2 - 4 spillere
30+ min
12+ år
  • strategispil
  • Deckbuilding
  • Kortspil
  • Middelalder
  • Dominion: Adventures

    Helle Perrier af Helle Perrier d. 2. June 2016

    Dominion Adventures er den, og hold nu fast, niende udvidelse til det populære deck building-spil. Denne gang byder udvidelsen på et gensyn med nogle af de gammelkendte mekanikker, men der er såmænd også kommet nye ting til.

    Af nye ting er der eksempelvis en række pap-tokens, der gør noget forskelligt, og en lille plade, der er hver enkelt spillers tavern. En tavern bruges sammen med en ny type kort, der hedder reserves. Et reservekort har den specielle egenskab, at når du har udført kortets egenskab, placerer du kortet på din tavern-plade. Derefter kan du på en efterfølgende tur vælge at hente kortet i spil igen, hvorefter den egenskab, der står nederst på kortet, udføres. Et eksempel er kortet Guide. Kortet giver som standard lov til at trække et kort og så udføre en handling. Men henter du kortet fra din tavern-plade i starten af din tur, må du discarde din hånd, og trække fem nye kort. Reservekortene er altså kort, man som hovedregel kan have liggende og så vælge at bruge på en senere tur. Det giver spillet en vis uforudsigelighed og ikke mindst fordrer det planlægning og evnen til at spille strategisk.

    Endnu et nyt tiltag er eventkortene. Man kan i princippet spille med alle dem, man vil, men i reglerne foreslås det, at man nøjes med to. Events har en pris, og det kræver en buy at købe et event. Som noget nyt er det ikke kort, du får op på hånden, men derimod kort, der giver en eller anden egenskab, som man så kan købe. Det kan være ekstra actions, buys eller måske anvendelse af tokens. Eksempelvis giver eventkortet Plan spilleren mulighed for at placere sit trash-token ved en bunke kort, og når pågældende spiller så køber et kort fra den bunke, må han trashe et kort fra hånden.

    Den sidste del af kæden på de nye traveller-kort giver ejeren en champion.
    Et sidste tiltag er traveller-kort. Disse kort er kort, man kan opgradere, hver gang man spiller det til et bedre kort. Dette kan man gøre adskillige gange, og starter man med eksempelvis Page, er man blot fire upgrades senere i besiddelse af kortet champion, der permanent gør en immun over for attack-kort og giver en ekstra action.

    Vurdering af Dominion: Adventures

    Helle Perrier
    Helle Perrier mener ...

    Dominion: Adventures er en rigtig fin udvidelse til Dominion-serien. Det indeholder alle de velkendte og forventede elementer og så noget helt anderledes. Man har virkelig lagt sig i selen for at give spillet noget nyt, originalt indhold. Først rynker man lidt på næsen af spillepladen og de mange tokens – det er jo for dælen et kortspil, hvorfor skal jeg sidde og rode med papbrikker? – men de nye dele er faktisk med til at give spillet nogle rigtigt spændende elementer uden at svigte dets oprindelse. Hvis man holder af Dominion, bør man under alle omstændigheder give det en chance, da der er mange rigtigt spændende kort og strategier. Ikke mindst bliver det virkelig interessant at se det i kombination med de tidligere udgivelser. Dominion lever i allerhøjeste grad stadigvæk, og mon ikke vi også ser udvidelse nummer 10.






    Kommentarer til Dominion: Adventures