2 - 2 spillere
120+ min
13+ år
  • strategispil
  • temaspil
  • Science fiction
  • Relateret læsning


    Star Wars: Armada

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 4. March 2015

    Figurspil om de store massive skibe og deres kampe i rummet. Oprørerne i hurtige korvetter og eskorte-fregatter. Mens Imperiet dukker op i deres kileformede Star Destroyers og sværm efter sværm af Tie-Fighters.

    Sådan kommer I på vingerne

    • Learn-to-play scenariet er et klassisk Fantasy Flight start-scenarie, hvor du kommer omkring alle de basale funktioner – men uden at blive kastet ud i at bruge kommandører eller sjove asteroider.
    • Klargør jeres skibe ved at vende den skive på dine eskadriller. På den ene side er der normale piloter og på den anden side er der personligheder som Luke Skywalker og Howlrunner.

    Figurerne gøres klar

    Figurerne i Star Wars: Armada er utroligt detaljerede. De store figurer er malede, mens de små fighters står lidt kedelige hen i ens-farvet plastik. Der er tre store skibe og 30 små som bliver til 10 eskadriller.

    Første gang I skal spille, skal I beregne tid til at samle figur-baserne. De store skibe skal have skjolde på de fire sektioner, der er på modellen. De mindre fly skal puttes ned i basen, så deres lille pil peger på eskadrillens maksimale skadeskapacitet. Tie Fighters starter med tre liv og X-Wings starter med fem. Senere drejer du skiven for at vise at flyet har taget skade.

    Baserne på de små fly-enhender viser desuden hvilken tur man er i, ved at man kan skubbe en indikator frem eller tilbage, afhængigt af hvilken spiller der har tur. Hver gang et fly aktiveres, skubbes indikatoren for at vise at den har været i brug en gang denne runde.

    På billedet ses en Nebulon-B fregat som har to kommando-hjul. De grønne brikker er forsvarsmekanismer, som vendes når de bruges i kamp. Farten er på tre og den har sine tre røde front-sektions angrebs terninger liggende klar.

    Spillet har to typer modeller – der er skibe, som er de store skibe (som i grundsættet er en Star Destoryer til Imperiet. Oprørerne råder over en Nebulon-B fregat og den ikoniske korvette som Star Wars filmen A New Hope lægger ud med). De store skibe har massiv ildkraft mod hinanden, men er mindre effektive mod de små fly.

    De små fly er eskadriller og Imperiet råder over seks Tie-Eskadriller mens oprørerne råder over fire X-Wing formationer. Tie-Fighterne er små og utroligt hurtige, og besidder en farlig evne til at angribe som en sværm. X-wings derimod, har en evne til at eskortere og en bombe-effekt som gør dem i stand til at give lidt mere skade til de store skibe.

    Tur rækkefølgen

    Oprørerne starter Learn-to-Play scenariet, og runderne er lidt anderledes end man ser i mange andre spil. Spillerene skiftes til at have initiativ runde for runde, og i hver runde er det spilleren med initiativet der aktiverer et af sine skibe – det betyder i praksis at der der skal tænkes fremad for at få skud og manøvre til at finde sine ønskede mål.

    Runderne i Star Wars: Aramada

    Hver runde er opdelt i følgende trin:

    1. Kommando Fasen
    2. Skibs Fasen
    3. Eskadrille Fasen
    4. Status Fasen

    Command Phase

    Her sætter I kommando-hjulet for hvert af jeres skibe. Nogle skibe er tunge og i spillet kommer det til udtyrk ved at du lægger flere kommando-hjul ovenpå hinanden. Nye kommandoer lægges i bunden og du er derfor nødt til at tænke flere runder frem.

    De mere smidige skibe, som f.eks. korvetten – kan planlægge deres kommandoer fra runde til runde.

    Hjulet kan stilles på fire funktioner

    1. Navigere
    2. Reparere
    3. Aktivere nærliggende fly
    4. Koncentrerer beskydning

    Skibs fasen

    Du aktiverer et af dine skibe. Derefter afsløres den øverste kommando på skibets kommando-hjul. Du vælger om du vil bruge effekten, nu og her – hvilket gør den mere kraftfuld. Eller om du vil spare den op, som en brik, du gemmer på skibet. Den kan bruges senere.

    De store skibe starter med at skyde – de kan udføre to angreb fra to forskellige sektioner. Forudsat naturligvis at der er line of sight og de normale regler for skud-vinkler overholdes.

    Angreb afvikles

    Skibene slår terninger ud fra hvilken sektion angrebet stammer. Det er anført på skibs-basen. Generelt har skibene mere ildkraft fremad-rettet end bagud. Men kan altså skyde i alle retninger.

    Der er tre slags angrebs-terninger i spillet: Sorte, blå og røde. De har hver forskellige karakteristika og symboler. Og der er begrænsninger for hvilke terning-farver der må bruges på de kort, mellem og langdistance.

    Når store skibe rammes fjerner man først skjolde i den ramte sektion og først når man kommer igennem skjoldet tager den egentlige konstruktion skade. Ligesom i X-Wings the miniature game kan der rulles kritisk skade, som forværre skuddet. I modsætning til hvad man kender fra X-Wing, ruller man ikke forsvars-terninger – men skibene er født med egenskaber der kan bruges på skaden inden den påføres skibet. Det kan f.eks. være at undvige (evade), som kan fjerne en hel terning eller omfordeling af skaden, til nærliggende sektioner.

    Skud mod eskadriller

    De store skibe kan skyde mod de små hurtige fly. Her ruller de med ens terninger uanset hvilken sektion der skyder, men til gengæld er der angrebs-rul mod alle fly indenfor skud vinklen.

    Skibene skal flyttes

    Efter angrebene er udført skal skibet flytte. Skibene starter med en fart på to. Men med navigations-kommandoen kan man ændre farten eller dreje skarpere end normalt tilladt.

    De store skibe bruger en knæk-linial til at flytte på bordet. Linialen må knækkes alt efter skibets fart og skibs-type. Det kan klart aflæses på skibets kort.

    Skulle det ske at de store skibe kolliderer, tager hvert skib en i skade og gennemfører kun bevægelsen, der kan lade sig gøre.

    Hvis et stort skib skal stille i en klump med små fly, gennemføres bevægelsen og modstanderen placerer de små eskadriller, med base kontakt, rundt om det store skib.

    Eskadrille fasen

    En efter en (startende med spilleren med initiativet) aktiveres nu to fly, et af gangen. Flyene har 360 graders bevægelsesfrihed og kan skyde i alle retninger. Et aktiveret fly kan enten flytte eller skyde – og her kommer en detalje i spil.

    For når to eskadriller er indenfor skudafstand af hinanden låser de hinanden i dog fight. Det betyder i praksis at de ikke må flytte og ikke må angribe skibene. De små fly er altså en mekanisme til at kontrollere luftrummet i bedste cinematiske stil.

    Eskadrillerne er ganske slagkraftige overfor hinanden og ruller med helt andre terninger og antal end når de beskyder de store skibe. Skibene har (som udgangspunkt) intet forsvar og dør som fluer, når først lysshowet starter.

    Efterhåden som du aktiverer eskadrillerne trykker du deres lille status-pind ud på den anden side af basen, for at vise at de er brugt.

    Status Fasen

    Nu er det tid til at ryde op i brugte forsvars brikker, som bliver klar igen. Derefter vendes initiativ brikken. Næste runde er det altså den anden spillers tur til at aktiverer først i både skibs og eskadrille faserne.

    En runde er nu gået og da man spiller til seks, fjerner man de yderst brugbare brikker der tæller fra et til seks.

    Sådan vinder du spillet

    Efter sjette runde er spillet slut og kan vindes til en hver tid, ved at udradere fjendens flåde. Hvis kampen går tiden ud, er vinderen den der har ødelagt for flest point hos modstanderen, der vinder.

    Vurdering af Star Wars: Armada

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Spillet må nødvendigvis sammenlignes med X-Wing Miniature Game. De to spil er fra samme udgiver, og er begge figur-spil om luftslagene i Star Wars – men Armada har et helt andet feel end X-Wing.

    Armada indeholder et taktisk aspekt, som ikke findes i X-Wing. Du planlægger bevægelse og handlinger ud i fremtiden, og de små skibe flytter og bruges helt anderledes end de tunge skibe. Det er en to-i-en løsning, der fungerer rigtigt godt. Du er ikke, som i X-Wing, følelsesmæssigt knyttet til den enkelte person i et fly. Det er i stedet det store billede, det drejer sig om, og du er nødt til at bevare overblikket.

    Learn to Play spillet tager nemt et par timer, så hvis man kommer op at spille 300 points hære, så kommer spillet sandsynligvis til at tage noget længere tid. Vi glæder os til at se mere missions-drevne scenarier, som nødvendigvis vil tage spillet til nye højder. Spillet er ikke tænkt som dog-fight, men derimod som flåde-kaptajnen der har overvejet og sammensat sin flåde til opgaven og tager de nødvendige ofre på sin samvittighed.

    Figurerne er super flotte, og de umalede små fly er heldigvis hurtigt glemt inden kampen går i gang. Det skal ikke trække ned. Spillet kan klart anbefales alle.

    Video og billeder

    Se billeder på Flickr her






    Kommentarer til Star Wars: Armada