Mysteriet på Titanic
af Kristian List d. 19. February 2015
Få dage før det skæbnesvangre forlis blev et mord begået om bord på Titanic. Spids blyanten og løs gåden, inden beviserne forsvinder i havet.
Tidligt om morgenen den 12. april 1912 finder den vagthavende steward liget af en kvinde i et lille forrådsrum. Det er den velhavende canadiske kvinde Muriel Wade, der har rejst alene på Titanics jomfrufærd. Omstændighederne omkring mordet er en gåde, men heldigvis befinder der sig tre til seks detektiver på skibet, der kan kaste lys over begivenhederne …
Sæt spillet op
Der er to slags kort i spillet: Hændelseskort og sporkort. Sporkortene er opdelt i fem farver, der hver repræsenterer morder, motiv, drabsvåben, gerningssted og tidspunkt.
Hændelseskortene blandes og lægges med bagsiden opad på brættet.
Blandt sporkortene er der fem blanke, som først fjernes fra bunken. Herpå tages ét kort i hver farve og lægges til side uden at se på dem – dette er løsningen på spillet.
Så blandes de blanke kort tilbage med de øvrige, og sporkortene fordeles på brættet:
- Der lægges fem kort (et i hver farve) i henholdvis radiorummet og hos spåkonen
- To kort i biblioteket, restauranten, rygesalonen, baren og gymnastiksalen
- Et kort i hvert af de resterende rum
Hver spiller vælger en detektiv og en spillerbrik. Terningen kastes for at bestemme, hvilken særlig egenskab hver detektiv har:
1. Atletisk: Kan ved flytning af spillerbrikken altid gå et felt mere, end øjnene viser.
2. Myndig: Kan lægge én til terningeslaget ved forhør af medspillere.
3. Charmerende: Ved besøg hos spåkonen kan man forsøge to gange.
4. Snedig: Kan, når udspurgt, selv bestemme, hvilket kort der skal udleveres.
5. Teknisk begavet: Kan lægge to til sit terningkast, når radioen benyttes.
6. Stedsans: Kan benytte trapperne uden at bruge terning-point.
Disse ting noteres på spillernes notesblokke, som resten af spillet holdes hemmelige. Her noteres løbende de mulige løsninger, der elimineres, så man til sidst står tilbage med svaret på mordgåden.
Sådan spilles Mysteriet på Titanic
Ved spillets begyndelse er alle detektiver samlet på broen på dæk A. Når man har kastet terningen og flyttet sin detektiv, har man tre valgmuligheder:
- Tage et sporkort
- Udspørge en modspiller
- Tage et hændelseskort
Sporkort
Når en detektiv træder ind i et lokale, hvor der ligger et eller flere sporkort, kan han samle det op. Informationerne på kortet er hemmelige og noteres på notesblokken. Kortet lægges med teksten nedad ved siden af spilleren.
I radiorummet og hos spåkonen gælder særlige regler.
Udspørge modspillere
Hvis to eller flere detektiver står på samme felt, kan de udspørge hinanden. Kast terningen for at bestemme udfaldet af ”forhøret”. Viser terningen fire eller derover, lykkedes det, og spilleren må trække et sporkort fra den udspurgte. Viser terningen derimod tre eller mindre, er det modspilleren, der skal trække et kort fra udspørgeren.
Radiorummet
Spåkonen
På dæk C holder spåkonen til i en kahyt. Når en spiller skal spørge spåkonen om et sporkort, skal han først gætte på lige eller ulige, før terningen kastes. Har han gættet rigtigt, må han tage et sporkort.
Hændelseskort
Instruktionerne på kortet følges, og kortet lægges derefter nederst i bunken igen.
Sådan afsluttes Mysteriet på Titanic
Efter hver runde flyttes den lille skibsmarkør på uret. Efter 25 runder afsluttes spillet, da Titanic støder på det fatale isbjerg. Inden da skal detektiverne gerne have fundet svaret på mordgåden. Det vil sige, at spillet godt kan stoppe tidligere, hvis en spiller mener at have fundet løsningen. Det er også tilladt at gætte, selv om man ikke har elimineret samtlige muligheder.
De fem kort, der i begyndelsen blev lagt til side, tages frem og sammenlignes med detektivens notesblok. Stemmer det overens, har spilleren vundet. Gør det ikke, er vinderen den spiller, der har strøget flest muligheder på sin blok.