Kemet
af Helle Perrier d. 23. October 2013
Kemet er et andet navn for det gamle Egypten, og her er du nødt til at have guderne på din side, hvis du vil herske. Der skal bedes og bygges pyramider, så du kan samle en mægtig hær. I Kemet kontrollerer du dit helt eget stammefolk, der kæmper om gudernes gunst og sejr i blodig kamp. Alt sammen for at blive hersker over et mægtigt rige.
Kemet er et strategisk spil, hvor det gælder om at erobre territorier, kontrollere områder, vinde slag og samle sejrspoint sammen
Opsætning af Kemet
Brættet har to sider, antallet af spillere afgør, hvilken side man bruger.
- De midlertidige sejspoint placeres på templerne, de permanente sejrspoint placeres på The Sanctuary of All Gods, og de resterende sejrspoint placeres ved siden af spillepladen. Alle magtbrikkerne lægges med billedsiden op for enden af brættet.
- Hver spiller vælger en by og får en spilleplade, en farve tropper, tre pyramider, fem markører, seks kampkort og et Divine Intervention- kort. På spillepladen placeres Ankhbrikken på plads fem på bedepointsskalaen.
- Man bestemmer selv, hvorledes man vil have sine pyramider fra start. Man kan vælge tre niveau 1 pyramider eller en niveau 1 og en niveau 2. Det er niveauet på din pyramide, der bestemmer, hvilke magtbrikker du må købe.
- I den første tur bestemmes spillernes rækkefølge tilfældigt, træk eventuelt lod. Placér de farvede brikker i turorden øverst på brættet.
Sådan spiller du Kemet
I Kemet er runderne delt op i to faser: Nat og dag.
Nat
- Hver spiller får to bedepoint – bedepoint er den valuta, der bruges til at købe ting i spillet.
- Hver spiller får et nyt Divine interventionkort.
- Rækkefølgen bestemmes. Det er spilleren med færrest sejrspoint, der bestemmer rækkefølgen for alle spillere. Har to spillere lige få point, bestemmer den, der startede tidligst i den sidste tur.
Dag
Om dagen
- Pray: her kaster du dig ned i bøn og bliver øjeblikkeligt belønnet med to bedepoint.
- Byg en pyramide: her bygger du en af dine pyramider højere.
- Køb en magtbrik: her er der tre felter for hver farve. For at købe den enkelte brik kræver det, at man har den tilsvarende højde på sin pyramide.
- Oprust: send soldater fra din reserve ind på brættet. De kan kun blive rekrutteret i din egen by. Prisen er et bedepoint per soldat.
- Flyt dine tropper: hver hær kan som udgangspunkt flytte ét felt. Nogle magtbrikker giver dog mulighed for at flytte længere, og der er altid den mulighed, at man, såfremt man står ved en pyramide, kan betale to bedepoint og teleportere til en obelisk hvor som helst på kortet og derefter flytte et felt. Hvis to forskellige hære befinder sig på det samme felt, er der kamp.
Når kampen er afgjort, tildeles angriberen et sejrspoint, og hvis der er nogle overlevende tropper fra den besejrede hær, bestemmer vinderen, hvor de må flyttes hen. Man kan også blot vælge at ofre dem til guderne.
Når alle spillere har placeret deres brikker på spillepladen, slutter dagen, og natten begynder.
Kampe i Kemet
Hver spiller har seks kampkort på hånden. Når man skal i kamp vælger man to fra. Det ene spiller man, og det andet lægges til side.
Næste gang der er kamp, har man så kun fire kort at vælge imellem, så to inden man tager hele sin hånd op igen. På kortene er der tre værdier: styrke, skade og forsvar.
Vinderen findes ved at lægge antal styrker sammen med eventuelle ekstra styrke eller forsvar fra et magtkort og styrkeværdien på kampkortet. Højeste tal vinder – ved uafgjort vinder forsvareren. Vinder man en kamp som angriber, får man et permanent sejrspoint.
Dernæst afgøres det, om der er nogle faldne.
Nogle af magtkortene giver ejeren et dyr, der kan følges rundt med en hær og give den fordele. Det kan eksempelvis være,at en hær har længere rækkevidde eller kan bliver bedre til at slås.
Afslutning på Kemet
Der er to typer af sejrspoint i Kemet: permanente og midlertidige. De midlertidige får man ved at bygge en pyramide til niveau 4 (bliver området, hvor pyramiden står erobret, mister man sit sejrspoint, som fjenden så får i stedet). Man får også et midlertidigt sejrspoint ved at kontrollere et tempel.
Der er flere måder at få et permanent sejrspoint på. Man kan eksempelvis vinde et slag som angriber, have kontrol over to templer ved slutningen af en dag, ofre to enheder ved Sanctuary of All Gods, og der er også nogle magtbrikker, der giver et permanent point.
Den første der når ti (eller otte, hvis man spiller et kortere spil) har vundet.
Vurdering af Kemet
Strategiske krigsspil findes der sandelig så rigeligt af, men det lykkes faktisk for Kemet bringe lidt nyt og anderledes med sig. For det første er der spillepladen, der ved første øjekast ser stor og uoverskuelig ud, men langtfra er det. De forskellige områder er konstrueret således, at alle spillere med få træk kan nå hinanden, ikke mindst da man ydermere kan teleportere sig rundt på brættet. Man kan altså ikke sidde og gemme sig i et hjørne, men skal være forberedt på kamp næsten fra start, og man slås ikke kun mod naboen, men mod alle andre spillere. I den henseende er Kemet et meget dynamisk spil. Det fungerer også rigtig godt med de midlertidige sejrspoint, der hurtigt kan ændre på stillingen.
Kemets største udfordring er dog magtbrikkerne. Dem er der 48 af, nogle er dubletter, men det er stadig utroligt mange, man skal have et overblik over. Og skal man introducere spillet til nogen første gang, ja, så går der meget lang tid med at finde ud af, hvilke brikker der gør hvad, hvilke der fungerer godt sammen, og hvilken strategi man vil forsøge sig med. Det gør det til et dræbende langsomt spil at komme i gang med, da det ofte er uoverskueligt for nye spillere at planlægge deres kurs. Dernæst går hver eneste tur på omgang, og det kan også være med til at trække spillet i langdrag.