Neuroshima Hex!
af Lasse Petersen d. 26. April 2011
Neuroshima Hex! udspiller sig i det polske sci-fi rollespiluniversers Neuroshima.
I Neuroshima er de forskellige faktioner af mennesker, mutanter og robotter i konstant kamp om herredømme og overlevelse.
Den sidste spiller i live vinder spillet.
Kom igang med Neuroshima Hex!
Hver spiller vælger en faktion, og tager alle 35 brikker i den tilhørende farve.
De fire faktioner man kan vælge imellem er:
- Outpost (grøn) – Outpost er resterne af den menneskelige civilization. De er meget mobile og fokuserer på guerilla-taktik for at overleve.
- Borgo (blå) – Blodtørstige biohazard mutanter oprindeligt fremdyrket af Molochs.
- Moloch (rød) – De nådesløse robotter, der prøver at udrydde menneskeheden.
Derefter tager de en af de små brikker med deres faktion-symbol og placerer på 20-feltet øverst på spillepladen kant – dette repræsenter deres HQs hit points.
Runderne i Neuroshima Hex!
Målet i Neuroshima Hex! er at angribe hinandens HQ.
På sin tur trækker en spiller brikker fra sin faktion, til de har tre brikker foran sig. Spilleren vælger nu én af brikkerne, som de kasserer, og de kan nu spille en eller begge af de resterende brikker. Hvis en kamp bliver udløst forløses denne, ellers går turen videre til næste spiller.
Brikkerne kommer i to typer, brikker med tropper og action-brikker:
- Brikkerne med tropper bliver spillet på spillepladen og er enten krigere, der kan angribe modstanderens enheder og HQ på spillepladen, eller støtteenheder, der giver bonusser til krigere de placeres ved siden af på spillepladen.
- Action-brikkerne udløser forskellige evner og bliver derefter kasseret – de bliver ikke lagt på spillepladen. Disse evner er eksempelvis at du må rykke en af dine tropper på brættet, at du må fjerne en af modstanderes enheder, eller at du udløser en kamp på brættet.
De fleste af tropperne kan angribe. Dette er angivet ved brede og/eller smalle trekanter. De brede er håndkamps angreb, mens de smalle trekanter er skudkamps angreb.
Kampe bliver aktiveret på to forskellige måder:
- Hvis en af spillerne spiller en brik med kampsymbolet starter en kamp.
- Hvis spillepladen bliver fyldt med brikker, således at der ikke er nogen åbne felter på spillepladen, starter en kamp.
Når en kamp startes angriber alle tropperne på spillepladen i initiativrække følge:
- først slår og skyder alle enhederne, som har initiativ 3, samtidigt.
- Herefter angriber alle tilbageværende tropper på spillepladen som har initiativ 2.
- Efter disse er blevet forløst angriber alle tilbageværende tropper som har initiativ 1.
- Til sidst angriber alle som har initiativ 0, inklusive HQ’erne som angriber alle modstandere ved siden af dem med et håndkampsangreb.
Alle angreb som rammer HQ’erne giver skade og bliver trykke fra deres hit points, som måles på spillepladens kant, ved at rykke faktionssymbolet ned fra 20.
I denne forstand virker Neuroshima Hex! som et meget abstrakt, nærmest puslespilsagtigt spil. Men det er samtidig også dette innovative kampsystem, som gør Neuroshima Hex! så interessant og anderledes fra andre spil.
Når kampen er blevet forløst går turen videre til næste spiller.
Afslutning
Spillet slutter når alle på nær én af spillernes HQ er blevet destrueret.
Alternativt slutter spillet når én af spillerne spiller sin sidste brik. Herefter udløses en sidste kamp på spillepladen, og spilleren med det HQ, som er mindst skadet vinder.
Vurdering af Neuroshima Hex!
Neuroshima Hex! er et rigtig godt og taktisk brætspil. Det er grundlæggende rimeligt simpelt, når først man forstår, hvordan initiativ fungerer. Brætspillet fungerer klart bedst med to spiller, mand mod mand, men kan også spilles af tre personer, alle mod alle, eller fire spillere i to hold, to mod to.
Neuroshima Hex! er innovativt og spændende, og selvom dets spilmekanik er ret abstrakte, så føles det stadig tematisk. En klar anbefaling herfra.