Once Upon a Time 2nd edition
af Rasmus Skat Andersen d. 2. August 2011
Der var engang for længe siden … Sådan begynder alle gode eventyr, og eventyr er netop, hvad Once Upon a Time handler om. Det gælder nemlig om at være bedst til at fortælle en historie samt at improvisere og bygge videre på andres eventyr.
Alle spillere får fra begyndelsen et antal kort på hånden, som de skal bruge i deres eventyr. Man konkurrerer om at være historiefortælleren og styre eventyret i den rigtige retning, så det passer med det afslutningskort – Happy Ever After-kort – man har trukket.
Vinderen er den person, der først kommer af med alle sine kort og kan afslutte eventyret med sit ‘Happy Ever After’-kort.
Setup
- Bland ‘Once Upon a Time’-kortene, også kaldet ‘storytelling’-kortene, og del dem ud til spillerne. Antallet af kort man får, afhænger af antallet af spillere. 10 kort hvis man kun er to, otte kort hvis man er tre, syv kort hvis man er fire, seks kort hvis man er fem, og fem kort hvis man er seks eller flere.
- Alle spillere trækker desuden et ‘Happy Ever After’-kort.
- Find ud af, hvem der skal starte fortællingen, og så er I klar til at spille.
Spillet
‘Once upon a Time’ handler som sagt om at komme af med sine ‘storytelling’-kort. Disse kort er inddelt i fem grupper: Karakterer, genstande, steder, aspekter og hændelser. Der er også særlige kort kaldet interrupt i hver af de fem kategorier. De kan dog også fungere som et normalt ‘storytelling’-kort.
Spilleren, der begynder, skal indlede et eventyr. Hver gang, der i eventyret bliver nævnt et element, som historiefortælleren har i et af sine ‘storytelling’-kort, må historiefortælleren aflevere kortet.
Man må dog ikke bare sidde og tale sort for at komme af med sine kort. Følgende regler skal overholdes:
- Man må kun aflevere et kort for hver sætning.
- Det kort, man vil aflevere, skal havde betydning for eventyret.
Man må blive ved med at fortælle, indtil A) en anden spiller hugger fortællerrollen, B) man bliver anklaget for at tale sort, C) man selv giver turen fra sig eller D) man har spillet alle sine kort og afsluttet med ‘Happy Ever After’-kortet.
A: Hug fortællerollen
Der er to måder, en anden spiller kan afbryde historiefortælleren på, og dermed overtage eventyret.
Den første er hvis historiefortælleren nævner et kort, som spilleren sidder med. For eksempel: Og så kom dragen og prinsessen til en mørk skov. Spilleren, der sidder med et skovkort, kan aflevere kortet og fortsætter nu eventyret.
Den anden måde er ved at historiefortælleren spiller et kort, som tilhører en kategori, der matcher et interrupt-kort, man har på hånden. I så tilfælde afleverer man sit interrupt-kort og fortsætter historien.
I begge tilfælde trækker den tidligere historiefortæller et nyt ‘storytelling’-kort.
B: Vrøvler, taler sort og taber tråden
Hvis historiefortælleren går i stå i mere end fem sekunder, misten han turen. Det samme sker, hvis han begynder at tale sort. Et flertal af spillerne bestemmer, hvornår det sker. Den afgående historiefortæller trække derpå et nyt ‘storytelling’-kort, og spilleren til venstre for ham overtager fortællerrollen.
Hvis en spiller har forsøgt at forstyrre historiefortælleren, ved at forsøge at overtage fortællerollen med et kort, eller ved at beskyldte historiefortælleren for at tale sort, og de øvrige spillere ikke mener, at den forstyrrende spiller har ret, skal denne tage to nye ‘storytelling’. Det kort, vedkommende eventuelt forsøgte at bruge, skal afleveres, og den gamle historiefortæller kan fortsætte.
C: Jeg passer
Historiefortælleren kan altid melde pas. I så tilfælde går turen videre til spilleren til venstre for historiefortælleren. Personen, der meldte pas, skal trække et nyt ‘storytelling’-kort, men må også smide et kort fra hånden.
D: Sejren er nær
Har man brugt alle sine ‘storytelling’ kort, skal man afrunde eventyret og afsluttet med den sætning, der står på ens “Happy Ever After’-kort. Afslutningen må dog ikke være det rene vrøvl. Hvis et flertal af de andre spillere mener det, skal man trække et nyt ‘storytelling’-kort og et nyt ‘Happy Ever After’-kort, og turen går videre til spilleren til venstre.
Vurdering af Once Upon a Time 2nd edition
Once Upon a Time udkom i 1994, og anden udgave af spillet kom allerede i 1995. Det er ikke et brætspil i traditionelt forstand, og reglerne er meget løse og ofte overladt til spillernes afgørelser, så bliver man let uenige, bør man ikke forsøge sig med Once Upon a Time. Men hvis man spiller for at have det sjovt, og ikke bare for at vinde, er spillet et rigtigt godt kortspil, der virkelig tvinger dig til at bruge fantasien.
Der findes en enkelt udvidelse Once Upon a Time: Dark Tales, som bidrager med ekstra kort. Disse er ofte lidt mere dystre, men derudover er der ingen regelændringer. Man kan også købe blanke kort, så man selv kan lave sin kort.