The Settlers fra Catan
af Bo Jørgensen d. 14. August 2011
Undertitlen “Det taktiske spil om Handel og Magt” fortæller meget godt, hvad Settlers handler om. Kort fortalt optjener du råstoffer ved at bygge byer og veje på kortet, de råstoffer kan kombineres til nye hus, veje eller opgraderinger, som gør det nemmere for dig at få nye råstoffer.
Spillet indeholder et handels-element, hvor du kan bytte råstoffer med dine medspillere. Priserne på råstofferne (bytteværdien) vil altså svinge, alt efter om der er mange af de pågældende råstoffer i spil, og afhængigt af hvor tæt du er på at sikre dig sejren.
Lad os kigge på det …
Setup af Settlers fra Catan
Spillepladen er sammensat af 19 hex-plader, som tilsammen danner øen Catan. Det er din opgave at komme til at herske på øen ved først at opnå 10 sejrspoint.
Grundsetuppet i regelhæftet er lavet, så det sikre en god balance i spillet. Det kan bruges, eller du kan bruge spillets regler til at lave et tilfældigt bræt, så det ikke er ens fra gang til gang.
Når øen er dannet starter du med at lægge brikken A på et felt i yderste ring – ved siden af den B og såfremdeles. Spring ørken-feltet over. Kør en spiral ind mod midten af pladen og vend brikkerne. Nu ligger der tal, fra 2-12, på alle felterne. Det er de tal der kan slås med to 6-sidede terninger.
Indledningen
Spillerne får hver to huse og to vejstykker til at begynde med. De skal placeres på kortet, inden spillet starter. Første spiller sætter et hus og et vejstykke ud fra huset. Næste spiller gør det samme og så videre. Sidste mand ved bordet sætter også et hus og et vej. Herefter kører man modsat tilbage, så sidste mand (igen) sætter et hus og en vej og så fremdeles tilbage til ham der startede. På den måde udligner det fordelen ved at være første mand til at placere huse.
Der skal mindst være to hex-kanter mellem to huse, så de kan ikke ligge helt tæt op af hinanden, dette gælder også når man senere bygger nye huse.
Hver spiller starter med at få råstof-kort fra de felter, som hans sidst-placerede hus støder op til.
Hvor er det godt at sætte huse?
Vi kommer til reglerne for råstof-kort, men lige nu er det værd at vide at felterne med 6 og 8 har en større chance for at give udbytte end 2, 3 11 og 12.
Settlers runde for runde
I din runde …
- Skal du slå terningerne for at se hvilke felter, der giver udbytte
- Kan du bytte råstofkort med de andre spillere
- Købe veje, huse, byer eller fremskridtskort for dine råstofkort
Din runde starte med at du slår de to 6-sidede terninger. Summen fortæller, hvilke felter på kortet, som giver udbytte. Alle som har et hus eller by, som støder op de felter, der giver udbytte, modtager et råstofkort pr. felt. Der er flere felter med samme tal – og de giver alle udbytte.
Da der er større chance for at slå 6 og 8 med to terninger, er der altså større chance for at få udbytte på felter med de tal – end felterne med tallene 2, 3, 11 og 12. Der vil altså være konkurrence blandt spillerne om at få bygget huse og byer på de felter, som giver afkast ofte.
Råstofferne er Malm, Uld, Korn, Sten og Træ.
Klipper give malm
Agerjord giver korn
Skoven giver træ
Enge giver uld
Lerjord giver ja .. ler :-)
Bytte råstofkort med de andre
Terningernes tilfældighed og jeres byers forskellige placeringer gør at I kommer til at sidde med forskellige råstofkort. For at bygge nye veje eller huse skal man have kombinationer af råstofkort – derfor kan man spørge ud om der er nogen der vil af med noget Uld eller hvad man nu sidder og mangler for at kunne lave kombinationerne.
Købe nye bygninger, huse og veje
Når du har de kort på hånden, der skal til kan du aflevere dem og får så lov til at sætte et nyt vejstykke på din vej, sætte et nyt hus eller opgradere et hus til en by.
Vejene er nødvendige for at komme ud til nye felter, som giver nye og flere råstoffer.
Husene er dem, som giver råstofkortene baseret på de felter, de ligger op til. Et hus støder maksimalt tre felter, og det modtager råstoffer fra alle felterne.
Byer er en opgradering af et hus (ny træbrik) men i stedet for et råstofkort giver byen to kort.
Handelspladser ved vandet
Vandet som omkranser Catan har nogle havne / handelspladser. Der er flere som er markeret som et spørgsmålstegn og forholdet 3:1 .. det betyder at den som har et hus/by ved sådan en plads må bytte råstofkort .. aflever 3 af enhver slags og få et tilbage efter eget ønske.
Andre handelspladser ved vandet vil kun bytte en præcis handelsvare .. f.eks. træ i forholdet 2:1. Det betyder at her skal du aflevere to træ for at få et andet valgfrit råstofkort igen.
Disse handelspladser er ret vigtigt, for hvis du har en by som ligger godt op til en skov kan de give dig rigtigt meget træ – men træ kan ikke vinde spillet i sig selv, så det at kunne lave f.eks. 2 træ om til en malm gør at du kan komme videre selvom du ikke selv bor op til en klippe.
Tyven slår til, når du slår 7
Hvis en spiller slår 7 med de to terninger, er der ikke nogen felter, som giver udbytte – i stedet må spilleren flytte den sorte tyv til et felt efter hans ønske på brættet.
Spilleren må derefter stjæle et kort fra en spiller, som har bygning på dette felt.
Tyven bliver på feltet, indtil næste mand slår 7, og når tyven står på et felt, giver det ikke udbytte overhovedet.
Formange råstoffer på hånden
Når nogen slår 7 .. inden tyven aktiveres .. skal alle spillere der sidder med 7 eller flere råstofkort smide halvdelen tilbage i bunkerne. En slags skat. Ved ulige antal runder man ned.
Hvordan vinder du Settlers
Den spiller, der først har 10 sejrspoint, vinder spillet – og spillet stopper i det sekund en spiller kan præsentere de 10 points.
Et hus giver et point
En by giver to point
Spilleren med “størst riddermagt” får to point.
Spilleren med “den længste handelsvej” får to point.
Vurdering
Settlers fra Catan er et af de mest succesfulde brætspil i nyere tid og har affødt en masse udvidelser, som gør spillet sjovere og mere varieret, når man først er bekendt med grundspillet.
Spillet er et enormt godt familiespil. Det kombinerer terningernes tilfældighed godt med bytte-handel mellem spillerne, og alle kan følge med i stillingen efterhånden som spillet udvikler sig.