din økonomi ikke, så er der ikke penge nok til at bygge nye områder.

    Opsætning af Suburbia

    • Alle spillere vælger en farve og tager deres matchende startplade, en af hver start-bybrikkerne, Indkomst og Popularitet markør samt 15 dollars.
    • Spillernes startplade sættes op med den anførte Indkomst og Popularitet, og de tre start brikker (Suburbs, Community Park og Heavy Factory).
    • Alt efter antallet af spillere (2, 3 eller 4) laver man en A, B og C bunke bestående af samme antal brikker i hver (15, 18 eller 21).
    • C bunken tager man ni fra, blander en “sidste runde” brik ind i de resterende brikker, derefter sættes de ni tilbage øverst. Under bunken tilføjer man yderligere fire brikker.
    • De tiloversblivende startbrikker ligges tilgængeligt på spilpladen.
    • Udbudsområdet fyldes nu op med brikker fra toppen af A bunken.
    • Der placeres et tilfældigt mål per spiller på brættet, og hver spiller får udleveret to mål, hvor de skal vælge et, og den anden fjernes fra spillet, uden de øvrige spilere ser, hvilket det var.
    • Førstespiller-brikken gives til en vilkårlig spiller.

    Spillet kan nu begynde.

    Suburbia blev ikke bygget med en brik

    Brikkerne i Suburbia er en stor del af spillets både charme og spilmekanik. Alle brikkerne falder ind i fire hovedkategorier, og ud over navnet på brikken kan den havde yderligere effekter.

    Den direkte effekt er oftest en justering af ens indkomst, popularitet, befolkning eller penge, derefter gives denne effekt ikke igen.

    Afhængighedseffekten er noget, der er vedvarende i spillet. Nogle får effekt fra de brikker, der er omkring den, eller fra alle brikker af en bestemt type i ens egen by, eller det kan være for alle brikker af en bestemt type både i ens by og i andre spilleres byer. Denne effekt sker også på baggrund af allerede lagte brikker.


    F. eks. hvis du lægger en brik, der udbetaler dig to dollars for alle grønne, der støder op til den, så får du to dollars for alle grønne, der allerede ligger op af brikken, når den placeres, men også nye grønne der måtte komme til senere.

    Interaktionsikonet er med et at etablere en mindre gruppe, som kan havde effekt på hinanden i spillet. Det fremgår af Afhængighedseffekten på brikken.

    Sådan spilles Suburbia

    I Suburbia tages tur efter hinanden, men hver tur er simpelt opbygget og nem at overskue.

    En turs opbygning

    • Investering i en brik
    • Placering af brik
    • Effekt af den placeret brik
    • Indkomst og Popularitet
    • Ny brik tilføjes

    Investering i en brik

    I ens tur kan man gøre følgende: købe en brik, som man placerer i sin by, eller investere i en allerede placeret brik.

    Køb af brik: Man kan købe en af de overskydende startbrikker eller en brik fra udbudslinjen. Man kan også vende en udbudsbrik om og købe den som en vandbrik. Den samlede pris for brikken er dens anførte pris samt udbudsprisen.

    Investere: Hvis man derimod vil investere i en brik, tager man en af sine tre investeringsbrikker (2x). Den skal placeres på en bybrik (se næste afsnit).

    Placering af brik

    En bybrik kan placeres kant mod kant til en allerede spillet brik eller til ens startramme. Man må ikke placere en brik, der ikke støder op til andre brikker.

    Investerer man i en brik, skal man placere sin investeringsbrik (2X) på en af sine egne brikkers prismærke. Det koster brikkens pris at gøre dette, og man kan efterfølgende ikke spille yderligere investeringer på denne brik.

    Effekt af den placeret brik

    Afviklingen af brikken foregår systematisk: man tager brikken, hvor den er placeret, og ser i rækkefølge på følgende.

    • Direkte effekt.
    • Afhængighedseffekt.
    • De omkring liggende brikker der kan få udbytte.
    • Alle andre brikker i ens by.
    • Andre spilleres brikker i deres byer der kan havde effekt.

    Investeringsbrik: Effekten gør, at man får dobbelt udbytte af den valgte brik, både direkte effekt og afhængighedseffekten. Den tæller dog ikke som to brikker, så brikker, der havde afledt effekt af den valgte brik, får ikke udbytte af investeringen, det er kun selve brikken, der investeres i, der dobler.

    Indkomst og Popularitet

    Indkomst på ens spilbræt giver antallet af penge ($). Har man negativ indkomst, så skal man betale.

    Derefter rykker man ens befolkningsmarkør på det store befolknings-spilleplade. Hvis ens markør går forbi en rød søjle, skal man justere sin indkomst og popularitet ned med en. Dette viser, at ens by er blevet så befolket, at den pludselig ikke er helt så interessant at flytte til og ikke giver så meget overskud.

    Ny brik tilføjes

    Hvis man placerede en investeringsbrik eller en startbrik, vælger man en af de brikker, der er på udbudslinjen, som fjernes. Det koster dog stadig merprisen fra udbudslinjen.

    Brikkerne flyttes sammen, og en ny fra den aktive bunke tilføjes. Hvis denne brik er sidste tur-brikken, spilles runden færdig, og en sidste runde bliver spillet.

    Hvem er den bedste byplanlægger

    Når den sidste runde er spillet igennem, så ser man en efter en på, om spillerne opfylder de åbne mål kort og deres eget hemmelige mål. Man kan kun få befolkning forøgelse for de kendte og ens hemmelige, selvom man måske opfylder en af de andres mål. Man justerer derefter befolkningsantallet. Den, som har den største befolkning i sin by, har vundet.

    Vurdering af Suburbia

    Suburbia er et af de spil, der kan virke uoverskueligt til at starte med som nybegynder, men når man har fået forklaret reglerne, er det ret simpelt men med til tider svære her og nu valg.

    Charmen ved Suburbia kommer ret hurtigt frem i dens ret gennemtrængende tematik, som spillets fortælling giver. Alle brikkerne har nogle fordele og måske nogle ulemper, og tænker man lidt over det, så svarer dets effekt rigtigt godt til tematikken af brikken. For hvem gider egentlig at bo op af det store

    Slagteriet er ikke populært.Slagterierne gør ikke din by mere populær at flytte til, men indkomsten kan være god at havde i længden
    industrielle slagteri, men i længden er det jo egentlig smart at have i ens by, for det sørger jo for, at alle de andre restauranter køber kød der, hvilket giver vedvarende indkomst. Og sådan er det hele vejen igennem. Der er ikke en brik, som ud over at være et skridt på vejen til en bedre by, ikke også byder ind med en tematisk fortælling om, hvordan det er ens by lever og fungerer, og hvorfor noget fungerer bedre placeret et sted end et andet.

    Hvis man gerne vil havde et spil, der forholdsvist fungerer som et ‘Sim City light’ som brætspil, og er interesseret i en tematik, der fungerer sammen med spillet, og efter et par spil ikke tager for lang tid, kan jeg varmt anbefale Suburbia, som er et af de spil, jeg selv vil foreslå at tage frem.

    Jeg synes, spillets måde at få balancen mellem økonomi og befolkningstalsforøgelse fungerer rigtig godt. At man ikke helt kan sikre sig, hvor mange runder, der er tilbage, har også indflydelse på, hvornår man tager chancen og øger sit befolkningstal, eller venter og håber på man kan indhente de andre.

    Der er dog ikke meget interaktion spillerne imellem, ud over det at man kan købe de brikker, som man kan se giver en langt større fordel for en af de andre spillere. Så hvis du kun er til spil, hvor man kan sende monstre over til hinandens byer eller tilkalde store naturkatastrofer, så er Suburbia ikke dit spil.






    Kommentarer til Suburbia