Runebound: The Island of Dread
af Rasmus Skat Andersen d. 18. April 2011
Andira Runehand stod i skibets forstavn. Hver gang skibet huggede ned i vandet efter en bølgetop, blev hun oversprøjtet med iskoldt saltvand. Alligevel blev hun stående, spejdende mod den lille ø, hvis klippefyldte kyst langsomt blev mere og mere detaljeret.
Hvis det gamle kort talte sandt, så var det the Island of Dread, hvor ondskaben selv, Assif Shib-Sa, var vågnet efter æoners søvn.
Runebound: The Island of Dread er den første større udvidelse til Runebound 2. edition. Du skal have selve grundspillet for at kunne spille udvidelsen.
En ældgammel gud, Assif Shib-Sa, er vågnet og truer nu landene omkring the Cerridor Sea. Spillerne er de eneste, der kan forhindre den onde guds planer. De skal forsøge at finde hans tilholdssted, The Island of Dread, og udslette guden, inden han korrumperer de omkringliggende lande. Øen opdages ved hjælp af map-counters, som man finder på sine eventyr.
Setup
- Fold the Runebound-brættet fra grundudgaven ud, og placerer the Island of Dead-brættet ovenpå.
- Placerer en matchende adventure-counter (grøn, gul, rød og lilla) på alle felter på spilbrættet, der har en adventure counter-ikon.
- Placer de seks undefeated challenge-counters på the undefeated challenge-track.
- Bland Ally- og Item-kortene fra grundudgaven med kortene fra The Island of Dread. Placer stakken med market-kort ved siden af brættet. Træk seks kort og læg dem ud for Tarianor. Træk to kort til hver af de øvrige byer.
- Bland stakken med Captain-kort og læg et i hver bys markedsstak.
- Bland de fem stakke med adventure-kort (grøn, gul, red, sølv og hav) og placer dem på spilbrættet.
- Hver spiller får tre guldstykker.
- Bland map-brikkerne og læg dem med med bagsiden opad.
- Hver spiller får en karakter (Spillerne afgør på forhånd, om det sker tilfældigt, eller om man må vælge sin karakter). Plastikfigurerne, der matcher de valgte karakterer, placeres i Dallak.
- Spillerne beslutter, hvem der begynder, og så kan eventyret begynde.
Selve spillet
Man bruger de normale Runebound-regler med følgende tilføjelser/ændringer:
- Hyre kaptajner
- Sørejser
- Flugt
- Magiske genstande
- Event felter
1. Hyre kaptajner
I market-fasen kan man ud over at købe magiske genstande, healing og hyre allierede også hyre en kaptajn. Det gøres ved, at man trækker en kaptajn fra captain-bunken og lægge kortet i byens market-bunke. Man kan nu vælge at hyre en af kaptajnerne i byen – prisen for kaptajnen fremgår af kortet. Når man er færdig, vælger man en kaptajn, der bliver i byens market-bunke, resten lægges væk.
Man kan også hyre en kaptajn for lånte penge. Under rejsen får man til gengæld ingen belønninger.
2. Sørejser
Spillerne kan stikke til søs, hvis de begynder turen i en by og har hyret en kaptajn. Man bruger ikke movement-terningerne, men flytter til tilstødene anker/by-felt.
Stopper man i en ny by, har man fuldført sin rejse. Ens kaptajn placeres i byens marketskort, og man fortsætter med market-fasen.
Stopper man på et ankerfelt, skal man trække et adventure-kort. Kommer det til kamp, kan ens kaptajn deltage i kampen, men han påvirkes ikke af effekter, der påvirker allierede. Hvis man knockoutet, eller kaptajnen dræbes, forliser skibet. Ubesejrede sea adventure-challenges forsvinder helt.
Hvis en spillers helt forliser, mister man alt sit guld, samt den dyreste allierede eller magiske genstand. Alle wound og exhaustion counters fjernes fra helten, der flyttes til et tilstødende landfelt – spilleren til venstre bestemmer, hvis der er flere mulige felter.
Hvis man står på et ankerfelt i Experience-fasen mister ens kaptajn et udholdenhed. I Experience-fasen må man også bruge map-brikker til at opdage the Island of Dread (se slutspil) eller til at finde Legendary Items. Spilleren afleverer to map-brikker af forskellig farve og kan tage en Legendary Item-brik. Man må gerne tage flere Legendary Items i samme tur.
3. Flugt
I modsætning til grundspillet bliver man the Island of Dread stående på samme felt, hvis man er flygtet fra en challenge.
4.Magiske genstande
I the Island of Dread kan man kun krydse havet ved hjælp af skibe. Magiske genstande fra markedet der for eksempel teleportere folk rundt, kan alene bruges på den øen/kontinent, spilleren befinder sig på.
5. Event felter
Flere hexagoner på spilbrættet er markeret med en gul, rød og blå kant. Nogle af dem er desuden mærket med et tal. De bruges, når man trækker bestemt event kort fra adventure card-bunken.
Slutspil
For at opdage the Island of Dread skal man:
- Begynde sin tur på et anker-felt.
- Afleverer et komplet kort (to map-brikker af forskellige farver).
- Placer sin helt på the Island of Dread-brikken og afleverer den kaptajn, man har hyret.
Når man er på øen, fortsætter ens tur, indtil du enten du enten har besejret Assif Shib-Sa eller selv har fået tæv. Træk et sølv adventure kort og bekæmp modstanderen. Hver gang man trækker et nyt adventure kort, får man en refresh-fase. Hvis man er knockoutet, flytter spilleren til venstre for dig din karakter til en by efter hans valg. Du kan beholde alle de silver adventure-kort, du besejrede, mens alle brugte kort blandes ind i the silver adventure-stakken igen. Det er ikke muligt at stikke af fra en kamp på the Island of Dread.
Vurdering af Runebound: The Island of Dread
The Island of Dread er fra 2005. Udvidelsen er ganske vellykket, selv om man bliver styret lidt mere rundt på kortet end i grundspillet. De ekstra regler er velfungerende, og spillet kan bestemt anbefales alle, der var fan af grundspillet og gerne vil til søs.
Flere steder i adventure kortene bruges udtrykket ‘completed quest’, som ikke er forklaret i reglerne. Visse adventure card tælles som en ‘completed quest’ og man kan ligeledes trække kort, hvor antallet af ‘completed quest’ giver spilleren en belønning.
Der er nogle af kortene, der er fejltrykt, og på Fantasy Flights hjemmeside kan man finde et rettelsesark til Island of the Dread