2 - 6 spillere
120+ min
12+ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Runebound: The Frozen Wastes

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 18. December 2014

    Runebound: The Frozen Wastes er den fjerde større udvidelse til Runebound 2. Edition. Du skal have selve grundspillet for at kunne spille udvidelsen.

    I The Frozen Wastes kæmper din helt både mod monstre og dødbringende kulde.

    SF og fantasy bliver blandet godt og grundigt sammen i The Frozen Wastes. For tusinder af år siden landede en repræsentant for en intergalatisk race af udødelige på Terrinoth. Hans navn var Arshan, og hans opgave var at forberede en koloni for racen her. Efter at have sat robotter i gang med projektet, gik han i stasis for at vente på koloniskibet, hvor hans kommende hustru, prinsesse Taira, befandt sig.
    Imidlertid forulykkede koloniskibet, så da Arshan vågnede op af sin kunstige søvn, var han stadig alene. Han ventede og ventede, med skibet kom aldrig. Ventetiden drev Arshan ud i vanviddet, hvilket også ramte hans robotter, blandt andet dem der skulle holde styr på klimaet. Det blev nu med tiden forvandlet til en frygtelig isørken.
    For at gøre ondt værre, er det lykkedes Sarscha the Vile, dronning over the icewyrms, er besnære Arshan og få ham til at angribe de racer, der med tiden har slået sig ned i/nær isørkenen. Men når nøden er størst, kommer der heldigvis helte (spillere) til.

    Der er to mulige måder at vinde på i The Frozen Wastes. Du kan enten rejse til Green Vale og besejre Arshan, eller du kan finde det forulykkede koloniskib og prinsesse Taira, og derpå bringe hende til Arshan.

    Setup

    • Fold the Runebound-brættet fra grundudgaven ud, og placerer the Frozen Wastes-brættet ovenpå.
    • Placerer en matchende adventure-counter (grøn, gul, rød og lilla) på alle felter på spilbrættet, der har en adventure counter-ikon.
    • Bland de fire stakke med adventure-kort (grøn, gul, rød og sølv) og placer dem på spilbrættet. Bemærk at man skal bruge adventure-kortene fra The Frozen Wastes, ikke grundspillets.
    • Placer følgende seks legende kort med bagsiden op på bunden af spilbrættet (Frida Brani, Twisted Symbol, Gauntlets of Fortitude, Spirit Spear, Ragnar’s Axe og Steeltooth Trap). Resten af legende kortene blandes og lægges ved siden af med forsiden opad.
    • Bland prinsesse-spor-kortene og læg dem ved siden af spilbrættet med forsiden opad.
    • Placer Arshan-udfordrings-kortet i markeds-bunken i Green Vale.
    • Bland markeds-kortene fra grundspillet. Læg et kort ud for alle byer – undtagen Green Vale. Placer derpå et ekstra kort i byerne Seragart, Iagart, Weikgart og Vrede.
    • Læg alle rygte-brikker med bagsiden opad og balnd dem.
    • Hver spiller får tre guldstykker, en flare krystal, en luckstone og snesko-brik.
    • Hver spiller får en karakter – spillerne afgør på forhånd, om det sker tilfældigt, eller om man må vælge sin karakter.
    • Spillerne beslutter, hvem der begynder. Første spiller vælger hvilken by, han vil starte i. Alle byer – undtagen Green Vale – må vælges. Flere spillere må gerne vælge samme by. Nu kan eventyret begynde.

    Selve spillet

    Man bruger de normale Runebound-regler med følgende tilføjelser/ændringer:

    1. Nyt terræn
    2. Fire forskellige slags byer
    3. Vejr
    4. Frostskader
    5. Den Hvide Død
    6. Overlevelsesudstyr
    7. Rygter
    8. Legends-kort
    9. Prinsesse-ledetråde
    10. Ændringer i tur-rækkefølgen

    1. Nyt terræn
    Du bruger de normale movement dice fra grundspillet, men symbolerne refererer til nye landskaber (fjorde, is, etc.).

    2. Fire slags byer
    Spillepladen rummer flere forskellige slags byer/bosættelser:

    • Weikbyer. Meget voldelige byer, men samtidig gode handelssteder. I stedet for at trække et markedskort, når du ankommer til byen, trækker du to. Alle de normale markedsregler gælder i byen. Du kan ikke blive healet for Den Hvide Død her.
    • Onoitlandsbyer. Kendt for deres velvilje over for helte, blandt andet healer deres shamaner ganske gratis. Du får for en guldmønts gratis healing, der kan bruges til at fjerne alle exhaustion fra en helt eller allierede, heale et sår eller fjerne en Hvid Død-markør. Du kan købe yderligere healing efter de normale regler. Hvid Død-markører koster en guld at fjerne per markør.
    • Vrede-bosættelsen. Den er kendt som den sidste rigtige by, inden man drager ud i vildmarken. Det er hverken en rigtig weikby eller onoitlandsby, men giver alligevel fordelene fra begge byer. Det vil sige, du får gratis healing, trækker to markedskort og kan blive kureret for Den Hvide Død.
    • Green Vale. De normale byregler gælder ikke. Der er ingen markedskort, og de normale muligheder i byer gælder ikke. Du flytter ind i byen efter de normale regler. En spiller i følge med prinsesse Taira vinder øjeblikkeligt, når han ankommer. Ankommer man uden prinsesse Taira skal man øjeblikkeligt i kamp med Arshan.

    3. Vejr
    På spillebrættet finder du the Weather track, der har et felt for alle de forskellige landskaber, du kan rejse i. Når der bliver trukket nye event-kort, forandrer the Weather track sig. Man lægger simpelthen den Weather-track, der matcher symbolet på event-kortet, øverst på the Weather-track.

    4. Frostskader
    The

    Hvis du får formange Frost counters, risikerer du at blive ramt af Deb Hvide Død - og så er du for alvor på røven.
    Frozen Wastes er et barsk område, hvor man let får frostskader. Under the survival step skal man tjekke, hvor mange frost counters ens helt og allierede får. Dette gøres ved at se, hvilke tal, der står på the Weather-track ud for den terræntype, man befinder sig i. Tallet viser, hvor mange frost counters, som man får til sin helt og hver allierede.
    Hvis man får for mange frost counters, risikerer man at blive ramt af Den Hvide Død. Man kan slippe af med frost counter i byerne (i begyndelsen af markedsfasen fjerne man alle frost counters fra sin helt og allieret). Desuden kan man få genstande, der beskytter mod frost counters.

    5. Den Hvide Død
    Den Hvide Død er en magisk sygdom, som man både kan få af vejret og af de monstre, som lever i ødemarken.
    Når antallet af frost counters på en helt/allierede overstiger personens Life value, tildeles personen en White Death counter. Samtidig fjernes et antal frost counters fra personen svarende til hans Life value.
    Hvis antallet af wounds og White Death counters på en helt er lig med eller over vedkommendes Life value, er helten knockoutet. Sker det tilsvarende for en allierede, død denne.
    White Death counters påvirker antallet af movement terninger akkurat som exhaustion og wound.
    White Death counters kan kureres i Onoit-landsbyer eller via særlige magiske genstande.

    6. Overlevelsesudstyr
    For at overleve i isødemarken kan man finde forskellige slags hjælpemidler:
    Flare Crystals: Aktiveres i slutningen af din tur ved at placere den under heltens figur. I din næste tur må du fjerne the Flare Crystal og flytte helten til nærmeste by. Derpå må du fjerne alle Frost counters fra helten og hans allierede, men du må ikke foretage det normale market step i denne tur.
    Luck Stones: Aktiveres efter et mislykket Skill test. Brikken afleveres, og du må slå igen. Du må gerne bruge flere Luck Stones i samme tur.
    Snowshoes: Ved at aflevere en snowshoe-brik kan du ændre en af dine movement terninger, til hvad der passer dig. Du må gerne bruge flere snowshoes i samme tur.
    Forage Items: Se side 8.

    7. Rygter
    Rumor Tokens bruger du til at finde Legendary Items og Allierede.
    Hver Rumor Token repræsenterer en af de syv forskellige terræntyper i spillet, men undtagelse af Wild tokens, som er en joker, der kan gøre det ud for en hvilken som helst terræntype. Alle Rumor Tokens kan repræsentere et byfelt.
    Du finder Rumor Tokens via Adventure Cards, som har et Rumor ikon i øverste venstre hjørne. Det kræver selvfølgelig, at du besejrer kortets udfordring. Lykkes det, trækker du en tilfældigt Rumor Token fra bunken. Hvis den er tom, må du trække en fra en af de andre spillere.

    I The Frozen Wastes kan din helt få fat i ekstra seje magiske våben og allierede via Legends kort.

    8. Legend Cards
    De seks Legend Cards, der ligger ved brættet, repræsenterer de genstande/allierede, som heltene kan finde. Hver kort har en sværhedsgrad angivet i et hexagon (difficulty ikon) på kortet. Tallet svarer til det antal Rumor Tokens, du skal bruge for at få kortet.
    Du erhverver kortet ved at stå på en adventure jewel i samme farve som kortets difficulty ikon. Derpå skal du bruge Rumor Tokens. En af the Rumor Tokens terræn skal matche det felt, du står på. De øvrige Rumor Tokens skal hver matche et af de felter, som omgiver det felt, du står på. Din helt får nu the Legend Card og der trækkes et nyt, så der igen ligger seks kort fremme.
    Legendary Items/allierede følger de normale regler for items og allierede.
    Du må kun opdage et Legend Card i din tur. Du skal gøre det efter, at du har slået med movement terningerne, men før du har rykket din helt. Når du har erhvervet dig kortet, fortsætter din tur som normalt.

    9. Prinsesse-ledetråde
    Nogen Adventure kort har et eller flere Princess-ikoner i øverstre venstre hjørne. Hvis du besejrer kortets udfordring, får du et Princess Clue-kort per ikon. Du bruger dem tll at finde prinsesse Taira.
    Du skal bruge syv kort for at finde hende. Et skal matche det felt, din helt står på, og de seks andre skal matche terrænet på de seks tilstødende felter.
    Wild kort kan gælde som alle typer terræn, og alle kort kan gøre det ud for et byfelt.
    Man kan ikke finde prinsessens i spillets kant. Du skal være omgivet af seks felter.
    Hvis det lykkes dig at finde prinsessen, afleverer du de syv Princess Clue-kort og modtager prinsesse-brikken. Hvis din helt bliver knockoutet, mistet du prinsesse-brikken og må søge efter den på ny.

    10. Ændringer i tur-rækkefølgen
    I forhold til grundspillet er der tilføjet en ekstra fase, survival, så en spillers tur nu består af følgende:

    1. Refresh
    2. Movement
    3. Survival
    4. Adventure
    5. Market
    6. Experience

    Hvem vinder

    Spillet

    kan slutte på to måder:
    1. en spiller finder prinsesse Taira og eskorterer hende til Green Vale, eller
    2. en spiller besejret Arshan i Green Vale.

    Det er selvfølgelig den spiller, der udfører en af de to overnævnte bedrifter, som vinder.

    Varianter

    Som sædvanlig i Runebound er der flere muligheder for at justere på spillet, alt efter om man ønsker et lettere/svære/hurtigere spil:

    Barskere betingelser
    Denne variant er for erfarne spillere. Hver Hvide Død-counter på en helt eller allierede sænker dens livsværdi med en, når man tjekker for Den Hvide Død og skal smide frost-brikker. Med andre ord, bliver du først ramt af Den Hvide Død, er du mere modtagelig for at blive yderligere syg.

    Mildere betingelser
    Helte og allierede tager hver en frost-brik mindre under the survival step.

    Hurtigere opstigning
    I denne variant bliver heltene hurtigere stærkere. Prisen for at købe en experience-brik er antallet af experience-brikker, som helten har, plus en. Altså første experience-brik koster en, nummer to koster to, etc.

    Vurdering af Runebound: The Frozen Wastes

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Det normale fantasy-univers i Runebound bliver forstyrret godt og grundig af Arshan og hele hans fremtids-univers. Så hvis du ikke bryder dig om denne kliche inden for fantasy/sf, er The Frozen Wastes ikke noget for dig.
    Spilmæssigt fungerer The Frozen Wastes fremragende. Isørkenens barske klima er virkelig en udfordring, og du skal udruste dig gidt, inden du vover dig for langt væk fra byernes beskyttelse.
    Hvis du blev fanget af det originale Runebound, er denne expansion til spillet bestemt værd at afprøve.






    Kommentarer til Runebound: The Frozen Wastes