Qwirkle
af Troels Vastrup d. 11. May 2012
Qwirkle brød for alvor igennem i 2011 med prisen som “Spiel des Jahres”, den vel vigtigste pris overhovedet for brætspil. Men med i bagagen er også en pris fra Mensa og en del andre.
Det er et spil, som kombinerer let-genkendelige mekanikker fra spil som 4-på-stribe og Scrabble og så kombinerer dem på en ny måde og slutteligt pakker det rigtigt lækkert ind.
Opsætning af Qwirkle
Qwirkle er blandt de mest simple spil at sætte op: man skal have alle 108 brikker i posen, og hver spiller trækker så 6 tilfældige brikker, som de placerer hemmeligt på bordet foran sig (tænk Scrabble).
Spillerne fortæller så hvor lang en række, de kan lægge (se mere i afsnit om at placere brikker). Den spiller, der kan lægge den længste række, gør det.
Sådan spiller du Qwirkle
I hver spillers tur må man gøre en af følgende:
- Vælge at fjerne et antal brikker fra sin hånd, for at trække et tilsvarende antal
- Placere en eller flere brikker i en række på bordet. Træk efterfølgende brikker indtil man har 6 stk.
Placere brik
Når man placerer brik(ker), skal følgende betingelser være opfyldt
- Mindst én brik skal placeres op ad en brik, der i forvejen lå på bordet (undtaget når den første spiller lægger start-brikker ned)
- Man må kun lægge brikker ned, der har én fælles egenskab med hinanden, dvs.
- Ens farve, forskellige symboler
- Ens symbol, forskellige farver
- Brikkerne skal overholde ovenstående for alle andre brikker, de rører ved.
Point
Når man har lagt sine brikker, så får man 1 point for hver række man laver. Hvis man laver en række med 6 brikker giver den dog 12 point (og ikke 6 point).
Eksempel: Man lægger 4 gule brikker ned med forskellige symboler, den første af dem er med firkant, og den lægger man op ad en blå firkant. På den måde laver man en række på 2 (firkanterne) og en på 4 (de gule). Det giver 2+4=6 point.
Eksempel: Man lægger 4 gule brikker ned med forskellige symboler, firkant, cirkel, trekant og ruder. Firkant lægger man op ad en blå firkant, cirkel rører ikke ved andet, trekant er 6. trekant i en række af symboler medhver sin farve, ruder er 3. gule symbol i en række med forskellige symboler. På den måde laver man en række på 2 (firkanterne), cirklerne gør ikke noget, en række på 6 (trekanterne, den giver 12 point), en række på 3 (de gule der lå der i forvejen) og en række på 4 (de gule man lige har lagt). Det giver 2+12+3+4=21 point.
Spillets afslutning
Qwirkle slutter, når en spillet lægger sin sidste brik (hvilket giver 6 ekstra point). Spillernes point lægges sammen, og en vinder findes.
Vurdering af Qwirkle
Undertegnede er normalt ikke meget for relativt simple tænkespil, men Qwirkle rammer noget helt særligt, idet det både er let at lære og samtidigt svært at mestre.
Det kan sagtens spilles med børn, min 6-årige datter synes i hvert fald godt om det, og det er let at simplificere om nødvendigt, f.eks. ved at fjerne en farve og et symbol.
Min eneste anke er, at det rent kommunikativt ville have være lettere at snakke om brikkerne, hvis der ikke havde været 2 stjerne-symboler, den ene kunne med fordel have været en stang, halvmåne eller andet.