2 - 6 spillere
60+ min
12+ år
  • temaspil
  • Kortspil
  • Science fiction
  • Relateret læsning


    Space Station

    Morten Greis af Morten Greis d. 19. November 2012

    Højt over jorden konkurrerer internationale firmaer om at bygge de største og mest succesfulde rumstationer for at vinde værdifulde konktrakter med fra offentlige fonde. Hver spiller har i Space Station sin egen rumstation, som hen over seks år skal opbygges til en succesfuld station.

    Space Station fra Fryx Games, som er en lille, svensk spiludgiver, er et finurligt, lille spil, hvor hver spiller skal opbygge sin egen rumstation i et kapløb med de andre spillere, og det kapløb medfører ufine tricks som at slå hinandens rumstationer i stykker undervejs.

    Opsætning af Space Station

    • Giv hver spiller 1 Core Module kort. Den røde side vendes opad.
    • Hver spiller får 10 Mega Euro
    • Terningen bruges til at vise runden, og hvem, der er førstespiller. Placer terningen ved førstespilleren og vend 1’eren opad.

    Sådan spiller du Space Station

    Spillet varer seks runder (“år”), og første år er lidt anderledes end de fem andre. Hvert år består af tre faser.

    Fase 1: Året begynder

    1. Besætningsmedlemmer fra foregående runde fjernes.
    2. Anbring Besætningsmedlemmer på Core Module svarende til antallet besætningsmedlemssymbol (lille hvid mand i grøn cirkel) på rumstationen.
    3. Indkomst. Vælg en modulfarve (grøn, gul, brun, rød, blå, lilla). Hver spillers får 5ME + 1ME pr. funktionelt modul i den valgte farve.
    4. Træk kort. Hver spiller må kassere op til 1 kort, og derefter må der trækkes kort, indtil spilleren har 5 kort. Har spilleren mere end 5 kort, kasseres kort, indtil der kun er 5 kort.

    Fase 2: Året forløber (actions)

    Hvert år kan hver spiller foretage 1 action, men også foretage ekstra handlinger ved at aktivere personalet på rumstationen og ved at aktivere modulerne. Efter hver action går turen videre til næste spiller.

    Spilleractions

    • Events – spil et event card. og kasser derefter kortet. Hvis kortets effekt ikke kan udføres, kan kortet ikke spilles.
    • Build – placer et modul fra hånden ved rumstationen. Betal 5ME, hvis modulet har samme farve, 6ME hvis modulet har en anden farve, end det modul, som det kobles til.
    • Repair – Betal 3ME og fjern en skadesmarkør (enten en lilla eller en rød)
    • Pass – turen gives videre til næste spiller. Der er muligt at tage actions senere, hvis ikke alle spillere i træk har sagt pas, i så fald slutter fase 2.

    Besætningsactions – flyt et besætningsmedlem fra Core Module til modulet, hvis action skal aktiveres.
    Modulactions – brug effekten af modulet (kan anvendes flere gange hvert år)

    Fase 3: Året slutter

    1. Sejrspoint. For hver farve tildeles 1 sejrspoint til spilleren med flest funktionelle moduler.
      Bemærk, i sjette runde tildeles 2 sejrspoint.
    2. Al midlertidig skade fjernes (lilla markører)
    3. Terningen flyttes til næste spiller, og terningen vendes til næste ciffer. Ny runde begynder.

    Spillet slutter og vinderen er …

    Efter sjette runde er slut, ender spillet, og der tælles point op. Spilleren med flest point har vundet. Pointene kommer i slutningen af hver runde for at have flest moduler og fra visse moduler, som giver ekstra point.

    Vurdering af Space Station

    Morten Greis
    Morten Greis mener ...

    Space Station er et af de små hyggelige spil, hvor det gælder om at skabe et godt samspil mellem kortene i ens struktur og skabe en velsmurt maskine, hvor et korts effekt styrker et andet, og så videre.

    Space Station har ligheder med både Race for the Galaxy og Illuminati, men hvor Race for the Galaxy er mere abstrakt i sin opbygning, hænger kortene i Space Station konkret sammen som en stor bygning, og minder her meget om Illuminati. Det er mere strømlignet, mindre tilfældigt og med ret fine interaktionsmuligheder mellem spillerne både i form af eventkort og moduler med laserkanoner.






    Kommentarer til Space Station