Rallyman
af Lasse Petersen d. 21. May 2012
Tredje gear, fjerde gear, femte gear. Sømmet i bund og tungen lige i munden.
Rallyman er et interessant twist på de klassiske racerspil. Målet i Rallyman er ikke at komme i mål først, men derimod at køre banen med den bedste tid. Din tid afhænger af, hvilket gear du slutter i hver tur. Vil du presse dit held gennem svinget, eller er du forsigtig for at undgå at køre galt?
Kom i gang med Rallyman
Som det første i Rallyman vælger I hver en rallybil, som I vil bruge i ræset. Bland bunken med K-kort (de har et K på bagsiden). Derefter er det tid til at samle rallybanen.
Når I har samlet banen, skal I tage en start- og en slutmarkør, som I placerer i hver ende af banen, for at vise hvor start- og slutlinjen er.
Til slut skal I hver tage en instrumentbrætbrik. Instrumentbrættet bruges til at holde styr på, hvilke terninger du kan slå på din tur. I starten af spillet kan hver spiller slå op til to hvide accelerationsterninger + hver af de fem sorte gearterninger. Men hvis du kører galt eller punkterer, så vil du miste nogle af dine terninger resten af spillet.
Runderne i Rallyman
Alle spiller starter rallyet i første gear. Det, der gør Rallyman anderledes fra andre bilbrætspil, er, at det ikke gælder om at komme først i mål. Faktisk starter spillerne forskudt af hinanden. Målet i Rallyman er derimod at komme igennem banen med den bedste tid. Din tid afhænger af, hvor effektivt du kører på banen, og om du undgår at køre galt.
På din tur kan du vælge at køre på en af to forskellige måder: enten kan du køre normalt, eller også kan du tage chancen og lav et ‘time-attack’, hvor du kører så stærkt som muligt.
Gearterninger, time-attack og tidskort
Hvis du kører normalt, så slår du dine terninger en af gangen.
I starten af din tur må du køre i et gear over, et gear under, eller samme gear som du sluttede sidste tur i. Husk at i starten af spillet begynder du i første gear.
Du kan også vælge at accelerere og fortsætte i samme gear, ved i stedet at slå en eller begge af de hvide accelerationsterninger.
For hver terning du slår, må du rykke et felt på banen. Men hvis du slår tre ! på en tur, så kører du galt. Derfor kan er det vigtigt at overveje, om du vil fortsætte med at geare op eller accelerere, hvis du allerede har slået to ! på dine terninger denne tur.
For at give et eksempel, så kunne du starte i første gear, slå denne gearterning, geare op i andet gear, slå denne gearterning, geare op i tredje gear, slå denne gearterning og accelerere to felter gennem et sving. Men hvis du slog ! på de første to gearterninger, så er det måske for risikabelt at blive ved med at slå terninger.
Hvis du vælger at lave et time-attack, så skal du slå alle dine terninger samtidigt. Når du kører time-attack, så er der altså større risiko for at køre galt. Til gengæld må du tage en sekundbrik, for hver terning du slog i turen, uanset om du kørte galt eller ej. Disse sekundbrikker bliver trukket fra din tid i slutningen af spillet. Så de kan hjælpe dig til at barbere nogle sekunder af din sluttid.
Når du er færdig med at slå dine terninger og rykke din rallybil, så skal du taget et tidskort, som svarer til det gear, du sluttede turen i.
Hvis du slutter i første gear, så skal du tage et 1-tidskort, som tilføjer 50 sekunder til din sluttid. Slutter du derimod i femte gear, så skal du i stedet taget et 5-tidskort, som kun tilføjer 10 sekunder til din sluttid. Det har altså stor betydning, hvilket gear du slutter turen i.
Bilulykker
Hvis du slår tre gange ‘!’ på din tur, så går der noget galt, og du skal flippe det tidskort, som du ville have taget i slutningen af din tur. Når du kører galt, så bliver det vendte tidskort tilføjet til din bunke. Det tilføjer et minut til din tid, hvilket er ret meget, så det er bedst at undgå.
Bagsiden af tidskortet viser dig også, hvad der sker med din bil.
Hvis dit tidskort viser en snurret pil, så betyder det, at din bil snurrer rundt om sig selv. Du kan ikke køre videre denne tur, og du skal starte næste tur i første gear, men din bil bliver på vejen.
Hvis bagsiden af dit tidskort viser en pil, som peger mod højre eller venstre, så kører du af banen. Hvis du kører af banen, så er der risiko for at din bil bliver beskadiget. Drej bilen af vejen i den retning, som pilen på tidskortet peger. Hvis kører af vejen ud i et område med græs eller grus, så sker der ingenting. Hvis du kører af vejen ud i en skov, så bliver din bil beskadiget. Tag en af de sorte brikker og placer den over det højeste gear på dit instrumentbræt. Du kan ikke længere køre i det gear. Hvis du kører af banen og ind i et bjerg, så er du på den; du skal placere en sort brik på de to højeste gear på dit instrumentbræt. Herefter kan du placere din rallybil tilbage på vejen. Du starter næste tur i første gear.
En anden måde, som du kan køre af vejen i Rallyman, er, hvis du kører for skarpt gennem et sving.
Hvis du kører gennem et sving, og du er i et gear, der er lig med eller lavere end det laveste tal, så må du køre gennem den korteste vej i inderbanen. Hvis du kører igennem et sving, og du er i et gear, der er lig med eller lavere end det højere tal, så må du køre ad den lange vej i yderbanen (da din bil skrider lidt i svinget). Hvis du kører gennem svinget i højere gear end de to tal, så kører du galt. Du slutter din tur på ved det første felt i svinget. Flip dit tidskort og se om du ryger af vejen, eller om din bil snurrer rundt på stedet.
Genveje og punkteringer
Når du kører gennem visse sving, så er det også muligt at tage en genvej ved at køre gennem gruset langt med banen. For at kunne gøre dette, så må du højest køre i det gear, som svarer til tallet på grusvejen. Når du kører gennem en smutvej, så skal du vende et af kortene fra K-kortbunken. På de fleste K-kort står der bare ‘GO!’. GO! betyder at du kom fint igennem smutvejen og kan køre videre.
På nogle af GO! kortene, vil der også være et billede af en brun -1 brik. Dette betyder at du kommer fint gennem smutvejen, men at du sprøjter grus op på vejbanen. Placer en brun -1 brik i svinget. Det er nu sværere at køre gennem dette sving, da der er mudder og grus på vejbanen. -1 brikken trækker et fra det gear, som du må køre i gennem svinget.
Den sidste type K-kort viser en punktering. Et af dine dæk er punkteret. Tag en af de sorte brikker og placer den på en af dine hvide accelerationsterninger på dit instrumentbræt. I de efterfølgende tur må du slå en mindre accelerationsterning. Du må stadig køre videre, selvom du er punkteret.
Hver spiller starter spillet med et reservehjul. Hvis du starter din tur i første gear, så kan du vælge at skifte et af dine punkterede dæk. Et reservehjulskort tilføjes til din tidsbunke (det giver et minut oven i din tid). Til gengæld må du fjerne en af de sorte brikker fra et af felterne med accelerationsterninger på dit instrumentbræt.
Hvis du nogensinde når at få tre punkterede dæk, så er din bil ude af stand til at køre mere, og du er ude af løbet.
Det går vildt for sig, når der bliver kørt rally.
Afslutning på Rallyman
I slutningen af et spil Rallyman tæller du alle dine tidskort sammen og trækker de sekundbrikker, som du har samlet gennem spillet, fra. Den sammenlagte tid er din sluttid. Spilleren med den hurtigste sluttid vinder.
Hvis I har lyst, så kan I vælge at køre flere baner og sammenlægge jeres sluttid for alle banerne. I reglerne anbefales det at køre tre baner og tælle hvem der har den bedste sluttid, efter alle tre baner er kørt (hver spiller tæller sluttiderne sammen for alle tre baner).
Vurdering af Rallyman
Rallyman er et rigtig godt og virkelig gennemført bilbrætspil. Når du spiller Rallyman, så føles det virkelig, som om at du er i gang med et rallyløb. Du kan mærke tidspresset, når du ræser gennem banen. Elementer som isbelagte veje og grusveje, som truer med punkteringer, er alt sammen med til at styrke troværdigheden for Rallymans tema.
Rent mekanisk så fungerer Rallyman rigtig godt. Mekanikken med gear-terningerne er en snedig måde at vise, hvordan højere hastighed øger risikoen for at køre galt. Samtidigt er tidskortene et interessant twist. Vinderen er ikke altid den, der kommer først i mål.
Den eneste anke, som man kan have over Rallyman, er, at spilleren, der kører først i løbet, har en fordel. Hun bliver ikke blokkeret på vejen af bilerne foran, og hvis hun kører gennem en grusvej, kan det sprede grus og mudder på banen, som chikanerer de bagvedliggende biler.
Note om Rallyman
Rallyman er designet og produceret af franskmanden Jean-Christophe Bouvier, som selv har erfaringer som rallykører. Du kan læse mere om Rallyman på designerens hjemmeside: Rallyman.fr