1 - 4 spillere
120+ min
12+ år
  • temaspil
  • Samarbejde
  • Fantasy
  • Spirit Island: Branch and Claw

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 20. June 2020

    Branch and Claw er den første udvidelse til Spirit Island, og føjer – som titlen antyder – planter og dyr til the Dahans og naturåndernes kamp mod de europæiske kolonisatorer. Hertil kommer et utal af nye powers, scenarier, naturånder med mere.

    Sharp fangs behind the Leaves er en naturånd, der både jager mennesker og dyr.

    Hvad indeholder udvidelsen?

    Først og fremmest indeholder Branch and Claw en række kort, der bare kan bruges sammen med grundspillet.
    • 31 nye minor power-kort
    • 21 nye major power-kort
    • Syv nye blight-kort. Her er der virkelig tale om en tilføjelse, der kan mærkes, idet grundspillet kun har to blight-kort.
    • 15 nye fear-kort.
    • To nye spirits: Sharp Fangs Behind the Leaves og Keeper of the Forbidden Wilds. Førstnævnte er en naturånd fra junglen, som ved hjælp af dyr hurtigt kan jage en skræk i livet på kolonisatorerne. Keeper of the Forbidden Wilds lever i det uberørte vildnis. Den er langsomt, men når den først planter sig i et område, bliver det næsten uigennemtrængeligt.
    • En ny modstander, Frankrig, der regeres af kong Louis XIV. Han er i pengenød og oprettet derfor kolonier med plantage, der skal skaffe ressourcer. Der er et særligt event-kort Slave Rebellion, som kun skal bruges sammen med denne modstander.
    • Fire nye scenarier.
    Branch and Claw introducerer desuden event-kort, som bruges under Invader-fasen, og fire forskellige brikker, der giver kolonisatorerne problemer: Beast, Wilds, Disease og Strife.
    • Event-kort gør spillet mere uforudsigeligt. Event-kort har en primært effekt, som er dårlig for the dahans og naturånderne. Den præcise effekt kan afhænge af, hvorvidt øen er healthy eller blighted, hvad terrorlevel, vi er på (I, II eller III), og i hvilke stadie, invasionen befinder sig på (I, II eller III). Enkelte kort er choice events, hvor man kan vælge mellem to mulige hændelser. Ud over den primære effekt har de fleste kort også to yderligere effekter: en token effekt og en dahan effekt. De er som reglen gode for the dahans og naturånderne.
    • En række nye brikker – Beast, Wilds, Disease og Strife. De repræsenterer farer for kolonisatorerne. De tre førstnævnte er knyttet til områder, mens den sidste – Strife – er knyttet til kolonisatorerne. Beast repræsenter vilde dyr. De er uforudsigelige, og vil som reglen gå efter enlige udforskere fremfor landsbyer og byer. De er i selv uskadelige, men mange af naturåndernes kræfter virker kun på landfelter med Beast-brikker. Wilds står for landområder, der er farlige at udforske. For eksempel giftige planter eller ufremkommeligt terræn. Når kolonisatorerne vil udforske et område med en wild-brik, fjernes brikken og kolonisatorerne rykker ikke ind på feltet. Disease står for sygdom. Når kolonisatorerne vil bygge i et landområde med en disease-brik, fjernes brikken og kolonisatorerne bygger ikke noget. Strife repræsenterer indre splid. Brikken placeres under en invader-figur og flytter sammen med den. Figuren vil give nul skade og i stedet fjerne en strife-brik.
    • En udvidelse til Invader boardet, så der er plads til event kort, scenarier og modstander.
    Med Branch og Claw bliver den lille ø endnu mere uoverskuelig, da da man også skal forholde sig til de mange nye slags brikker, der også ligger på kortet.
    Ovenstående tilføjelser betyder også, at der kommer nogle ændringer til, hvordan spillet sættes op, og hvilke trin man skal igennem i de forskellige faser.
    • I Setup skal man spille med blight-kort, idet event-kortene skal bruge dem. Eventkortene blandes og placeres på event-feltet. Desuden skal der placeres en Beast-brik og en disease-brik på hver ø-plade. Beast-brikken placeres på et landfelt uden ikoner med det laveste nummer. Disease-brikken placeres på landfelt nummer to. Bemærk at der gælder andre regler, hvis man spiller med bagsiden af landfelterne.
    • I selve spillet kommer der et ekstra trin i Invader-fasen. Efter Blighted Island-trinnet kommer der et Event-trin, hvor man trækker et event kort og udfører kortets effekter. Herefter fortsætter man som vanligt med Fear effects-trinet.

    Endelig indeholder udvidelsen også en regelopdatering, der tager højde for de nye ting, udvidelsen kommer med.

    Vurdering af Spirit Island: Branch and Claw

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Er du novice udi Spirit Island kan du roligt lægge Branch and Claw til side. Udvidelsen er ikke beregnet på nye spillere, men tiltænkt garvede Spirit Island-spillere, der ønsker nye udfordringer. Branch and Claw øger kompleksiteten i et forvejen temmelig tungt spil, så der ikke grund til at gøre det fuldstændigt uoverskueligt ved at smide alle Branch and Claws tilføjelser oveni.
    Men hvis du en erfaren Spirit Island-rotte, så er Branch and Claw alle tiders udvidelse at investere i. Der er masser af indhold i det, der gør et allerede fantastisk spil endnu bedre.






    Kommentarer til Spirit Island: Branch and Claw