Mr. Jack - Pocket
af Pelle Sølvkjær Christensen d. 21. April 2016
I gaslygternes skær forfølger Sherlock Holmes Jack the Ripper, sammen med hans tro væbner Dr. Watson og han knapt så kendte hund Toby. Men Mr. Jack har taget en andens identitet, og kan detektiven afsløre ham inden tiden rinder ud?
Mr. Jack pocket er et to-personers spil, og er en lettere version af det oprindelige spil Mr Jack.
Opsætning af Mr. Jack
Spilleren der har rollen som Mr. Jack, starter med at trække en karakter fra alibi kortene. Denne karakter holdes hemmelig, og kortet lægges til side.
De ni vejplader arrangeres i 3 × 3 orden midt på bordet. Den side hvor ansigterne er på skal vende op ad ved starten af spillet. Placer gerne pladerne således man kan tage fat i den enkeltvis, uden at skulle flytte på de andre plader.
De otte turmarkører lægges op på række og i rækkefølge. De placeres med timeglasset nedad.
Sherlock Holmes, Watson og hunden placeres som illustreret på nærværende billede.
Sådan spilles Mr. Jack
På de 8 turmarkører kan se hvem der starter turen. Forstørrelsesglas er detektiven og kniven Jack.
En spillerunde består af to faser:
- Manhunt
- Vidnefasen
Manhunt
I denne fase bruger spillerne et sæt af handlinger, som stilles til rådighed ved at kaste fire handlingsbrikker. Den spiller som skal handle først er den hvis symbol er angivet på turbrikken.
Denne spiller tager de fire handlingsbrikker og kaster dem, så de lander med fire handlinger opad.
Derefter trækker den samme spiller an af hndlingerne og udfører den, hvorefter den anden spiller tager to handlinger og udfører dem. Derefter tager første spiller den sidste handling på bordet, som den sidste handling.
Derefter vendes alle brikkerne så handlingerne på den anden side bliver synlige, og lægger dem tilbage i bunken. Nu venter turen således den spiller, som trak som nummer to nu trækker som nummer et (efter samme mønster 1-2-1 som før).
Når de fire handlinger er udført er det tid til vidnefasen.
Vidnefasen
Nu skal spilleren der spiller Mr. Jack fortælle om nogle af detektivens tre brikker kan se Mr. Jack (altså den karakter hvis identitet han har antaget). Dette afgøres ved at brikkerne “ser” ned af den gade de står udenfor. Hvis brikken kan se ind i en gade, og der er åben gade helt frem til Mr. Jack’s identitet, så kan den ses.
Hvis der ikke er en naturlig lige vej frem til Mr. Jack så kan han ikke ses. Hvis der er en mur der spærrer udstynet, er han usynlig.
Hvis Mr. Jack kan ses, så skal detektiven vende alle de identiteter som de tre brikker ikke har udsyn til, for så er de uden for mistanke. Dette gøres ved at vende deres vejplade. husk, at vende vejpladen således, at vejen har samme retning som da karakteren var synlig.
Hvis Mr. Jack ikke er synlig vendes alle de identiteter, som de tre brikker ikke kan se. Spilleren der spiller Mr. Jack tager i dette tilfælde turbrikken, og venter timeglasset opad. Dette tæller med i summen af indsamlede timeglas.
Sådan vindes Mr. Jack
Hvis det lykkes for Mr. Jack spilleren at indsamle seks timeglas (identiteter + turmarkører) så vinder Mr. Jack, som har haft tid nok til at undvige detektiven.
Hvis der kun er en identitet tilbage på kortet, og alle de andre er vendt, så må det naturligvis være Mr. Jacks forklædning, og Detektiven vinder.
Det er dog muligt for begge spillere, at få deres sejrs kriterier opfyldt i samme runde. I så fald gælder følgende regler.
- Hvis det er i ottende runde, så vinder detektiven hvis Mr. Jack er synlig i vidnefasen, og ellers vinder Mr. Jack.
- Hvis det er før ottende runde, så spilles der videre indtil Mr. Jack bliver set (detektiven vinder), eller hvis det bliver runde otte uden at Mr. Jack er blevet set.
Vurdering af Mr. Jack - Pocket
Mr. Jack er et hurtigt lært spil, som hverken tager lang tid at sætte op eller spille. Det ser dog ud til, at lide en smule under den svaghed, at rollerne er meget offensive ( detektiven ) eller defensive (Mr. Jack). Spilleren som har Mr. Jack er derfor i større grad udsat for, at de forkerte handlinger, eller et strategisk forkert valg, meget hurtigt kan gøre det meget svært, at holde længe nok.
Er der således tale om to jævnbyrdige spillere, vil detektivrollen oftere vinde, fordi fejl ikke koster nært så meget – og fejltagelser ikke koster nært så dyrt for detektiven. Derfor vil spillet måske være mere jævnbyrdigt når det bliver spillet med et barn som detektiven og en voksen som Mr. Jack. Desuden vil den offentlige aldersmærkning godt kunne sættes ned fra 14, og det er min vurdering, at en 10-årig med lidt instruktion godt vil kunne spille det.