Gold fever
af Pernille Brix Madsen d. 19. July 2018
Guldfeberen raser i det vilde vesten, og du har en chance for at få del i festen. Men du skal både være heldig og dygtig til at forpurre dine modstanderes chancer, hvis du vil løbe med guldet.
Gold Fever er et hurtigt familiespil om guldgraveri, hvor det gælder om at være første spiller, der finder fire guldklumper i sin sæk. Sækken indeholder guld, men også en masse andre sten og ædelstene. Heldigvis kan man give det, man ikke vil have selv, videre til en anden spiller og på den måde øge sine egne vinderchancer og samtidig gøre livet surt for sine modspillere.
Gold Fever er et Push-your-luck-spil i sin reneste form (dog med et lille twist), og det gælder om at tage chancer, hvis man vil være den, der først finder fire guldklumper og vinder.
Inden spillet starter
Spillerne starter med en sæk hver, der indeholder:
- Fem guldklumper
- 12 sten – fire hvide, fire sorte og fire grå
- En rubin
- En smaragd
Alle spillere ryster sækkene godt, og spillet kan begynde. Yngste spiller starter.
I din tur
I din tur skal du stikke hånden ned i din sæk og trække en sten op. Du kan vælge at stoppe eller trække en sten mere i sækken.
- Vælger du at fortsætte, skal du trække en ny sten fra din sæk.
- Vælger du at stoppe, må du lægge alt guld, som du har fundet i din tur, i en separat bunke – det kan du ikke miste. Alt det skrammel, som du har samlet i turen (hvide, grå, sorte sten og smaragder), må du give til en anden spiller, som skal putte det ned i sin sæk og derved gøre det sværere for ham at trække guld.
Hvis du på et tidspunkt i din tur har trukket to ens sten (af de hvide, grå eller sorte) op af sækken, slutter din tur, og du skal lægge alle sten, du har trukket i denne tur, tilbage i sækken. Turen er slut og går videre til næste spiller.
Ædelstene
Med i spillet følger som tidligere nævnt to forskellige ædelstene, en rubin og en smaragd. Det er valgfrit at spille med dem. Vælger man at spille med disse, lægges en af hver ædelsten ned i hver spillers sæk, inden spillet starter. Trækker man en af dem i sin tur sker følgende:
Smaragd: Spilleren må ikke vælge at stoppe sin tur, før han har trukket mindst to sten mere fra sin sæk.
Rubin: Alle spillere skynder sig at stikke hånden ned i deres sæk og trække en sten op og kigge på den. Finder men en sten eller en ædelsten, skal man skynde sig at tage en ny sten i sækken, indtil man finder et stykke guld. Har man fundet et guldstykke, gælder det om at råbe “GUUUUULD!”, så højt man kan. Den spiller, der fandt guldet, får lov til at beholde det. Den spiller, der havde tur, slutter sin tur nu og lægger sine sten (på nær guldet) tilbage i sækken og giver turen videre til næste spiller.
Spillet slutter
Når en spiller slutter sin tur med fire guldklumper, har han vundet. Hvis du er heldig, kan du tilmed vinde i en modstanders tur, hvis han trækker en rubin.
Vurdering af Gold fever
Gold Fever består af lige dele simpel sandsynlighedsregning, take-that-elementer og held, og selvom det er et simpelt spil, er det samtidig virkelig underholdende. Det er hurtigt, engagerende og sjovt, og mine børn er blevet meget glade for det på kort tid. Min søn på seks er virkelig glad for spillet og spiller det gerne selv med sine venner.
Alt i alt et fint lille spil, som kan fylde pauserne ud mellem de lidt større spil, eller et børnespil, der ikke er for langt, så interessen ryger, og som samtidig er sjovt for voksne at være med til. Det er et af de sjældne spil, hvor alle spillere uanset alder kan være med på lige vilkår.