Enigma
af Johnn Esbensen d. 10. April 2013
Gemt under sandet har arkæologer fundet et gammelt tempel kaldet Enigma. Overleveringerne taler om skjulte skatte så store, at de er gemt i skjulte kamre, der kun kan åbnes når gåderne løses. Kan du og dine arkæologer løse gåderne og finde skattene ?
I Enigma leder spillerne et hold arkæologer, der udforsker templets hemmeligheder og forsøger at løse dets gåder og derved placere tempelbrikker på bordet. Spillerne skal herefter placere deres arkæologer i de udforskede rum, for at score point. Den spiller der først får 15 point vinder spillet.
Sådan starter du Enigma
- Placer start-tempelbrikken på midten af bordet. (Den med Enigma logo)
- Sorter tempelbrikkerne efter gådetype og placér dem med gådesiden nedad i fire bunker på forsyningspladen
- Placer gådestykker på deres tilsvarende pladser ved forsyningspladen
- Hver spiller vælger en farve og placerer 1 arkæolog på startpladsen på pointskalaen og de
3 resterende arkæologer foran sig - Yngste spiller starter og får startspiller markøren
Runderne i Enigma
Spillet forløber over flere runder, hvor hver runde består af fire faser:
- Vælg en tempelbrik
- Løs gåderne
- Kontrollér løsningerne og placér tempelbrikkerne på bordet
- Runden slutter
Vælg en tempelbrik
Løs gåderne
Når alle spillerne har valgt en tempelbrik og taget de tilhørende gådestykker, vendes alle tempelbrikkerne samtidigt og spillerne begynder at løse deres gåder.
Spillerne fortsætter med at løse deres gåder, indtil en af spillerne vender timeglasset. Man må gerne vende glasset, før man selv er færdig. Når tiden løber ud, skal alle spillere straks stoppe med at løse deres gåder.
Kontrollér løsningerne og placér tempelbrikkerne på bordet
Når tiden er gået, skal spillerne i fællesskab kontrollere, om gåderne er løst rigtig. De spillere, der har løst deres gåde korrekt, må placere deres tempelbrik på bordet. Spillere, der ikke løst deres gåde rigtigt, lægger tempelbrikken tilbage i æsken.
Når en tempelbrik skal placeres på bordet, skal den lægges til de allerede placerede tempelbrikker, således at den har mindst én side til fælles med en anden tempelbrik på bordet. Straks efter at have placeret en tempelbrik på bordet, kan du placerer en af dine arkæologer i et af de farvede rum.
Korridorerne forbindes i et netværk af gange. Et netværk er åbent, hvis det indeholder mindst en korridor der ikke ender i et rum eller en afslutning. Et netværk er lukket, hvis alle dets korridorer er lukkede. Hvis et netværk lukkes får spillerene point. Hver arkæolog giver 1 point for hvert rum i netværket, som har samme farve som rummet, hvor arkæologen var i. Når et netværk lukkes fjernes arkæologerne fra tempelbrikkerne.
Runden slutter
Spillerne kontrollerer om en eller flere spillere har opnået 15 point, hvorved spillet slutter. Hvis dette ikke er tilfældet, går startspiller brikken videre til næste spiller og en ny runde starter.
Gådetyper
I Enigma findes der 4 gådetyper, der alle kræver rummelighed- eller matematisksans.
Tangramgåde
Stengåde
Vægtgåde
Akvæduktgåde
Afslutning på Enigma
Spillet slutter når en eller flere spillere har opnået 15 point. Den spiller der har flest point vinder.
Vurdering af Enigma
Enigma er et underholdende familiespil, der under tidspres udfordrer spillernes rummelighedssans. De mange sjove gåder og muligheden for strategisk placering af brikkerne giver udfordring til både børn og voksne. Spillets komponenter er lækkert udført og gåderne varierede. Enigma kan spilles på ca. 45 min. men kan også gøres kortere, ved at nedsætte pointmålet.