Jamaica
af Bo Jørgensen d. 10. May 2013
I 1675, efter en lang pirat karriere, får Henry Morgan arrangeret at han bliver udnævt som guvernør for Jamaica – med en klar ordre om at rense det Caribiske Hav for pirater, fribyttere og andre abekatte
Men i stedet inviterer han alle hans tidligere kollegaer til øen så de sammen kan nyde deres pirat otium til alles glæde og gavn uden lovens indblanding
Hvert år afholder han, som en påmindelse om de "go'e gamle dage" en sørøver dyst, som er en kapsejlads rundt om øen. Hvert år ender med at kaptajnen med mest guld i lasten kåres som vinder. Velkommen til Jamaica.
Så sæt sejlene og let ankeret for denne morgen byder på medvind og gode terningslag.
Kom i gang med Jamaica
- Sæt brættet op og lav 3 bunker på bordet med hhv. mad, krudt og penge.
- Placer skattekister på hver af grotterne, formet som dødninge-hoveder, på spillekortet.
- Bland ni skattekort og placer dem, midt på øen, med motivet ned (resten bruges ikke)
- Hver spiller tager et komplet sæt pirat-kort af en farve. Alle sættene har ens motiver, så der er ikke nogen der er bedre end andre.
- Hver spiller får et lastrum med 5 felter til varer.
- Sæt skibene på Port-Royal
- Hver spiller modtager 3 dukater og 3 mad .. de placeres i to forskellige rum i lasten.
- Bland jeres kort og læg dem med motivet nedad foran jeres last
- Træk 3 kort på hånden.
Vælg en første spiller og giv ham roret .. I er nu klar til første runde
Jamaica runde for runde
Når du har roret, skal du slå med de to seks-sidede terninger. Du vælger hvilken der skal være Morgen og hvilken der skal være Aften. Du lægger terningerne på midten af spillebrættet så alle kan se dem.
- Først udføres morgen-handlingen
- Derefter udføres aften-handlingen
- Træk så du igen har tre kort på hånden
- og så går turen videre til næste spiller
Handlingskortene
Hvert handlingskort har to symboler – et i venstre hjørne og et i højre. Venstre hjørne er den handling du laver om morgenen og terningen (som første spilleren slog) bestemmer værdien. Hvis der f.eks. ligger en 5’er terning på morgen-feltet og du spiller et kort med en grøn pil – så flytter du fem felter.
Grønne pile | Flyt fremad |
Røde pile | Flyt bagud |
Mad | Du modtager mad svarende til terningen |
Krudt | Tag så mange kanoner |
Dukater | Tag penge |
Skibet er ladet med udfordringer
Skibet består af 5 rum – men der kan kun ligge en slags varer i hver – enten mad, krudt eller penge. Hvis man tager en vare om bord, skal den lægges i sit eget rum og hvis du ikke har plads, må du smide et helt rum i havet, for at gøre plads.
Flyt rundt om Jamaica
Når du flytter til et nyt felt skal du betale for at lande på det. Søfelterne kræver mad svarende til antallet af små pletter på feltet. Byerne langs kysten kræver penge for at du lander på dem.
Når I lander på samme felt
Når du rykker til et felt hvor der allerede står et andet skib opstår der søkamp. Det er helt enkelt at:
- Angriberen bestemmer, hvor mange kanon-brikker han vil bruge i kampen. Hver brik giver plus et på terning-rullet med kamp-terningen.
- Forsvaren vælger, hvor mange kanoner han vil bruge på samme måde.
- Ruller man eksplosionen på terningen vinder man kampen.
- Vis kampværdien er lige på begge skibe sker der intet
Vinderen tager al indholdet i et lastrum fra modstanderen, eller stjæler et skattekort. Man kan også forære et skattekort væk, hvis man har været uheldig og samlet en forbandet skat op, som giver minus-point til slut.
Hvis man stjæler det sjældne 6. lastrum (se nedenfor) får man også evt. indhold med i det lastrum.
Skattekortene i grotterne
Når du rammer en grotte med en skattekiste fjerner du kisten fra brættet og trækker det øverste kort fra skattekort bunken i midten. Hvis du trækker et af følgende kort skal du lægge det på bordet, så de andre kan se det.
Morgan’s søkort | Du må nu have op til 4 kort på hånden |
Saran’s sabel | Gør at du må rulle en kamp-terning om, eller bede din modstander om at rulle om |
Lady Beth | Lægger to til din kampværdi |
6th Hold | Du har nu seks lastrum i dit skib |
De øvrige skattekort er dukater – og hver dukat svarer til et ekstra point når I stopper spillet.
Spillet afslutning
Spilleren med flest sejrspoint vinder – det behøver ikke være ham, der er først i Port Royal.
Point gives for slutplacering i sejladsen, som står på de sidste felter frem mod Port Royal. Der gives 15 point for at være først over stregen, og alle bag den røde streg på kortet får minus fem point.
Derudover optjener du point ved
- Et point for hver dukat i din last
- Point for de særlige skattekort. De kan tælle både positvt og negativt.
Hvis I står lige i point, er det ham, der er kommet længst frem på felterne der vinder.
Vurdering af Jamaica
Jamaica er er et hurtigt og underholdende spil. Der er ikke nogen stor strategisk dybde i det og store børn kan sagtens være med. Spillet er så flot lavet, at det fortjener at blive nævnt! Illustrationerne er karikerede og stemningsfyldte og der er i det hele taget gjort meget for at pakke spillet ind i humor og stemning.
Du kontrollerer ikke helt selv dine muligheder i spillet og kampene har terning-rul som gør det tilfældigt, men eftersom alle sidder med de samme kort i deres bunke, kommer det lidt ned til hvem der har kombinationen af terning-held og de rigtige kort på hånden.
Jeg kan godt lide spillet, fordi det er et old-school type brætspil som er nemt at forklare reglerne til og hurtigt nok til at man kan spille det flere gange efter hinanden.