Fang tyven
af Johnn Esbensen d. 29. June 2011
I brætspillet Fang tyven skal spillerne samle så mange penge som muligt. Den spiller der har samlet flest penge, når spillet slutter, vinder – hvad enten det er den spiller, der spiller politiet eller en af tyvene.
Sådan starter du Fang tyven
- spillepladen lægges på bordet
- spillerne bliver enige om hvem, der spiller politiet – de øvrige spillere spiller tyve
- en spiller passer banken – det er oplagt at det er den samme, som spiller politiet
- spillerne der spiller tyve vælger en spillebrik og placerer den i en tyverede efter eget valg
- spillere der spiller politiet får en politibil brik samt et antal politibetjente brikker svarende til antallet at tyve plus én. Politibrikkerne placeres i politistationen mens politibilen placeres foran døren til politistationen.
- spilleren der spiller politiet starter spillet – herefter går turen med uret
Runderne i Fang tyven
I hver runde skiftes spillerne til at slå en terning og efterfølgende flytte sin brik rundet på spillepladen. De spillere, der spiller tyve kan vælge at flytte hen til banker eller posthuse for at begå røveri, flytte mod en røverrede for at gemme byttet fra et røveri eller forsøge at slippe ud af landet via en af de 4 flugtruter.
Politiet derimod skal hele tiden forsøge at indhente og fange tyvene. Tyvene kan kun fanges, når de er eftersøgt for et røveri, er stukket af fra fængsel eller har røvede penge på sig.
Sådan flytter politiet
Politiet kan i sin runde flytte enten en politibetjent eller politibilen. Spilleren slår en terning og skal herefter flytte antallet af øjne på terningen, hvis han flytter en politibetjent og det dobbelte hvis han flytter politibilen. Politibilen må aldrig bakke.
Både politibetjente og politibilen må passere hinanden, men må ikke ende deres tur på samme felt. Politiet må også gerne passere en tyv, med mindre han står på et stoppested.
Politiet må passere gennem banker, posthuse og telegrafen, hvis disse har to udgange. Politibilen kan kun køre på gaden.
Sådan flytter tyvene
Spilleren slår en terning og flytter herefter sin tyv et antal felter svarende til øjnene på terningen.
Tyven skal flytte sin spillebrik hver gang det er hans tur.
Der må ikke stå to brikker på samme felt, med mindre det er i en tyverede eller når politiet arresterer en tyv. Tyve må gerne passere hinanden og må også gerne passere politiet, forudsat at tyven ikke er på flugt.
Ingen brikker kan flytte diagonalt ligesom man ikke må passere det samme felt 2 gange i samme runde.
Røveri
En tyv begår automatisk røveri, hvis han med et nøjagtigt antal øjne lander inde i en bank, posthus eller rejsebureau. Tyven får med det samme det beløb der står på feltet. Hvis en tyv røver rejsebureauet får tyven de penge som andre tyve har betalt for deres flugt. Se mere om dette under flugt nedenfor.
Arrestation
Politiet kan arrestere en tyv, når han har begået røveri, er på flugt fra fængsel eller har røvede penge fra en røverrede på sig. Tyven er arresteret hvis politiet (betjent eller bil) kan lande på det nøjagtige samme felt som tyven eller hvis politiet kan omringe eller spærre udgangen fra en bank. Efter arrestationen flyttes tyven og politibetjenten eller -bilen til politistationen, hvor tyven får sin straf. Straffen er et antal runder hvor tyven springes over. Antallet af runder afgøres med et terningsslag.
Hvis en tyv arresteres 4 gange udgår han og politibetjenten af spillet. Dette gælder dog ikke politibilen.
Dusør
Når en tyv arresteres, skal han straks aflevere de penge han stadig har på sig og ikke har nået at gemme væk i en tyverede.
Politiet får dusør af disse penge svarende til 1000 kr. pr. påbegyndt 5000 kr. som tyven har på sig. Resten af pengene går tilbage til banken.
Flugt fra politistationen
Når en tyv afsoner sin straf på politistationen, må han – hvis han vil – forsøge at flygte. I hver runde han afsoner må han slå en terning. Slår han en 6’er lykkedes ham at flygte og han må straks flytte sin brik 6 felter. Tyven er nu på flugt fra politiet og kan derfor arresteres igen. Politibetjenten, der bevogtede tyven, må selvfølgelig optage forfølgelsen, når det igen bliver politiets tur.
Sporvogne
Hvis en spiller (politi eller tyv) lander på et stoppested (hvidt flag) må han i næste runde flytte til et hvilket som helst felt langs samme linje. Hvis spilleren vælger at stoppe på et stoppested hvor 2 linjer mødes, må han i den efterfølgende runde, flytte sin brik langs den nye linje. Herefter skal spilleren forlade sporvognene og slå en terning som normalt.
En tyv der står på et stoppested kan ikke passeres af politiet og kan heller ikke omringes. Tyven kan stadig blive arresteret hvis politiet lander på nøjagtigt samme felt som tyven.
Røverreder
Kun tyve har adgang til røverrederne. Tyven behøver ikke at slå det nøjagtige antal øjne for at gå ind i en tyverede.
I tyvereden kan tyven gemme sine stjålne penge. Pengene er så skjult for politiet. Når en tyv vil hente sine gemte penge, skal han flytte sin brik tilbage til den eller de røverreder, hvor han gemte pengene.
Den endelige flugt
Når en tyv har stjålet tilpas mange penge, kan han forsøge at flygte ud af landet (spillepladen). Flugten kan foregå med tog, båd eller fly. På spillepladen findes 4 flugtruter, der er markeret med røde firkanter.
Inden tyven kan flygte, skal han betale for sin flugt. Dette gøres i rejsebureauet. Flugt med tog eller båd koster 1000 kr. mens flugt med fly koster 3000 kr. Betalingen for flugten gemmes i en bunke ved rejsebureauet. Disse penge kan også røves!
Hvis det lykkedes for en tyv at flygte, ved først at bestille en billet og efterfølgende flytte sin brik til en af flugtruterne, har politiet én sidste chance for at fange ham. Dette sker hvis politiet i sin næste tur med et nøjagtigt antal øjne kan flytte ind på et telegrafbureau. Hvis dette lykkedes bliver tyven straks arresteret – ellers lykkedes det tyven af flygte og er derved i sikkerhed.
Afslutning og vinder
Spillet slutter når alle tyve enten er flygtet ud af landet eller sidder i fængsel samtidig.
Vinderen er den spiller (politi eller tyv), der ved spillets slutning har flest penge.
Vurdering af Fang tyven
Fang tyven er et børne-/familiespil i den lettere ende. Reglerne er forholdsvis simple og lette at gå til. Trods dette trækker spillet ofte ud i flere timer og kommer ofte til at virke lidt langtrukket. Spillet er absolut sjovest, hvis det spillet med en gruppe mindre børn. Spillet egner sig umiddelbart ikke som voksenspil.