2 - 8 spillere
120+ min
13+ år
  • temaspil
  • Terningspil
  • Worker Placement
  • Steampunk Rally

    Jacob Herold af Jacob Herold d. 3. September 2015

    Hvem når først over målstregen i sit eget, specialbyggede damp-drevne fremdrifts-apparatur? En række af historiens største genier og innovatører dyster i Steampunk Rally om at bygge det hurtigste og mest formidable køretøj i et historisk ukorrekt ræs, der blander elementer fra 7 Wonders, Galaxy Trucker og Stone Age.

    Steampunk Rally kan ved første øjekast virke uoverskueligt, men når først terningerne ruller, er der faktisk ikke så meget til det. Spillet er delt op i fire faser:

    1. “Draft” – Træk ét kort fra hver af de fire bunker, hvoraf én er de særlige boost-kort, der repræsenterer særlige handlinger under selve spillet, mens de tre andre bunker er grunddele til dit fartøj. Vælg et kort, byg det til maskinen, hvis du har plads, kassér kortet og få enten terninger eller tandhjul (spillets valuta) eller læg det til side, hvis det er et boost-kort.
    2. “Vent” – Dampmaskiner opbygger tryk, og i denne fase letter du trykket ved at slippe energien ud. Når du bruger en af dine funktioner, placerer du nemlig terninger på felterne, og disse felter kan først bruges igen, når dampen er lukket ud og terningen er væk. Du ventilerer ved at spendere tandhjul, og hvert brugt tandhjul fjerner to øjne fra en terning.
    3. “Race” – Her ruller du de terninger du har i din pulje, og placerer dem på de forskellige felter på maskinen. Det er her du fyrer op under kedler og generatorer, og bruger dem til at skabe fremdrift.
    4. “Damage” – Hvis du suser gennem farligt terræn, er det her du betaler prisen for hasarderet kørsel. For hvert skadespoint du har i minus, mister du en del af dit fartøj. Går det helt galt, må du stiltiende acceptere at ligge bagerst, men spillet er bestemt ikke tabt endnu.

    Som i 7 Wonders, beholder du kun ét af de fire kort, du trækker i Draft-fasen – resten sendes med eller mod uret, og du får derefter et nyt sæt af tre kort fra din sidemand, og dette gentages til alle har bygget, skrottet eller gemt fire kort. Herefter lukkes dampen ud af dit fartøj. Når du aktiverer dit fartøj, placerer du nemlig terninger på de forskellige dele – og dette kan give dig flere terninger, ekstra tandhjul eller andre fordele. En høj terning giver som regel bedre udbytte, men indeholder også så meget energi at maskineriet skal køle af, før det kan bruges igen, og det er dét du gør i Vent-fasen. Har du fx brugt en rød 6’er på at få ekstra fart på, skal du have fjernet de seks øjne på terningen ved at bruge tandhjul – ét tandhjul kan reducere en terning med to øjne, så tre tandhjul kan gøre kål på de seks øjne, og du er atter klar til at suse ned af bjergsiden.

    Vurdering af Steampunk Rally

    Jacob Herold
    Jacob Herold mener ...

    Der er mange små sjove nuancer i Steampunk Rally. Du skal ikke bare sørge for at bygge den hurtigste maskine, men også sikre at den kan klare terrænet til du er over målstregen. Idéen med at rulle terninger, bruge dem på de forskellige maskindele, men skulle balancere mellem fart og stabilitet, fungerer faktisk ganske fint, og når du først lige har forstået hvordan spillet hænger sammen, så er det relativt nemt at gå til. Alle tager deres træk simultant, så der er ikke meget nedetid spillerne imellem før til allersidst, hvor du skal være sikker på at det du gør, også giver det bedst mulige resultat. Her kan det godt blive lidt tungt at gennemskue om den maskine du har bygget nu også kan det den skal, men det er en klassisk problemstilling i de spil, hvor det hele kan afgøres i sidste runde.

    Alt i alt er Steampunk Rally et herligt og charmerende lille spil, der bruger terninger og draft-mekanikken på en sjov måde. Hvis man godt kan lidt Steampunk-temaet og spil som fx 7 Wonders, så er Steampunk Rally ikke helt ved siden af med sin relativt lave kompleksitet og underliggende dybde. Versionen vi har kigget på, stammer fra Kickstarter-kampagnen.






    Kommentarer til Steampunk Rally