2 - 6 spillere
60+ min
10+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Fantasy
  • Regler på dansk

    Elfenland

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 5. November 2010

    Ritualer i forbindelse med overgang fra barn til voksen findes i mange sære variationer. I Elfenland skal de unge alfer besøge så mange af landets byer som muligt, inden de træder ind i de voksnes rækker. De udstyres med et begrænset antal transportmidler – alfer, drager, troldevogne og lignende – og skal dyste med de andre unge alfer om, hvem der når længst omkring. Spillerne i brætspiller er unge alfer, der er har snøret syvmilestøvlerne og er klar til at tage af sted.

    Set up

    • Hver spiller tager en syvmilestøvle og 20 bybrikker i samme farve. Syvmilestøvlen markerer, hvor på spilbrættet man er. Støvlen stilles i hovedstaden Elfenhold, og bybrikkerne stilles i de 20 andre byer. Hver spiller får desuden en transporttabel og en forhindringsbrik.
    • Rejsekortene lægges i en bunke med forsiden nedad.
    • De fire omgangskort lægges i spilbrættes øvre højre hjørne i rækkefølge med nummer fire øverst.
    • De 48 transportbrikker lægges med forsiden nedad i bunke ved siden af brættet. Fem af dem vendes.
    • Ældste spiller tager start-spiller-kortet.

    Selve spillet


    Man har fire runder til at nå rundt til så mange byer som muligt. Der er syv forskellige transportmidler (kæmpe gris, elvercykel, magisk sky, enhjørning, troldevogn, drage og tømmerflåde), som skal bruges til at komme gennem de forskellige egne, som udgør Elfenland. De forskellige transportmidler fungerer ikke lige godt i alle områder. For eksempel skal man bruge to elvercykelkort for at krydse bjergene, mens en enhjørning kan klare det med kun et kort. I visse områder fungerer et givent transportmiddel slet ikke. Det kan man se i transporttabellen.

    Hver omgang består af seks faser:

    1. Rejsekort deles ud: Hver spiller får hver tur rejsekort, så han har otte på hånden.
    2. Træk hemmelig transportbrik: Hver spiller trækker en transportbrik med forsiden nedad. De andre spillere må ikke se, hvad den er. Man må gerne have flere hemmelige transportbrikker.
    3. Træk transportbrikker: Hver spiller trækker tre transportbrikker. Man må trække både fra bunken med forsiden opad eller bunken med forsiden nedad. Tager man en brik fra bunken med forsiden opad, skal man straks derpå vende en ny transportbrik, så der hele tiden er fem opadvendte brikker.
      Bemærk, at en spiller højst må have fem transportbrikker (hemmelige brikker medregnet).
    4. Planlæg ruten: Spillerne skiftes til at lægge en transportbrik med forsiden opad på spilbrættets veje. Der må kun være en brik per vej. Man må ikke lægge transportbrikker på en vej, hvis transportmidlet ikke kan bruges i den region. De lagte transportbrikker må bruges af alle spillere. Man må lægge lige så mange transportbrikker, som man ønsker.
    5. Af sted på rejsen: Man flytter sin syvmilestøvle af den rute, man vælger. Man må kun vælge veje, hvor der ligger en transportbrik, og man skal spille et rejsekort, der matcher den transportbrik, der ligger på vejen. Nogle rejsekort har et dobbelt region-symbol, hvilket betyder, at man skal bruge to identiske rejsekort for at flytte ad den vej. Hvis man ikke har det rejsekort, der kræves for at bruge et bestemt rejsemiddel, kan man i stedet bruge tre vilkårlige rejsekort for at få lov til at tilbagelægge strækningen. Dette kaldes en karavane, og det kan ikke bruges på søer eller floder.
      Hver gang en spiller kommer til en by, hvor han ikke har været før, tager han bybrikken i sin farve.
    6. Afslut omgangen: Det øverste omgangskort lægges nederst i bunken. Start-spiller-kortet gives til spilleren til venstre. Hver spiller må beholde en transportbrik, resten afleveres.

    Rejse på floderne

    Der findes ingen transportbrikker, der matcher tømmerflåde rejsekortet. I stedet flytter man på floden ved at spille det antal tømmerflåde rejsekort, der er vist på rejsekortet.

    Rejse på søerne

    Der er to søer i Elfenland. Man skal bruge to tømmerflåde rejsekort for at rejse mellem byerne på søerne.

    Forhindringsbrikker

    Under ruteplanlægningen kan man vælge at lægge sin forhindringsbrik på en vej, hvor der ligger en transportbrik. For at passere forhindringen skal man spille et ekstra rejsekort, matchende den transportbrik, der er lagt.

    Vinderen

    Elfenland kan slutte på to måder:

    1. Hvis en spiller samler alle sine bybrikker inden afslutningen af tredje tur, vinder vedkommende.
    2. Efter fjerde omgang vinder den spiller, der har samlet flest bybrikker. Hvis to eller flere spillere har samlet lige mange brikker, vinder den spiller, der har flest rejsekort på hånden.

    Vurdering af Elfenland

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Elfenland er et velfungerende familiespil – ikke mindst for de mindste – med en god kombination af held og strategi.
    Elfenland fik den prestigefyldte pris årets spil i Tyskland i 1998. Det findes en udvidelse, Elfengold, der dog kan være svær at opspore.






    Kommentarer til Elfenland