Match Madness
af Johnn Esbensen d. 9. August 2018
Er du skarp i hjernen og rap på fingerne? Ser du hurtigt et mønster i tingene? Så er Match Madness sikkert noget for dig.
I Match Madness gælder det om at være den hurtigste til at genskabe mønstre. Hver spiller har fem blokke med symboler. Hvis du er den hurtigste til at genskabe mønstret på kortet, får du kortet. Den spiller, der har flest kort til sidst, vinder spillet.
Sådan kommer I i gang
Hver spiller får et sæt blokke, mærket 1-5. Hvert sæt er ens. Herefter blandes bunken med mønsterkort. Spillerne aftaler hvor mange runder, de ønsker at spille. Der trækkes herefter et antal mønsterbrikker svarende til antallet af aftalte runder.
Mønsterkortene ligges i en bunke på bordet med billedsiden nedad.
I er nu klar til at spille Match Madness.
Hvordan foregår runderne?
Hver runde starter med, at det øverste mønsterkort vendes og placeres, så alle spillerne kan se det.
Nu gælder det om, hurtigst muligt, at genskabe mønstret med de fem blokke. Når en spiller har lavet mønstret, tager han kortet fra bordet. De øvrige spillere kontrollerer nu, at mønstret er korrekt. Hvis det er korrekt, beholder spilleren mønsterkortet og et nyt kort vendes.
Hvis spilleren har lavet en fejl, bliver kortet lagt tilbage på bordet, og spillet fortsætter. Spilleren der lavede en fejl, kan ikke vinde dette kort.
Når alle kort er vendt, tæller spillerne deres kort. Spilleren med flest kort vinder.
Hvis flere spillere har lige mange kort, vinder den spiller, der har lavet flest niveau 5 kort.
Mere galskab
Spillets regler indeholder også en anden måde at spille på. Den bliver omtalt om “total galskab”, men minder i det store hele om reglerne ovenfor.
Mønsterkortene sorteres efter niveau (kantfarve) og blandes individuelt. Herefter trækkes der et antal kort, fra hver bunke, svarende til antallet af spillere.
Bunkerne med mønsterkort lægges med billedsiden nedad.
Når spillerne er klar, vendes der er kort fra hver bunke (niveau) og spillet går i gang. Spillerne vælger selv hvilket af de fem kort, de ønsker at genskabe.
Niveau 1 er det letteste mønster at genskabe, men giver også færrest point.
Når en spiller har genskabt et mønster, håber han “MATCH!” og spillet stopper, mens der bliver kontrolleret om mønstret er korrekt.
Hvis der konstateres fejl i mønstret, bliver kortet på bordet, og spilleren mister det senest vundne kort.
Hvis der ikke konstateres fejl i mønstret, tager spilleren kortet, og der vendes et nyt.
Spillet fortsættes, indtil alle kort i de fem bunker er vundet.
Vurdering af Match Madness
Match Madness er designet af den danske spiludvikler Jeppe Norsker og udgivet af Foxmind.
Spillet er et herligt og hurtigt spil, som kan spilles af både voksne og ældre børn. Spillets elementer er af høj kvalitet og de forskellige figurer nemme at kende fra hinanden. Særligt spillet tredimensionelle klodser giver en god effekt og gøre det mere udfordrende end almindelige puzzles.
Alt i alt er Match Madness et sjovt, underholden og velproduceret spil.