King & Assassins
Også kendt som King and Assassins
af Bo Jørgensen d. 10. November 2016
Den forhadte konge er vendt tilbage til byen, og omringet af sin brutale, men trofaste, garde bevæger han sig over byens markedsplads. Rådgivere har advaret ham om at stemningen blandt befolkningen, er at kongen skal forkastes med magt. Men hvad ved befolkningen om den slags? Kongen begiver sig over det fyldte torv, hvor der allerede høres vrede tilråb og krav om at kongen må dø.
King & Assassins er et asymetrisk spil, hvor den ene spiller tager rollen som kongen og hans mænd der skal forsøge at få kongen fra torvets fjerne hjørne og tilbage i byens borg. Den anden spiller tager kontrol over pøblen, med høtyve og grimme ord. Tre af dem er dog professionelle snigmordere, der bare skal komme tæt på kongen for at slå ham ihjel.
Setup
Det er hurtigt at sætte King and Assassins op. Bønderne skal stå på krydsene, kongen skal stå i hjørnet med sine vagter på cirklerne.
Del kortene op – bønderne og bevægelseskort for sig, og tag et referencekort hver. De giver jer en hurtig oversigt over, hvor mange AP (Action Points) forskellige handlinger koster.
Assassin-spilleren vælger tre kort ud, som er de tre folk fra markedet der i virkeligheden er forklædte snigmordere.
Runderne
Kongen starter altid – sådan er det bare. Kongen vender det øverste kort i bunken og på det, står hvor mange action points ridderne har, hvor mange kongen har, og hvor mange handlings-point snigmorderen må lege med i sin runde.
Bønderne bevæger sig mistænksomt
Torvets civile befolkning får en tur, men vi ved jo godt at der er tre gemte snigere blandt dem. De tre kort som viser, hvem der er snigmorder ligger med billedsiden ned på bordet. De afsløres først, når spilleren har lyst til det.
Det er nu spillerens opgave at slå kongen ihjel ved at få manøvreret sine kniv-moderere flyttet hen ved siden af hans kongelige styghed. Figurerne må kun bevæge sig horisontalt og vertikalt – altså ikke skråt.
Skubben og masen og en del anholdelser
Snigmorder-spilleren skal naturligvis sørge for at kaste mistanke på nogen bønder som ikke er hans snigere. Ridderne kan nemlig anholde bønder, og dermed sende potentielle frihedskæmpere (snigmordere) ud af spillet.
Ridderne kan også skubbe bønder foran sig, også selvom de står i en hel række. Dog kan en ridder ikke skubbe en civil ud af pladen eller ind i huse.
For at ridderne kan lave en anholdelse, skal der være et sæt håndjern på denne rundes kort – og de må kun lave én anholdelse i den runde.
Snigmorderen behøver ikke afsløre om en anholdt bonde i virkeligheden havde gemt en lang kniv under kjortlen – men skal afsløre det, når han ikke længere har flere bønder i spil.
Taktikken
Der hvor spillet bliver utroligt fedt er når du reelt oplever at blive bange for de små pap-brikker. Som konge virker torvet fuld af farer og du må af og til tage en risiko med at lade nogen komme for tæt på. De kan jo være decoys for det virkelige angreb, men de kan også være reelle.
Kongen kan modstå et angreb, hvor man vender hans brik til en såret side, men bliver han igen ramt er det slut.
Ridderne kan også slås ned af snigmorderne, men det sker som regel kun lige når de går efter kongen.
Sådan afsluttes spillet
Kongen vinder, hvis han kommer tilbage til borgen, og går indenfor (altså tager det sidste skridt ind i bygningen til 1AP)
Pøblen vinder, hvis kongen bliver slået ihjel.
Der kommer sikkert en ny konge, som sikkert er upopulær og sikkert skal snigmyrdes ved en kommende lejlighed, men det er en anden historie.