Kohle & Kolonie
af Rasmus Ragnvald d. 15. January 2015
I Kohle & Kolonie skal du udvikle Tysklands kulmineindustri fra midten af det nittende århundrede til begyndelsen af det tyvende århundrede. Det hele foregår i Ruhr-dalen, specielt i og omkring byerne Essen, Bochum, Hattingen og Witten.
Dette er ikke et spil, hvor du skal ud og grave. Nej, du skal lede dit mineselskab og udkonkurrere dine modstandere. Men pas på, for der er også en Coal Trust, der opererer i regionen, som drives af spillet og konkurrerer med spillerne om miner.
Grundlæggende er dette et spil om at få de få penge og mænd man har til rådighed til at række. Et komplekst spil, der taler til den type spillere, der kan lide tunge spil uden meget held.
Ved spillets start får alle spillere 10 penge og 15 minearbejdere. Derudover kan man i løbet at spillet hyre tre ingeniører og købe tre byer.
Kohle & Kolonie spilles over fem runder, hver runde med op til ti faser.
De ti faser er som følger
- Bonushandling vælges og turrækkefølgen fastlægges
Der er syv tilgængelige bonushandlinger som kan bruges i løbet af ens tur. Når alle har valgt, sættes en ny turrækkefølge på baggrund af valget. - Første handling
I turrækkefølge skabt af ovenstående, vil spillerne udføre en af fem mulige handlinger:
Her er en spillers plade til hans miner. Det er ikke muligt af have mere end 6 miner i spillet. De 5 forskellige handlinger ses til højre på kortet.- Køb en mine: Hver runde bliver nye miner tilgængelige for spilleren. Hver mine giver forskellig indkomst, arbejdere og minevogne.
- Sæt / flyt minearbejdere: Minearbejdere kan blive sat til at arbejde i forskellige bygninger, arbejde på jernbanelinjen eller de kan omdannes til minesikkerhedsagenter og bevogte en mine mod katastrofer. Minearbejdere fra din pulje kan indsættes, mens de, der allerede er sat til en opgave kan flyttes.
- Byg en by: Spillere har mulighed for at oprette op til fem byer i spillet. Disse giver sejrspoint og giver spillerne mulighed for at sætte arbejdere til at arbejde på jernbanelinjerne.
- Køb en dampmaskine: At købe en dampmaskine vil øge effektiviteten af en mine eller bygning. De er også sejrspoint værd i slutningen af spillet.
- Leje en ingeniør: Alle starter ud med tre ingeniører, som de kan ansætte til at arbejde i forskellige bygninger. Hver bygning med en aktiv ingeniør giver forskellige fordele.
Det er også muligt at opgradere en bygning i hver handlingsfase ud over den valgte handling.
- Anden handling
Dette virker på nøjagtig samme måde som punkt 2. - Ekstrahandling
Det er muligt i løbet af spillet at få ekstra turmarkører. Disse kan enten veksles til sejrspoint ved spillets afslutning eller kan bruges som en ekstra handling. En ekstra handling vil være en tredje handling. Dette vil gøre det muligt at udføre endnu en handling som beskrevet i punkt to. - Minekatastrofer
Der er en chance for, at der sker en katastrofe i en mine. Sker dette mister man en arbejder og nogle sejrspoint. Der er 5 forskellige katastrofer i spillet, disse er blandet inden spillet starter, så man ikke ved hvornår hvad sker.
For hver mine man ikke har sikret vil man sende en disk til posen, maksimalt 3. Udover spillerens diske er der en blank og 3 sorte diske, de sorte er fra The Coal Trust. Der trækkes i alt 3 diske. - The Coal Trust erhverver miner
I denne fase erhverver Coal Trust fra en til tre af de tilgængelige frie miner. The Coal Trust køber altid de miner med lavest nummer som ikke er købt. - Indtægter fra miner
Spillere modtager indkomst fra deres miner. - Scoring
Der scores sejrspoint for miner og byer som ligger op til ens miner. - Konsolidering
Alle store miner har et nummer på dem. Det viser hvilken tur de konsoliderer. Konsolidering starter i runde tre. Her slås små miner sammen til store miner. De spillere der ejer mindst en af de små miner samt Coal Trust, tager del i konsolideringensauktionen for den store mine.
Vinderen af auktionen bliver ejer af den store mine og sparker alle andre ejere af den ud. The Coal Trust er primært med for at presse prisen op, men kan ende med at vinde en eller to miner i løbet af spillet. Bliver man købt ud af en mine, får man 2 sejrspoint for hver lille mine man havde i den store. Vinderen får sejrspoint for den store. - Indtægt fra bygninger
Hver spiller får indkomst for deres bygninger. Hver spiller har fem bygninger, hvoraf mange har flere områder, der kan optages af minearbejdere og ingeniører til at tjene ekstra penge eller for at score ekstra sejrspoint.
Når face 10 er slut starter man forfra igen. Til man har spillet 5 runder.
Afslutning af spillet
Efter den femte og sidste runde, scores der point for indflydelse på jernbanelinjer, for dampmaskiner og for penge.
Spilleren med flest point vinder.
Nu tænker du nok, at det her virker helt overvældende. Så mange ting at holde styr på. Det er ikke så slemt. Når I har prøvet en runde går det hele hurtigt. Langt de fleste faser tager ikke mere end 1 minut. Man skal regne med at hver runde tager ca. 20-30 minutter i et spil med 4-5 spillere og man skal regne med ca. 30 minutter pr. spiller i samlet spiltid.
Vurdering af Kohle & Kolonie
Hvis du er til tunge spil, uden ret meget held, og kan lide at snøre dine venner i en drabelig dyst om minedrift, så er dette spil noget for dig. Kohl & Kolonie er et komplekst spil med mange forskellige veje til sejr. Dette er et rigtigt godt spil for den garvede brætspiller.
VENT. Jeg glemte regelbogen. Den er noget af det mest ringe jeg længe har set. Dårligt skrevet og næsten ubrugelig. Skal jeg tage den med i bedømmelsen vil dette ikke være et spil jeg ville anbefale uden videre. Regelbogen er virkelig ringe skrevet og der er flere mangler. Dette spil kræver, at man læser en FAQ på nettet. Men har du ikke noget mod dette, så skal du skaffe dig Kohl & Kolonie.