Eldritch Horror
af Bo Jørgensen d. 29. May 2014
Intro til spillet
Verden er igen truet af en ugudelig trussel og det er jeres opgave at finde ud af dels hvad der er på færde og, gennem en række udfordringer, at forhindre en uhyggelighed i at komme til jorden.
Spillerne må rejse rundt på jorden for at lede efter spor og få indsamlet udstyr, mens de langsomt, men sikkert, oplever at mystiske og bizarre hændelser varsler jordens undergang.
Spillerne må arbejde sammen og bruge deres karakterers særlige evner for at sætte hårdt mod hårdt. Der skal indsamles spor, som bruges til at lukke portaler, udforske truslen og klare små udfordringer på brættet.
Velkommen til Eldritch Horror. Verden går snart under.
Sådan kommer I i gang
Inden I kan kaste jer på en båd til Arktis eller opsøge en smugler i Shanghai, skal I lige have sat en masse små kortbunker op. Der er en fin oversigt over det i regelbogen – men i korte træk skal i…
- Vælge hvilken trussel verden står overfor. Der er fire fjender med i grundspillet og de er
- Cthulhu – the Madness from the Sea
- Shub-Niggurath – the Black Goat of the Woods
- Yog-Sothoth – the Lurker at the Threshold
- Azathoth, som er den mest ligetil – the Deamon Sultan
- Finde jer en karakter hver
- Finde startudstyr til jeres karakterer
- Placere jer på spilbrættet i den by eller felt som står på karakterarkets bagside.
- Lægge alle kortene ud i deres separate bunker, det vil sige opdele kortene for porte, udstyr, udforskning, ekspedition.
- Bygge bunken med Mythos kort (den tager vi lige nedenfor)
- Lægge markørerne for Clues, Health og Sanity i skåle – så de er nemme at få trække.
- Læg monstrene i en kop og bemærk at navngivne monstre (med afhugget hjørne) ikke skal med monster-koppen.
Mythos bunken skal forberedes
Herefter skal I konstruere en Mythos kortbunke. Det er de tilfældige hændelser, som spillet kaster efter jer. Hver fjende har en præcis beskrivelse af, hvordan bunken laves. Den finder I under ‘Mythos Deck’ på forsiden af fjendekortet, som ses på billedet her.
Mythos kortene skal laves i tre bunker, der sammensættes af nogen grønne, gule og blå mytos-kort. Kortene har ens bagside, men tekst-siden har farve-nuancer. I tager kortene til bunke 1 (stage 1), blander dem og lægger kortbunken til side. Derpå samme procedure for bunke 2 (altså stage 2) og samme for bunke 3.
Nu lægger I bunke 3 nederst, bunke 2 ovenpå og bunke 1 øverst. Men de skal ikke blandes herefter. Dette giver altså en vis tilfældighed i spillet og sikrer en god adspredelse i spillets hændelser. Læg de øvrige Mythos kort tilbage i kassen – de bruges ikke.
Næsten klar …
For nu skal I læse den tekst, som jeres fjende har stående på sit ark. Det er typisk nogle ting, der sætter handlingen i gang, eller placerer markører på stjernehimmelen.
Setup fasen her kan være lidt omstændig, men det giver alt sammen mening efter man har prøvet spillet en gang – så hold ud.
Vend slutteligt det øverste mysterie-kort om og læs det højt. Husk I skal løse 3 af dem, for at vinde spillet, så det er med at være klar over, hvad der skal til.
Spillet sættes i gang
Start nu med at fortælle hinanden hvem jeres karakter er. Der står en levende beskrivelser bag på hvert karakterark. Første spiller findes ved tilfældigt demokrati, og tager første-spiller brikken.
I slippes nu løs på jordkloden, som er inddelt i felter. De store byer på kortet er forbundet med togstrækninger, søruter og vandre-stier. Det er af disse linjer, I rejser rundt på brættet.
De store byer, som Rom, London, Tokyo og så videre, er alle farvekodede henholdsvis grøn, rød og lilla, ud fra rammen om byens illustration. Den farve fortæller dig hvilken kortbunke, du skal trække fra, når du møder noget i byen. Mindre byer på kortet er blot små tal-markeringer – men vær klar over, at der er handlinger, du kun kan udføre, når du er i en by (altså ikke til søs eller i vildmarken).
Fælles for de anstrengelser, I står overfor nu, er, at I bestemmer hvor I vil rejse hen og derefter sker der noget, hvor I står. Det kan være godt og det kan være skidt. I kan blive anklaget for mord eller velsignet af en venlig præst, blive tævet og smidt i havnen eller læse forbudte skrifter og få clue brikker. Det kommer al sammen an på, hvordan I klarer udfordringerne.
Det normale forløb er, at man trækker et kort og læser det op. Når der på kortet står et symbol, stopper man og laver en test og læser videre – alt efter om man havde succes eller ikke. Det kommer vi tilbage til.
Faserne i Eldritch Horror
- Fase – Action fasen
- Fase – Encounter fasen
- Fase – Mythos fasen
Spillet kører i runder og hver runde gennemlever ovenstående 3 faser. I action fasen tager hver spiller to handlinger og turen går videre. Når alle rundt om bordet har taget deres actions starter første-spilleren næste fase, ved at møde noget på det felt han står på. Når alle har gjort det, går man til mythos fasen og verdenen svarer igen ved at man trækker øverste mythos-kort og udfører det.
Når det er din tur
Action fasen: Når det er din tur, må du udføre to af nedenstående handlinger – men kun gøre samme ting en gang pr. runde.
- Rejse Du flytter et felt på kortet
- Hvile Du stiger et point i både helbred (health) og mental formåen (sanity)
- Bytte Du må give en anden spiller, på samme felt, noget af din udrustning
- Forberede en rejse Du køber en færge eller tog billet. Byen, du står i, skal have den transportform som du køber billetten til.
- Købe udstyr Du må anskaffe dig udstyr fra reserven (butikken i nederste venstre hjørne).
- Komponent handling Det betyder på dansk, at du må gøre noget, der står på et kort. Husk at alle detektiverne har en eller flere actions stående på deres karakterark.
Det mest almindelige er at rejse og anskaffe udstyr, men du kan altså ikke lave eksempelvis to hvile handlinger i samme action tur.
Kamp i Eldritch Horror
Når du kommer til fase 2 – Encounter fasen – og står på et felt med et monster, skal du møde det i kamp. Kampen starter med at du tester din will. Antallet af succes terninger skal være over monstrets skræmme tal (horror), ellers tager du forskellen i mental skade.
Dernæst skal musklerne tale. Du slår et styrke check og antallet af succes terninger angiver, hvor meget skade monstret tager. Forskellen på dine styrke succeser og monstrets styrke tager du i helbreds skade.
Kamp reglerne er faktisk utroligt enkle – men som altid står der tekst på monstrets brikker, så der kan være undtagelser – eksempelvis kan spøgelser ikke skades fysisk.
Test om noget er en succes
Karaktererne i Eldritch Horror har fem værdier, der beskriver deres fysiske og mentale formåen.
- Lore (Boglige kundskaber)
- Influence (Indflydelse)
- Observation (Observation)
- Strength (Fysisk styrke)
- Will (Vilje og mental styrke)
Tallene ud for hver evne, angiver hvor mange sekssidede terninger du ruller med, når du skal lave en test indenfor det felt.
For eksempel bruges din indflydelse til at anskaffe udstyr (en af de handlinger du kan lave hver runde). Lad os sige du har tre i indflydelse, så ruller du tre terninger for at se, hvor mange penge du må købe for (sådan lidt populært sagt). Hver femmer eller sekser på terningens øjne er en succes.
Dette system bruges på tværs af alle tests i spillet og de fleste tests på ekspeditioner kræver blot, at du har succes med noget. Hvilket vil sige en fem/seks er nok til at klare opgaven. Kamp er en undtagelse: her gælder det om at slå så mange succeser, som overhovedet muligt.
Altid en terning
Nogen tests viser f.eks. styrke -1. Og det betyder at dit styrke tal for denne test tælles som en lavere. Altså at du mister en terning. Skulle du komme ud for en prøve, der sænker din chance under 1, så stopper festen heldigvis der, så du har altid en terning, du må forsøge med.
Udstyr og hjælpere kommer til efterhånden, som ekspeditionen på rædslens vej spidser til – så dine tal vil typisk have plusser fra hjælpere, men så igen måske minusser fordi du kæmper mod farlige monstre eller er på problematiske opgaver.
Mythos kortene og hvordan de bruges
I fase 3 trækkes det øverste mythos kort. Kortet kan virke lige kompleks ved første blik, men overordnet så er der tale om en global hændelse. Det kan være alt fra at stjernerne står skævt, til at der er oprør i byerne. Der er en skønlitterær beskrivelse som I læser op, så alle er klar over hvad der er sket. Og så er der en række ikoner i toppen. Det er sådan set dem, der de vigtigste.
Ikonerne bør I slå op i referencebogen, men i korte træk angiver de, hvad der nu sker på spilbrættet. Typiske hændelser er, at stjernerne bevæger sig, at der åbnes nye portaler til en anden verden eller at der fremmanes monstre.
Når stjerne står på et symbol som matcher portaler, der allerede er åbne på brættet, varsler det dommedags komme og undergangs-markøren går en ned for hver matchende portal. Det betyder, at der kan være stor forskel på, hvilke portaler man prøver at lukke hvornår.
Sådan vinder I spillet
Spillerne skal samarbejde om at klare tre mysteriekort, som er specifikke for den gudeskikkelse, der prøver at overtage jorden. Det gøres ved at gøre sig klog på fjenden ved at løse gåderne, opgaverne, finde spor og lukke portene der popper op, til den forfærdelige rædsel der truer.
Hvis dommedags markøren kommer ned på nul, brydes den tynde membran mellem vores verden og det hinsides og man vender fjende kortet for at læse om den sidste last-stand kamp.
Når det så er sagt, er det ikke et nemt spil at vinde. Der skal samarbejdes og I skal vide at spillet er designet til at bide fra sig. Måden Mytos bunken pakkes i starten af spillet dikterer at man vil komme igennem en del af spillet, hvor man tænker: “Det går det meget godt, det her,” for så kun at blive samlet op og spyttet ud på arktis, ens banklån skal betales og alle ens hjælpere stjæler dine ting og skrider. Kampen kommer til at bølge frem og tilbage, og det er helt sikkert, at de sidste runder skal tages i brug.
Ting jeg ikke har nævnt
Der er ganske mange ting som kunne nævnes i en gennemgang af spillet, men jeg prøver at fremhæve det, der har en betydning. Jeg har for eksempel ikke fortalt om banklån, om magiske artefakter, om stjernernes placering og om den aktive ekspedition, der rejser rundt på kortet. Jeg har heller ikke fortalt, hvordan spillet tilretter sin modstand efter hvor mange spillere I er. Regelbogen er godt skrevet og der medfølger en fantastisk fin reference bog hvor man kan slå alle spillets vendinger og termer op.
…og fik jeg nævnt at man kan blive sindssyg og blive fundet af sine medspillere… eller indgå en pagt med det onde og senere blive bedt om at indfri sin del af aftalen?!??
Vurdering af Eldritch Horror
Jeg er vild med det. Men lad det være sagt med det samme, at det tager tid, både at sætte op og komme helt til slut. Minimum 3 timer – men formentligt mere.
Spillet minder (ikke overraskende) meget om et rollespil, da der er puttet enormt mange historier ind, i form af udforskningerne og møderne på rejserne gennem portalerne. De små historier gør – omend de er tilfældigt sammensat – at man får brudstykker nok fra en verden i forfald, til at vide hvordan der ser ud og hvordan der lugter. Det er enormt fedt og gør at man ikke ser de samme kort (i samme rækkefølge) hvert spil, og det hjælper til at give det stor genspilnings glæde.
Spillet skal roses for at være sjovt, selvom man taber. Altså man taber jo kollektivt, og selvom det er med en vis irritation, så har man en historie med derfra. At historien så ender med at verden bliver ædt af en tentakkel dims fra rummet, gør det kun mere realistisk. Det hele er sat, meget tro, i H.P. Lovecrafts Cthulhu univers og kan man lide rollen som desperat detektiv i 1920’erne, er dette spil et must.
Teksterne på kortene er meget historie fortællende og der er derfor brug for mindst en ved bordet er fortrolig med at kunne læse engelsk højt for de andre.
Sammenligning med Arkham Horror
Eldritch Horror er lettere end Arkham Horror – men hvis de to spil skal sammenlignes, må anklagen være at man ikke spiller så meget sammen i Eldritch Horror. I Arkham Horror er man i Arkham og render alle rundt i samme by – så fornemmelsen er, at alle er tættere på hinanden. I Eldritch Horror er man overalt på jorden og det virker ikke helt som om, at man arbejder sammen på samme måde.