Heck Meck
af Morten Greis d. 19. March 2012
Heck Meck er et let, Yatzy lignende spil, der handler om fugle, der jagter orme – og hvor man må stjæle de andre spilleres point! Ormene samles ved at rulle terninger, og spilleren, der har flest orme ved spillets slutning, vinder.
Heck Meck er udviklet af Reiner Knizia, der er en flittig, tysk spildesigner, og der er lavet flere varianter af spillet.
Opsætning
De 16 brikker ligges op på en række i numerisk rækkefølge. En spiller udpeges til at begynde spillet, og denne tager de otte terninger.
Det gælder om at ramme værdien på en af brikkerne med terningerne. Jo højere værdi på brikken, des flere orme er der, og des flere point er brikken værd til sidst.
Sådan spilles Heck Meck
Terningerne kastes, og det gælder nu om at samle point og at samle mindst en terning, der viser en orm. Efter hvert kast udvælges en type terning, f.eks. 4’ere, og alle terninger med den værdi ligges nu til side – og de kan ikke ligges til side fremover. Sådan kan man blive ved, indtil man har rullet en passende mængde point, til man ikke ønsker at kaste terningerne, eller til man taber sin tur.
Terningerne må ikke ligges tilbage, når de først er taget til side. Når en type terninger er lagt til side, f.eks. 4’ere eller orme, må der ikke ligges flere terninger af den type til side.
Man kan vælge at holde op med at rulle, når man ønsker det. Udfordringen ligger i, hvor mange gange tør du kaste terningerne? Ruller du skidt, har du tabt turen.
At tage en brik
Terningernes værdi lægges sammen. Orme tæller for 5 point, og de andre sider af terningerne tæller deres pålydende værdi. Den brik, hvis tal svarer til summen af terningerne, må man nu tage og ligge foran sig.
Har man en brik i forvejen, stables brikkerne. De nederste brikker holdes skjult. Kun øverste brik er synlig og kan tages af de andre spillere. Det er seneste brik, man har taget, som ligger øverst.
Hvis summen af terninger ikke passer på en brik, tages den næste brik i rækken, så hvis der er rullet 28 point, men hverken brik 28 eller brik 27 er til rådighed, tages brik 26. Hvis resultatet er lavere end brikkernes værdi, tages ikke en brik, og turen går videre til næste spiller.
Hvis resultatet af terningerne matcher en brik, som en anden spiller har, kan man vælge at tage denne spillers brik i stedet for at tage en ude fra bordet.
At tabe turen
Hvis det ikke er muligt at tage terninger til side (fordi de rullede terninger alle matcher nogen, der allerede er taget til side), er turen tabt, og den går videre til næste spiller. Imens vendes den brik ude på bordet, som har den højeste værdi, om, så bagsiden vender opad. Denne brik er nu ude af spillet.
Hvis det ikke lykkes en spiller at samle nogle orme på terningerne, er turen også tabt, og brikken ude på bordet med højeste værdi vendes om.
Spillet slutter, vinderen udpeges
Spillet slutter, når der ikke er flere brikker ude på bordet, som vender forsiden opad. Herefter tælles antallet af orme på brikkerne, og spilleren med flest orme har vundet spillet.
Vurdering af Heckmeck
Heck Meck er et hurtigt og muntert spil, der har taget de gode ting fra raflespil som Yatzy og kombineret dem med muntre illustrationer og et godt gameplay. Spillet formår at have en den gode blanding af held og taktik, hvor man med lidt omtanke kan få terningerne til at give det resultat, og hvor man kan satse det hele på at få et godt udfald, og det virker, fordi Heck Meck er et hurtigt spil, og selvom man har været uheldig med terningerne, er der ikke mange minutter til næste spil, hvor man kan forsøge sig på ny.
Det gør spillet velegnet til både at spille med familien, og med forhærdede brætspillere, og man kan let nuppe en runde Heck Meck eller to mellem to større og tungere spil, eller inden maden kommer på bordet.