Qin
af Morten Greis d. 26. September 2013
Kinas ydre grænser er sikret, men indadtil er landet delt. Fire krigsherrer kæmper om at opdele landet i provinser og underlægge sig landsbyerne. Hvem gør Kina til sit, og grundlægger det nye dynasti?
Qin er et strategisk familiespil, hvor det gælder om at oprette og erobre flest provinser, så man kan plante sine pagoder på brættet, og kommer man først af med sine pagoder, er man vinderen – og grundlæggeren af et nyt kinesisk dynasti.
Sådan opstiller I Qin
- Anbring spillepladen
- Bland stakkene af spillebrikker
- Giv hver spiller tre brikker
- Fordel pagoderne til spiller ud fra antallet af spillere:
2 spillere 24 pagoder 3 spillere 19 pagoder 4 spillere 15 pagoder
Sådan spiller I Qin
Hver runde består af to trin
Trin 1: Anbring en brik på brættet
Trin 2: Træk en ny brik, så du har tre på hånden
Anbringelse af brikker
Brikkerne skal lægges i forlængelse af de eksisterende. Brikkerne må ikke anbringes oven på terræn. De må ligge lodret og vandret.
Når en brik anbringes på brættet sker en eller flere af følgende:
- Grundlæg provins
Provinser er sammenhængende områder på mindst to felter.
Anbring en pagode på den nye provins - Udvid provins
Den nye brik får provinsen til at vokse eller til at opstå. Opstår en provins, anbringes en pagode på den. - Skab en stor provins
Hvis en provins vokser - Forbind landsby til provins
Hvis en provins grænser op til en landsby, anbringes en pagode på landsbyen. - Erobre en landsby
Hvis flere provinser grænser op til en landsby, vil den, der har flest pagoder, overtage kontrollen med landsbyen. Den gamle pagode fjernes, og en ny pagode anbringes.
- bemærk, at pagoder fra store provinser tæller som to. - Absorber provins
Hvis to provinser hos samme spiller vokser sammen, fjernes de ekstra pagoder, så der kun er en. Hvis den nye provins er mindst 5 felter stor, bliver den til en stor provins med en dobbelt pagode.
Hvis provinserne tilhører forskellige spillere, kan de kun forbindes, hvis en af dem er større end de andre (og det inden brikken, der forbinder dem, anbringes). Den større provins overtager de mindre, og de andre spillere fjerner deres pagoder.
- bemærk, store provinser kan ikke forbindes med hinanden, og en spiller kan derfor aldrig miste en dobbelt pagode.
Sådan vindes Qin
Den spiller, der først får anbragt alle sine pagoder, vinder straks.
Hvis I løber tør for brikker, eller der ikke er flere steder på brættet at placere en brik, slutter spillet. Vinderen er den, der har flest pagoder på brættet. Hvis to eller flere har lige mange pagoder, deler de sejren.
Vurdering af Qin
Qin er et enkelt, taktisk spil, der tager klassiske spil som Domino til nye højder. Man spiller ikke Qin for temaets skyld, men for det taktiske spil. Spidsfindigheden med at få afhændet sine pagoder hurtigst muligt for at vinde spillet fungerer godt som et modspil til vanen med at bygge store og sammenhængende felter.
Det enkle men taktiske spil gør det også let at introducere nye spillere til brætspilsverdenens mangfoldighed af spil, uden at overvælde dem med nye mekanikker og omfangsrige temaer.