Saint Malo
af Helle Perrier d. 4. December 2012
Nutidens Saint Malo er en perle ved den franske kyst, der hvert år tiltrækker tusindvis af turister. Byens fortid er dog fuld af blodige stridigheder, og ikke mindst fortællingerne om de mange fribyttere, der holdt til i byen.
I brætspillet Saint Malo får man mulighed for, at lege bygherre og skabe den ultimative by. Man skal dog ikke alene bygge mure, kirker og ressourcer – byen skal også forsvares mod piratangreb.
Hvis du savner et spil uden massevis af brikker og dimser, så er Saint Malo det helt rigtige valg. Spillet består ganske enkelt af fem terninger, fem spilleplader og en fælles spilleplade. Nå ja, og 5 tuscher. Selv om det er enhver brætspillers værste mareridt at få tilsmudset sine spil, så skal man i Saint Malo faktisk tegne på pladerne, som er designet efter whiteboard-princippet.
Opsætning af Saint Malo
Der er i sagens natur ikke så meget opsætning med så få komponenter. Placér den fælles spilleplade i midten, og giv hver spiller en plade og en tusch. Så kan spillet gå i gang.
Sådan spiller du Saint Malo
Den yngste spiller starter. Spillerne skiftes til at kaste de fem terninger, og turen går med uret rundt.
På sin tur skal man kaste terningerne en gang, men man må kaste op til tre gange. Man forsøger at samle så mange ens symboler som muligt, da symbolerne bestemmer hvad man kan bygge i sin by. Man kan rotere en terning til det ønskede symbol for 2 mønter én gang pr. tur. Sværdene kan ikke roteres og skal altid tælles med. Mere om det i afsnittet om pirater.
Man kan kun bruge et symbol af gangen, men behøver ikke bruge alle dem man har rullet. Dog kan man ikke dele symbolerne op. Har man rullet fem kors kan man ikke bygge tre forskellige slags kirker, men må vælge en.
Pladen forestiller byen set oppefra. På hustagene tegner man cirkler for hver mønt, man har. I gården tegner man træstammerne og på de lysegrå tegner man kirker, varer og personer. På de mørkegrå felter kan man tegne alle bygninger og personer og mure, der skal bruges til at forsvare byen mod pirater.
Byg din by med terningerne
Der er seks forskellige symboler på terningerne:
Kors: Hvis man vælger at satse på kors på sin tur, kan man bygge kirker. Man tegner kirkesymbolet på sin plade, og indikerer om man har brugt 1, 2, 3, 4, eller 5 kors til at bygge kirken, ved at skrive tallet på tegningen. Jo højere tal, jo flere point til sidst, men dog kun hvis de er del af en sekvens. En 3-tals kirke giver ikke point, hvis den ikke kan sættes sammen med en 1- og 2-tals kirke.
Træstamme: Satser man på træ, kan man tegne det antal træstammer i sin by, som man har slået med terningerne. Det koster dog to mønter. Træstammerne skal bruges til at bygge huse med.
Vare: Med vare-symbolet kan man tilføje varekasser til sin by. Alle dem der bliver tilføjet på den enkelte tur, skal bygges i forlængelse af hinanden.
br>
br>
Mur: Mure kan kun bygges i den ydre ring omkring byen. Forbinder man en hel serie mure giver det den belønning, der er angivet på pladen for den pågældende sektion. Man kan vælge mellem to mønter, 3 sejrspoint eller en level 1-3 person.
Hoved: Hvis man vælger at samle hoveder, kan man tilføje forskellige personer til sin by alt efter hvor mange hoveder, man kan rulle på sin tur.
- For et hoved kan man tilføje en borger til sin by. Det giver et sejrspoint med det samme. Man markerer en borger med en cirkel med et ”C” (for citizen) i midten.
- For to hoveder kan man tilføje enten en præst eller en soldat. En soldat øger din styrke med et point, når der kommer piratangreb. Soldaten er en cirkel med et ”S” i midten.
En præst giver 1 sejrspoint for hver kirke der støder op til præsten. Præsten er en cirkel med et ”P” inden i.
- For tre hoveder kan man tilføje en arkitekt eller en købmand. Vælger man arkitekten kan man bruge op til tre træstammer fra sit lager, og bygge et hus for hver. Husene skal placeres i forlængelse af hinanden, og mindst et af dem skal placeres på et felt, der støder op til arkitekten, som markeres med en cirkel med et ”A” i midten. Husene tegnes på, og giver 3 sejrpoint stykket.
Købmanden giver penge, en mønt, for hver varekasse der støder op til det felt, han placeres på. Forskellige købmænd kan godt bruge de samme kasser, købmanden markeres med en cirkel med et ”M” for merchant i midten.
- Fire hoveder giver mulighed for at tilføje en jonglør, der giver to point for hver forskellig person, der er omkring. Jonglør markeres med en cirkel med et ”J” i.
- For fem hoveder kan man tilføje en adelsmand til sin by. Det giver syv point, og markeres med en cirkel med et ”N” for noble i.
Så er der piraterne. Hver gang der rulles et sværdsymbol krydses der af på fællespladen, alt efter hvor mange spillere man er. Når piraterne angriber, ser man først på hvor stærke de er, og så tæller hver eneste spiller sammen hvor meget de kan forsvare sig med. Hver soldat tæller som et forsvarspoint og hver hele mur-sektion tæller som 2 point. Hvis ens forsvarstal er lavere end piraternes styrke, sætter man et kryds over en af kanonerne på sin egen plade. Den tæller som minus fem point til sidst.
Afslutning på Saint Malo
Der i alt 45 felter der kan udfyldes i byen og når en spiller får fyldt dem alle, slutter spillet. Man spiller runden færdig, så alle får lige mange ture, og så tælles der ellers point sammen.
Hver gang man har fået point i løbet af spillet, har man markeret det på pointsporet, der løber rundt i kanten af pladen. Til sidst er der dog nogle ting, der giver ekstra point.
- Kirker giver 1, 2, 4, 8, 13 eller 20 point per sæt, alt efter hvor mange man har i numerisk orden.
- Har man udfyldt alle 45 felter, giver det fem point.
- Overstregede kanoner giver minus 5 point
- En træstamme på lageret giver 1 point stykket
- Man får et point for hver to mønter, man har.
Vinderen er den, der har flest point.
Vurdering af Saint Malo
Saint Malo er et klassisk bygge-spil, men med et nyt twist. Selv om man måske ikke helt får fornemmelsen af at spille brætspil som sådan, så fungerer systemet fint, og det er faktisk dejligt med et tematisk spil, som ikke tager lang tid at sætte op eller pakke ned. En, to, tre, så er man i gang med Saint Malo. Reglerne er heller ikke svære at lære, og selv urutinerede spillere kan hurtigt være med.
Dog er det nok ikke et spil med den store genspilningsværdi, da man ofte ender i en slags status quo til sidst, hvor man bare venter på, at en eller anden får udfyldt alle felterne. hvis man ikke selv har held med terningerne – det kan være lidt trættende. Det skal også nævnes, at spillet bestemt ikke er venligt stemt over for venstrehåndede, der i et øjebliks uopmærksomhed eksempelvis kan slette hele deres træreserver eller blive smurt ind i farve.
Saint Malo er dog et hyggeligt lille spil, der fungerer rigtig godt tematisk og hvor der er tænkt en lang række fine elementer ind i spillet. Det kræver planlægning, at få det hele til at gå op i en højere enhed og udløse maksimum point, og spillere med taktisk flair vil helt klart nyde at sammensætte byen optimalt. Konceptet er der såmænd ikke noget i vejen med, og spillet egner sig perfekt til et hurtigt lille hyggespil med historisk substans.